Vrouwtje dat zich als mannetje gedraagt, of toch...?

Gestart door Kyrenna, maart 31, 2009, 09:44:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kyrenna

Citaat van: Piknicky op maart 23, 2009, 18:09:08

Het popje gaat meestal met haar rug horizontaal zitten, staart omhoog, zodat het mannetje op haar kan zitten voor het paren.
En het mannetje doet vaak heel druk, heen en weer over het stokje, fladdert soms naar een stokje en weer terug, snavelen met z'n vrouwtje, en maakt van die 'bliep bliep' geluidjes (haha, moeilijk te omschrijven).


Ik heb even de omschrijving gejat uit een ander draadje, want hij omschrijft perfect wat er nu tussen twee van mijn vogeltjes gebeurt. Het snavel/versiergedrag heb ik nog wel tussen twee vogels van hetzelfde geslacht gezien, maar het klaarzitten en het er dan op stappen alleen tussen een mannetje en een vrouwtje.

Nu vroeg ik me dus af: hebben jullie dat opstappen ook wel eens meegemaakt tussen twee vogels van hetzelfde geslacht?

Anders heb ik dus toch een mannetje (wat ik op basis van haar sociale gedrag eigenlijk al vermoedde vanaf het moment dat ik haar opgehaald heb, maar op basis van het gedrag van de andere dames weer niet...die moesten (en moeten) vrij weinig van 'haar' hebben, waar in het verleden andere dames toch wel vrij snel interesse toonden in het manvolk, maar meh, dan blijkt dus maar weer hoe weinig je weet en hoe zeer vogeltjes onderling verschillen...) En nee. De neusdop biedt geen uitsluitsel, die is heel lichtjes bruin :)

Caradow

Ik zou zeggen post eens een foto van het bewuste diertje, dan kunnen wij er eens een blik op werpen.
Combinatie neusdop en kleurslag zegt dan ook weer een en ander...

roha


Kyrenna

Foto staat al op dit forum ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17920.0

Ze is alleen geen albino; haar oogjes zijn zwart zonder zichtbare ring, en als je goed kijkt dan zie je rond haar achterlijfje een groenige waas. Dat zie je niet zo op de foto.

Nancy.

#4
Hey Kyrenna

zoals ik al in een vorig onderwerp van je zei, je kan het geslacht echt niet gaan bepalen op basis van het karakter.
Een neusdop die beige is of lichtjes bruin is, is een popje, zoals ik daar ook al eerder vertelde.

Alleen bij oudere mannetjes die een zwaar vitamine tekort hebben, kan de blauwe neusdop een beetje bruin vertonen.
Jouw parkietje is aan de hand van de neusdop beschrijving dus een popje

En ja het kan prima dat je parings gedrag ziet tussen twee parkietjes van hetzelfde geslacht.
Ik heb een mannetje en een popje en mijn popje probeert ook af en toe op mijn mannetje te stappen  ::). In dit geval laat mijn mannetje dat natuurlijk niet toe  ;)

Vele groetjes

roha

De foto is al van een tijdje geleden, misschien kan je een nieuwe foto maken bij daglicht genomen zonder flits en van voren graag.
Ik denk juist, door de kleurslag, dat je een mannetje hebt.
Albino's, ino's en bonte kleurslagen hebben een beige (soms ietwat licht bruinige) neusdop. Aangezien dit dus beter past in jouw verhaal en de foto, ga ik voor eenn mannetje.
Met een recente foto kunnen we dat misschien wat beter beoordelen.

Nancy.

#6
Citaat van: roha op maart 31, 2009, 11:59:01
....
Ik denk juist, door de kleurslag, dat je een mannetje hebt.
Albino's, ino's en bonte kleurslagen hebben een beige (soms ietwat licht bruinige) neusdop. Aangezien dit dus beter past in jouw verhaal en de foto, ga ik voor eenn mannetje.


Albino's ino's en bonte kleurslagen hebben als mannetje geen beige(licht bruine) neusdop. Dit zijn altijd vrouwtjes.
Bij Albino's ino's en bonte kleurslagen kan de neusdop van een mannetje roze/lila/paarse blijven maar zeker geen beige

En nogmaals, het geslacht kun je nooit bepalen aan de hand van het gedrag van een parkietje.

Het is een popje

roha

Een foto bij deze, zal meer verduidelijking geven. Door de lichtinval lijkt soms het beige, wat bruiniger, daarom zeg ik ook lichtbruinig.
Daarnaast is dit mijn eigen ervaring (gedeeld met forumleden) waardoor ik zeg dat dit een mannetje is.
Wat verstaat de 1 onder roze en de ander onde beige?!

