trosgierst

Gestart door Betsy, maart 20, 2009, 21:57:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Betsy

Mijn parkietje Lucky heb ik sinds 25 februari (en hij was toen +/- 8 weken)
Ik ben begonnen met tam maken (zoals jullie adviseren) hand 6 keer/dag in de kooi.
Nu ben ik bij de trosgierst aangekomen en doe dat nu een week.
Hoe kan ik het beste de trosgierst vasthouden, om Lucky zo op mijn vinger te laten zitten?
Ik hou het nu tussen mijn vingers vast, want als ik het om mijn hand legt, kijkt Lucky een beetje angstig en gaat dan op de bodem van de kooi onder het stokje zitten, dus best lastig om dan mijn vinger onder zijn buikje te doen.
Ook denk ik: als ik het op mijn hand legt, Lucky per ongeluk in mijn hand pikt.
Wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt voor de reaktie!
Betsy

Jasmin

Hey Betsy,

Eet Lucky al van de trosgierst? Daar zou ik eerst mee beginnen.
Hou de trosgiert in je 4 vingers met je duim erbovenop en wachten tot je parkietje naar jou toekomt!
En daarna als het lukt gewoon de trosgierst wat korter vastpakken.
Over tam maken trouwens heel veel geschreven gebruik ook de zoekfunctie ;)

Groetjes Jasmin

Betsy

Hallo Jamin,

Bedankt voor je reaktie!
Lucky vindt de trosgierst heerlijk!
Ik ga vanmiddag proberen om de trosgierst dus tussen vier vingers te houden en de duim bovenop (ik vind het wel een beetje eng, want vanmorgen had ik het in mijn hand liggen en toen pikte hij, wel voorzichtig, in mijn hand)
Want jouw bedoeling is toch, dat hij dan op mijn duim gaat zitten?
Maar ik ga je advies opvolgen->bedankt!
Betsy

Mars

Ik houd het altijd tussen duim en middelvinger en gebruik dan mijn wijsvinger als stok.
Ook wil het wel als je gewoon in je in 1 hand de trosgierst houdt en je andere hand gebruikt als opstapje, maar daarvoor moet je kooi opening groot genoeg zijn.

Wees niet bang voor het bijten, juist dan 'helpt het' en blijft je parkietje het gebruiken. Over het algemeen valt het bijten wel mee (pijnlijkheid) en is het meer de schrik.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Betsy

Hallo Marcia,

Is het dan de bedoeling als Lucky links zit, ik de trosgierst met mijn linker hand vasthoud, zodat de trosgierst hoger is dan mijn wijsvinger en dat Lucky daardoor dan op mijn wijsvinger moet stappen?
Tot nu toe hield ik de trosgierst vlak bij zijn snaveltje, maar ik begrijp dat ik het beter hoger kan houden, zodat Lucky er moeite voor moet doen?
De opening is inderdaad niet groot genoeg voor 2 handen.

Bedankt voor je reaktie, ik ga dit ook zeker uitproberen!
Betsy

Betsy

Hallo Marcia,
Daar ben ik nog een keer, ik heb het geprobeerd, maar zodra hij mijn vinger ziet, kijkt hij alsof hij wil zeggen: eet jij maar lekker zelf die trosgierst op!
Ook loopt hij bang (op zijn hoede) achteruit of weer onder de stok.
Moet ik op dat moment toch proberen mijn wijsvinger tegen zijn buikje te duwen? (mij lijkt het dat hij dan alleen maar banger wordt)
Of moet ik het af en toe proberen bv. elke keer als ik hem die trosgierst aanbied?
Alvast bedankt voor je reaktie! Betsy

Mars

Je kunt het eerst zonder je vinger proberen: houd de trosgierst een stukje van hem af, zodat hij voorover moet buigen. Als hij dat eenmaal doet, kun je proberen of hij ook een eindje gaat bewegen voor de trosgierst: dus het niet aanbieden voor zijn snavel, maar 10 cm verderop bij de stok. Zo train je hem een beetje.

