kruipersziekte

Gestart door arianne, maart 28, 2009, 10:39:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

arianne

Hallo Allemaal, :)
Ik heb een vraag ik hoop dat iemand er een antwoord op weet.
Ik heb een popje van één jaar oud.Toen ik hem vorig jaar kocht vielen naar een aantal weken haar veren uit.
Vooral bij de vleugels, dit bleek de kruipersziekte te zijn. Na enige tijd is alles weer bijgegroeid, en ze ziet heel
gezond en goed uit. Mijn vraag kan ik met haar broeden of is de kans groot dat ze de kruipersziekte doorgeeft?

Chicowen

Met kruipertjes moet je nooit broeden, dit wordt dan doorgegeven aan de kleintjes. Grote kans dat de kleintjes zelf kruipertjes worden en worden ze dit niet, dan dragen ze het wel bij zich. Niet doen dus. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Daarnaast is het verstandig om ook niet met andere vogels te broeden die in de buurt zijn geweest van je kruipertje.
Ook al ziet alles er nu goed uit, ze zal het kruipersvirus meedragen en andere vogels besmetten. Ook volwassen vogels die er niet last van zullen hebben, maar het wel op hun eigen kleintjes over kunnen dragen.

Ik weet niet of je meer vogels hebt, maar ik breng je er maar van op de hoogte.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nancy.

Citaat van: Chicowen op maart 28, 2009, 10:47:45
Met kruipertjes moet je nooit broeden, dit wordt dan doorgegeven aan de kleintjes. Grote kans dat de kleintjes zelf kruipertjes worden en worden ze dit niet, dan dragen ze het wel bij zich. Niet doen dus. ;)

Even een kleine aanvulling hierop
Er is ook een grote kans, dat de kleintjes, waarvan de ouders kruipersziekte hebben, of het bij zich dragen, in de eerste dagen na geboorte overlijden aan deze ziekte

Vele groetjes

Moppers

CiteerEr is ook een grote kans, dat de kleintjes, waarvan de ouders kruipersziekte hebben, of het bij zich dragen, in de eerste dagen na geboorte overlijden aan deze ziekte
Daar wil ik graag nog wat aan toevoegen.
De korte tijd dat deze jonkies wél in leven zijn, is een helse lijdensweg. Er is een tijdje geleden een artikel gepubliceerd van een onderzoeker van een Turkse universiteit. Hij had sectie gedaan op overleden jonkies die de kruipersziekte onder de leden hadden. Ik heb de link even niet bij de hand, maar samengevat bleek uit de secties dat heel veel organen sterk onderontwikkeld of aangetast waren.

Parkieten die het virus op latere leeftijd hebben gekregen (dragers), kunnen het weer kwijtraken. Parkietjes die het virus hébben (kruipertjes) blijven het virus hun leven lang bij zich hebben, en blijven dus hun leven lang besmettelijk. Ook als alle zichtbare tekenen van de kruiperziekte verdwenen zijn.