koppeltje duikelen

Gestart door nibbit, april 02, 2009, 11:33:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nibbit

ik heb mijn parkietje nu iets langer dan een maand (van iemand die hem niet meer wilde) en hij is iets ouder dan 5 maand.
ik heb genoeg speeltjes in de kooi hangen en hij mag er bijna altijd uit als ik er ben. hij is ook heel tam en vliegt steeds naar me toe.

hij heeft af en toe een raar spelletje. ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ted doet het toch iets anders dan die vogeltjes. hij pakt namelijk vaak met 1 pootje zijn favoriete belletje aan een touwtje en dan maakt ie een koprol er doorheen. dat gaat meestal goed, alleen af en toe hangt hij dan aan 1 pootje aan het belletje (wat er wel grappig uit ziet) maar hij zit dan panisch aan zijn losse pootje te voelen met zijn snavel en hij maakt daarbij zijn 'iri-fluitje', zo'n dolfijngeluidje wat ie altijd maakt als er iets gebeurt wat hij niet leuk vindt. en hij doet het ook met 2 pootjes aan de tralies of 1 aan de stok. hij lijkt hierbij altijd vast te komen zitten en het helemaal niet leuk te vinden, alsof het hem pijn doet zo piept ie. maar hij blijft het wel doen. ik hoop dat het gewoon spelen is, maar ik heb hier ook gelezen dat hierdoor zijn pootje uit de kom kan raken. kan ik hier iets tegen doen?

op de foto doet hij zijn tralieversie, zijn buik is blauw en zijn twee pootjes zitten aan de tralies boven hem


roha

Ik zou het toch verwijderen, of het belletje op een andere manier vastmaken, parkietproof maken.

nibbit

maar het gaat niet alleen om het belletje, als hij daaraan hangt kan hij zichzelf niet echt bezeren, hij stelt zich gewoon aan denk ik, want als ik naar hem toe ga gaat ie snel naar de stok (daarom probeer ik het nu te negeren)
maar dat met die tralies ziet er wel pijnlijk/niet goed uit. kan moeilijk de tralies weghalen :P

roha

Nee inderdaad de tralies kun je niet weghalen  ;)

Als jij zeker weer dat hij nergens in vast kan komen te zitten, dan is het enige wat je kan doen, hem goed in de gaten houden, dat het telkens goed gaat.
Parkieten zijn hele speelse, flexibele, lenige vogels, echte acrobaten. Misschien moppert die op zich zelf, als ie iets wilde doen, wat niet lukte  ;)

Deniese

Mijn speedy doet dat ook zo aan de tralies en zijn belletje hangen tegelijk :P hij wordt af en toe dan echt 'boos' op het belletje en maakt dan ook van die geluidjes zoals jij beschrijft.

Als je zeker weet dat je belletje veilig hangt zodat er weinig kan gebeuren zal ik me een zorgen maken als ik jou was ;)