Na een paar dagen, kun je het stukje trosgierst eens te ver bij hem vandaan houden: eerst even aan laten eten en dan zo ver houden dat hij zich helemaal moet strekken voorover om er nog bij te kunnen. Dan zul je zien dat hij heel voorzichtig uit gemak een pootje op jouw vinger gaat zetten. En na het ene pootje volgt meestal al snel het tweede pootje. Beweeg dan nog niet te veel met je hand, maar ga een paar dagen tot deze stap. Pas als dit genoeg vertrouwen geeft kun je een beetje met je hand gaan bewegen terwijl hij eet.

Doe het stapje voor stapje, forceer niets en geef hem de tijd: het hoeft niet allemaal op 1 dag ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Betsy

Hallo Mars,
Nog even een reaktie van mijn kant: Lucky zit op de bodem van de kooi als ik de trosgierst geef.
Dus als ik het verder van zijn snavel afhou, doet hij inderdaad een paar stapjes dichterbij.
Nu probeer ik het wat hoger te houden, zodat hij op mijn vinger moet stappen (is dit een goed idee?)
Helaas vindt hij mijn vinger dan toch wel een eng ding, dus probeerde ik via een plastic lepeltje. (die ik tussen duim en middelvinger hield) In het begin stapte hij hierop, maar zodra mijn wijsvinger tevoorschijn komt als trapje, weet hij niet hoe snel hij via de kant weer op de stok van de kooi moet komen of hij springt van het lepeltje en gaat dan weer kruimels op de grond van de kooi zoeken.
Wil ik te snel en moet ik zowel met het plastic lepeltje (die hij vanmorgen zat te pikken alsof het eten was, dus hij stapte er niet meer op) als met het aanbieden van mijn vinger nog even stoppen?
Alvast bedankt voor je reaktie! Betsy

Mars

Waarom zit hij op de bodem? Komt dat doordat hij daar dan in de paniek terecht is gekomen?
Ga dan wat minder snel, je parkiet moet misschien eerst nog wennen dat je in de kooi komt met je hand.

Misschien wil je wat te veel in 1 keer? Je vinger voor een lepeltje vervangen vind ik niet echt een vooruitgang. Als hij trosgierst lekker vindt, dus als je het hem eerst hebt leren eten door het op te hangen, dan zou hij het ook wel uit je hand gaan eten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Betsy

Nee, hij zit niet op de bodem omdat hij in paniek is. Vanaf het moment dat ik hem de trosgierst met de hand geeft, kiest hij ervoor om dan naar de bodem van de kooi te gaan, dat is dus gewoon zijn plekje geworden als ik hem "voer" (dat is van het begin zo geweest)
Dus hij eet echt heel gewoon uit mijn hand (daarmee bedoel ik niet dat hij op mijn hand zit, maar zoals jouw advies, de trosgierst tussen duim en middelvinger), maar vindt als ik mijn hand open doet, zodat hij mijn wijsvinger ziet, een beetje eng.
Ik heb inderdaad ook het lepeltje afgeschaft, maar denk dat ik dus nog een paar dagen/week rustig moet laten wennen dat er
nog meer vingers aan een hand zitten, dan alleen degene die de trosgierst vasthouden.

Ik hou vol, want we willen zo graag dat hij lekker in de huiskamer kan vliegen.De kinderen (12 en 14 jaar) kijken hier echt naar uit!
Onze andere parkiet deed dat al vanaf het moment dat we haar in huis hadden, maar ja die hebben we ook tam kunnen kopen!
Groetjes, Betsy

Piknikki

Hoi Betsy,
Goed dat je al zo ver bent gekomen met Lucky! Inderdaad, om een parkietje van te maken, moet je heel veel geduld en doorzettingsvermogen hebben. De eerste 99 keer durft het parkietje nog niet, maar de honderdste keer wel. Dus geef het niet op, blijf geduldig en vriendelijk maar Lucky toe, dan zal hij je uiteindelijk vertrouwen. Je bent al goed opweg.  :)

Betsy

Hoi Piknicky,

Dank je wel voor je complimenten, dat geeft me weer extra vertrouwen!

