Heeft Lucas schurft????

Gestart door hein, maart 31, 2009, 23:42:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hein

Hallo


We denken dat onze Lucas schurft heeft na het zien van foto's op de website parkietenfreak.nl.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven en zeggen wat we het beste hier tegen kunnen doen?

Alvast bedankt.

Groet Jorien & Hein


[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Jorien,

Dit is inderdaad schurftmijt, en behoorlijk erg zelfs.
Je kunt het beste even naar een vogelarts gaan, die je parkietje zal behandelen.

Als je nog meer parkietjes hebt moet je dat wel even tegen de dierenarts zeggen, want die moeten dan meebehandeld worden omdat schurftmijt heel besmettelijk is.

Groetjes en beterschap voor Lucas.
Sonja.

hein

Hallo Sonja,

Bedankt voor de supersnelle reactie.
We hebben nog 3 andere parkieten. Die hebben hier geen last van.
Is het zowieso verstandig om Lucas in te smeren met wat vaseline zoals beschreven op de website?

Jorien & Hein

Parkieten-Freak

Ja, ik sluit me aan bij Sonja.
Schurftmijt is heel goed te behandelen en na behandeling is je parkietje (of zijn je parkietjes) weer helemaal beter! ;)

edit://
Ja, insmeren met vaseline mag op zich best, maar wel opletten dat je de neusgaatjes vrijlaat. Behandel ook de andere vogels voor alle zekerheid mee.


Sonja

Hoi Jorien,

Zitten de parkietjes bij elkaar?
Want het risico is dan toch wel heel groot dat zij het ook zullen krijgen.

Ook moet je de kooi/volière, speeltjes etc. heel goed schoonmaken/ontsmetten.

Vaseline helpt meestal alleen als de schurftmijt nog niet zo erg is.
In het geval van Lucas vind ik het er best wel erg uitzien, dus kun je beter even naar de dierenarts gaan voor een medicijn wat in het nekje gedruppeld wordt bij je parkietje.

Groetjes, Sonja.

Tegelijk met PF  ;)

hein

Hallo Sonja,

De parkieten zitten inderdaad bij elkaar in de voliere.
Ik ga direct morgen even langs de dierenarts.

Bedankt voor de info.
Ik hou je op de hoogte.

Jorien

Mars

Dat lijkt me inderdaad in het geval van meerdere vogels ook beter om langs een dierenarts te gaan. Als je met vaseline gaat werken, zul je ze allemaal meerdere keren per dag in moeten smeren, niet echt handig dus!

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..