schurft of niet?

Gestart door klikkie, maart 31, 2009, 13:28:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

klikkie

Hallo,

dit is mijn parkietje chouchou. Ze heeft altijd al een lelijke neusdop gehad in vergelijking met Tinky, maar nu is het echt verschrikkelijk! Ö
is dit schurft?




en zoja, is dit besmettelijk voor Tinky? En wat is er aan te doen?
Of zonee, wat is het dan?

Klikkie

Nancy.

Hey klikkie

Yep dit is inderdaad schurftmijt.

Je kan er mee naar een vogelarts of dierarts met kennis/ervaring van vogels gaan. Die gaan je dan een medicijn meegeven

Meer weten over schruft kun je op onderstaande link  ;)

http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Vele groetjes

roha

Het kan een lichte vorm zijn van schurftmijt, maar het kan ook een vergroeide neusdop zijn.
Dit wil nog wel eens voorkomen bij popjes.
Wil je het echt zeker weten, dan kun je t beste even langsgaan bij een vogelarts.

klikkie

ja, zou kunnen, schurft zou je kunnen zien aan de pootjes zeker?
en ze heeft al heel haar leven een lelijke neusdop, maar nu is daar nog zo'n bult bijgekomen, dus daarom twijfelde ik ook of het schurftmijt was of niet ???
als ze het al zo lang heeft, dan zal het wel een vergroeiinkje zijn zeker?

Piknikki

Citaat van: klikkie op maart 31, 2009, 18:27:19
en ze heeft al heel haar leven een lelijke neusdop

De meeste popjes hebben doorgaans een schilferige dop. Maar zo'n bult is niet 'normaal'. ;)

Sonja

Citaat van: klikkie op maart 31, 2009, 18:27:19
ja, zou kunnen, schurft zou je kunnen zien aan de pootjes zeker?
en ze heeft al heel haar leven een lelijke neusdop, maar nu is daar nog zo'n bult bijgekomen, dus daarom twijfelde ik ook of het schurftmijt was of niet ???
als ze het al zo lang heeft, dan zal het wel een vergroeiinkje zijn zeker?

Hoi Klikkie,

Bij de link die Nancy je heeft gegeven kun je verschillende stadia van schurftmijt zien.
Ze kunnen het aan de snavel hebben en ook aan de pootjes.

Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat het om een vergroeide neusdop gaat.
Het is altijd beter om, bij twijfel, het zekere voor het onzekere te nemen en daarom sluit ik me aan bij het eerdere advies wat je gekregen hebt, nl. om je parkietje eventjes te laten onderzoeken door een vogelarts.

Schurftmijt is overigens besmettelijk voor je andere parkietje.

Groetjes, Sonja.

Milo-Pixel

Ik vind het eerlijk gezegd meer lijken op 'verhoorning' van de neusdop. Dit kan bijv. komen door te eenzijdige voeding. Ik raad je aan om een afspraak bij een vogelarts te maken, dan weet je zeker wat er is en wat je eraan kunt doen :).

Succes, en laat je even weten hoe het gegaan is?

Parkieten-Freak

Wat onregelmatig gevormde neusdoppen komen bij poppen vaker voor, een witte verkleuring hoort daar niet bij en daarom vind ik het zeer verdacht voor een (lichte) vorm van schurftmijt.
Inderdaad, even naar de dierenarts om zekerheid te krijgen!  ;)