coco bang voor lucky

Gestart door Shanice, maart 22, 2009, 16:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shanice

Hallo allemaal
Iedere keer als ik Coco en Lucky samen uitlaat, wordt Coco bang als Lucky achter hem aan vliegt.
Ze raakt dan compleet in paniek.
Ze begint dan eten uit de krop te halen, en de vorige keer zat daar enorm veel slijm bij.
Deze keer niet, maar toch.
Ik vroeg me af of dit door de stress is of iets anders.
Ik was bang voor kropontsteking, maar hij heeft dat heel lang geleden een keer gehad, dat opwerken van eten met slijm, en verder niet meer.
Groetjes Shanice

Milo-Pixel

Van angst gaan ze geen zaadjes (met slijm) braken, dus dat lijkt me sowieso iets om even na te laten kijken door een dierenarts/vogelarts.

En wat bedoel je met paniek? Wat doet ze dan? Is het niet gewoon enthousiasme (snel schrettend/schreeuwend rondjes achter elkaar aan vliegen)? Achter elkaar aanvliegen kan namelijk een vorm zijn van spelen. Gewoon zaadjes uit de krop halen doen ze ook om elkaar te voeren, of een speeltje te voeren, maar hier zit geen slijm bij en het stinkt niet.

Shanice

hij vliegt echt de hele kamer met een enorm tempo rond en windt zich extreem op.
want als hij alleen uit is doet ie dat niet
en hij heeft het een hele tijd geleden gehad met slijm
deze keer neit en werkte hij alleen een paar zaadjes op

Caradow

Ik vraag me af of Coco niet gewoon erg enthousiast is dat hij samen met Lucky mag vliegen. Geeft hij de zaden op aan Lucky?

Shanice

Ik heb toch de dierenarts gebeld omdat ik het niet vertrouwde omdat het toch steeds vaker voorkwam dat Coco braakte.
De assistente zei dat het broedgedrag was en dat ze veel te levendig was om ziek te zijn omdat ze Coco hoorde fluiten.
Maar de volgende dag heb ik toch weer gebeld want dit was echt geen broedgedrag zei mijn moeder en zij geloofde het van het begin al niet.
Coco at wel maar het kwam er ook zo weer uit en steeds nat van het slijm. En toch was ze levendig en druk.
De dierenarts zei dat hij goed ziek was en dat ik hem warm moest houden door de kooi driekwart af te dekken met een handdoek en plastic en een lamp erop. Ze heeft een soort verkoudheid wat ze heeft opgelopen van een andere vogel die zelf niet ziek hoeft te zijn maar wel de drager is. Van Lucky mijn nieuwe vogeltje kon ik me niet voorstellen dat ze het daar van had. Vóór Lucky hebben we even een ander parkietje hier gehad en ik vermoed dat het daarvan is gekomen.
Ze krijgt ornimix in het water en ik moet een hardgekookt ei met beschuit geven. Dat eet ze gelukkig ook en ik heb haar ook al zien drinken. En het lijkt wel of ze het eten nu binnen houdt. Ik ben 's nachts om de paar uur gaan kijken of het niet te warm of te koud was maar tot nu toe lijkt het beter te gaan.Ik hoop echt dat ze weer beter wordt. :( Ze is mijn kleine maatje .

Kleintjes

Hoihoi,

verstandig dat je toch even naar de DA gegaan bent met Coco.
Ik denk dat ze met alle goede zorgen en alles wel snel beter zal zijn.

Beter 'n keertje te veel naar de DA dan 1 keer te weinig  ;).

Beterschap met de kleine Coco, groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Milo-Pixel

Vervelend dat hij toch ziek is. Helaas denk ik niet dat het braken van verkoudheid komt. Het klinkt eerder als kropontsteking (braken met slijm), en daar zal hij antibiotica voor moeten hebben! Ben je bij een dierenarts geweest die (genoeg) verstand heeft van vogels?