Graag een recente foto om de boel op te helderen, want met deze 2 verschillende antwoorden, kom je ook geen steek verder. ::)

Nancy.

Citaat van: roha op maart 31, 2009, 12:23:16
Door de lichtinval lijkt soms het beige, wat bruiniger, daarom zeg ik ook lichtbruinig.
Daarnaast is dit mijn eigen ervaring (gedeeld met forumleden) waardoor ik zeg dat dit een mannetje is.
Wat verstaat de 1 onder roze en de ander onde beige?!



Roze is roze en geen beige of licht bruin, dat is een groot verschil en de mensen kennen dat verschil wel duidelijk.
Ik heb al jaren ervaring met parkieten en ik heb nog nooit een mannetje met een beige of licht bruine neusdop gehad, dat zijn altijd al popjes geweest.
Mannetjes albino,lutino en bonte kleuren hebben altijd al een roze/lila/paarse neusdop gehad

Als een mannetje een beige of bruine neusdop heeft komt dit door een vitamine tekort.

Je kan inderdaad beter afwachten op een duidelijke foto, waarin duidelijk zal te zien of het roze of beige is want dit word een eindeloze discussie op die manier en daar heeft "niemand" iets aan ::)

Parkieten-Freak

Citeer.......want dit word een eindeloze discussie op die manier en daar heeft "niemand" iets aan

Inderdaad. Ontopic blijven dus!!!


roha

#10
Citaat van: Nancy. op maart 31, 2009, 13:03:57
Roze is roze en geen beige of licht bruin, dat is een groot verschil en de mensen kennen dat verschil wel duidelijk.
Ik heb al jaren ervaring met parkieten en ik heb nog nooit een mannetje met een beige of licht bruine neusdop gehad, dat zijn altijd al popjes geweest.
Mannetjes albino,lutino en bonte kleuren hebben altijd al een roze/lila/paarse neusdop gehad

Als een mannetje een beige of bruine neusdop heeft komt dit door een vitamine tekort.

Je kan inderdaad beter afwachten op een duidelijke foto, waarin duidelijk zal te zien of het roze of beige is want dit word een eindeloze discussie op die manier en daar heeft "niemand" iets aan ::)



Hanneke, niet in dit topic svp.
Stuur eventueel een pb'tje
Gr PF



Onze Moos heeft geen vitamine tekort en toch een beige-achtige, soms lijkt het bruinig en dan is ie weer wat meer rozige neusdop. Volgens jouw theorie een pop....
Daarom vroeg ik om een duidelijke foto, zodat er geen eindeloze discussie en geen herhaalde informatie op de plank komt.

Parkieten-Freak

Topicstarter heeft recht op eerlijk en deskundig antwoord.
Persoonlijke conflicten en flamen worden hier niet getolereerd.
De volgende keer sluit een beheerder het topic (al dan niet tijdelijk) voor afkloeling.


Kyrenna

Ok, net genomen, hoop dat 't zo wat duidelijker is want m'n camera krijgt hem/haar niet veel duidelijker dan dit:








Wat gedrag betreft: het bewijst natuurlijk niets, maar het geeft wel een indicatie, denk ik...en dan vroeg ik me dus af of bepaald gedrag typisch was voor een mannetje, of dat vrouwtjes ook wel eens bij elkaar op de rug klimmen in hun imitatie van broedgedrag. Dat wil ik, los van de hele kwestie of Maggie nu een mannetje of een vrouwtje is, eigenlijk alsnog wel graag weten :)

Neusdoppen zijn imho namelijk ook niet alleszaligmakend (zie alleen al de discussie hierboven), zeker niet voor kruisingen zoals Maggie. Maar goed, roept u maar :)

Nancy.

Hey Kyrenna

Naar wat ik kan zien, op de foto zie ik wit rond de neusgaatjes

Voor mij is en blijft dit een popje

Vele groetjes

Marcus

Ik ga ook voor het popje. Wel een mooi vogeltje trouwens.  :)


Chicowen

snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

roha

ja, denk toch ook een popje, dit ziet er inderdaad anders uit dan bij Moos, die had en heeft nooit van die witte randjes om de neusgaten gehad.

Mars

Lijkt mij ook een popje.

En dan over paargedrag. Toen mijn popje en mannetje nog niet helemaal uitgevonden hadden hoe het moest, klom mijn popje vaak boven op haar man. Ook twee mannen op elkaar heb ik wel eens heel even gezien, toen de heren nog jong waren.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kyrenna

Ok, dan hou ik 't bij een meiske, dank jullie wel :)
(ze hebben allemaal de lente nogal in de bol, schuiven we het daar maar op :)...)