Shanice

Ja toen ik hen de eerste keer belde zei de assistente dat ze ook vogels behandelen dus dan hoop ik toch ook dat ze weten wat ze doen. De dierenarts  heeft Coco ook goed onderzocht en zei dat het toch iets was wat ze had opgelopen van die andere vogel. Hij heeft alles nagekeken. Coco eet nu ook constant en ze houdt het nu binnen en is al sinds afgelopen nacht niet meer nat van het opbraken van voer. Dus ik heb goede hoop nu. Ze is ook best actief en vindt de doek die over de kooi zit wel heel erg leuk om mee te spelen. Maar ik spring pas echt een gat in de lucht als mijn klein mopje weer helemaal zichzelf is.

roha

Ik vind het toch vreemd dat de dierenarts dit kan beweren, zonder de andere vogel te hebben onderzocht en dat je dan ook geen medicijnen hebt meegekregen.

Mars

Wat is ornimix dan? ik heb het even gegoogled en kwam het veel bij duiven tegen, maar verder werd ik er niet veel duidelijker van..
Iemand die het weet?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

"Een sterk werkend antibioticum. Inzetbaar bij (chronische) luchtwegontstekingen, mycoplasmose, one-eyecold, coryza(droog snot), niezen, ruwe nekken."

Het is een middel voor duiven inderdaad, maar kwam ook tegen dat het bij patrijzen, fazanten en kippen gebruikt wordt..

Shanice

Ik heb ook eens gegoogled om te kijken wat dat voor medicijn was maar het schijnt te werken want het gaat steeds beter met Coco. Ze knapt zienderogen op. In ieder geval bedankt voor alle steun want dat helpt echt wel dat je er met mensen over kunt praten die begrijpen dat een vogel net zo goed een lid van het gezin is waar je enorm veel van kunt houden.Op het moment zit ze zelfs weer te spelen in de kooi en dat deed ze de afgelopen dagen niet. :D

Mars

Ik denk dat een paar mensen even over de ornimix heen gelezen hebben ;)

Maar fijn dat het goed werkt!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

(inderdaad Mars  ;))

Super dat je parkietje opknapt!  :)

Nancy.

Citeer
Ik vind het toch vreemd dat de dierenarts dit kan beweren, zonder de andere vogel te hebben onderzocht ...

Een goed vogelarts, of dierenarts met ervaring/kennis van vogels, kan wel weten of je vogeltje ziek is geworden door een ander vogeltje of niet, om het feit dat sommige ziektes enkel overdraagbaar zijn van vogel naar vogel.

Citaat van: Mars op maart 28, 2009, 12:07:52
Wat is ornimix dan? ik heb het even gegoogled en kwam het veel bij duiven tegen, maar verder werd ik er niet veel duidelijker van..
Iemand die het weet?

Hey Marcia

Ornimix is een antibacterieel medicijn met als bestanddeel doxycycline ea. Ornimix is een antibioticum tegen luchtweg infecties. Wel is het zo dat het een heel sterk medicijn is, dat voornamelijk zwaar is voor de darmflora. Daarom mag het medicijn ook niet te lang ingenomen worden.
Soms worden er nog wel een keer medicijnen voorgeschreven aan parkietjes en andere vogeltjes die voor duiven zijn, echter zoals je weet moet dan wel de hoeveelheid aangepast worden. ;)

Als je vogeltje behandeld word met Ornimix kun je je diertje ook beter geen maagkiezel, grit, en enig ander calcium , alsook geen appelazijn geven, omdat deze de werking van het medicijn verminderen.
Wel word aangeraden om tijdens deze kuur, ook een probiotica kuur te geven om de darmpjes en darmflora te ondersteunen.

Vele groetjes

roha

#15
Citaat van: Nancy. op maart 30, 2009, 00:55:26
Een goed vogelarts, of dierenarts met ervaring/kennis van vogels, kan wel weten of je vogeltje ziek is geworden door een ander vogeltje of niet, om het feit dat sommige ziektes enkel overdraagbaar zijn van vogel naar vogel.

En toch vind ik dat men dit niet zo maar kan zeggen zonder de vogel gezien te hebben, de vogel kan toch ook ziek zijn geworden door iets anders, om nou zomaar te zeggen dat het een overdraagbare ziekte is...

(kon je toch niet zonder mij  :P )

Shanice

Coco is weer helemaal opgeknapt en is weer zo druk en vrolijk als altijd. Wat het ook was het medicijn heeft geholpen. :D
Bedankt voor alle steun. ;D