Nog een vraagje, waar mijn zoon mee kwam: Als ik hem die trosgierst voorhou en hij zit er lekker van te eten, dan mag ik toch wel tegen Lucky fluiten en praten, of is het beter (wat mijn zoon denkt) dat ik stil ben en hem laat genieten van de trosgierst (zodat hij eigenlijk niet door heeft dat ik er ben)

Alvast bedankt voor je reaktie!
Betsy

Chicowen

Gewoon lekker kletsen hoor! Dan went hij ook gewoon aan je stem en dat is juist de bedoeling toch. ;) Als hij denkt dat je er niet bent, dan went hij ook niet aan je.  :-X
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Betsy

Helemaal mee eens, bedankt voor de snelle reaktie!
Ik ga gelijk naar hem toe voor de trosgierst en aandacht te geven!

anouk26

Hoi
je kan de trosgierst ook zo vast houden:
Je hand plat
de stengel (waar geen trosgierst aan zit) tussen je duim en hand
de rest van de stengel naar je pink laten wijzen
hopelijk heb je er wat aan
Groetjes Anouk en Tarzan

Betsy

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie hulp!
Vandaag ben ik heel trots en blij: Lucky heeft op mijn vingers gezeten!
Ik had vanmiddag geen tijd, dus vanavond had hij heel veel zin in de trosgierst.
Zoals ik altijd probeerde, deed ik nu ook: even laten eten, dan de gierst iets verder van hem af (meestal draaide hij dan zijn rug naar mij toe en wilde dus niet verder eten), vandaag ging hij wel tegen mijn vinger aanleunen om erbij te kunnen, toen nog iets verder van hem af en ja hoor......1 pootje en daarna het andere pootje, zat hij op mijn middelvinger en ringvinger!
Helemaal gaaf, snel mijn zoon (die boven zat) gebeld via mijn GSM naar zijn GSM om een foto te komen maken.
(het lijkt wel alsof je kind zijn eerste stapjes zet, zo blij was ik en mijn kinderen dus ook)
Nu laat ik hem natuurlijk hier extra aan wennen en dan op naar de volgende stap..........lekker proberen of hij de kooi uit wil, zodat hij lekker kan rondvliegen door de kamer.
Nogmaals bedankt hè!!! Betsy

Betsy

Hallo allemaal, helaas heb ik weer even jullie advies nodig:
Ik heb een beetje drukke tijd achter de rug en daardoor Lucky maar 1 of 2 keer per dag de trosgierst aangeboden.
Het lijkt nu alsof ik weer terug bij af ben, kan dat?
Als ik hem nu de trosgierst aanbied, probeert hij erbij te komen zonder op mijn vinger te zitten en als dit niet lukt, dan lijkt
het alsof hij denkt,  jammer dan, ik hoef geen trosgierst meer.
Een bekende van mij had ook rond dezelfde tijd een parkiet, die parkiet maakt zelf de kooi open en nu zit de parkiet lekker op
haar schouder, dus zet ik af en toe de kooi open en Lucky vliegt als hij dat wil in en uit de kooi (wel laag, want hij is gekortwiekt) Jullie adviezeren altijd om pas de kooi open te doen als hij echt handtam is, maar ik heb hem al sinds februari en vind het zo zielig voor hem dat hij anders nog niet zou mogen vliegen.

Kan ik toch beter bij het begin beginnen? Eerst weer wennen aan mijn hand zonder de trosgierst en daarna met trosgierst en dan pas uit de kooi?
Oh ja en afgelopen zaterdag, toen ik mijn hand met trosgierst in de kooi deed, pikte hij voor het eerst echt gemeen op mijn hand! Voelde hij aan dat ik een beetje haast had? (ik had die dag nl. veel te doen) Maar ik moet zeggen dat ik daardoor wel een beetje mijn vertrouwen ben verloren en toch wel iets angstiger wat betreft het pikken.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil en hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb verteld.

Alvast bedankt voor jullie goedbedoelde advies!
Betsy


hillie

Gewoon doorgaan waar je gebleven bent je gaat goed zo.
Hij zal ze nieuwsgierigheid vanzelf wel weer overwinnen hoor als je door blijft gaan in de kooi.

En het kan geen kwaad dat je de kooi al open gedaan heb je kan het misschien ook buiten de kooi proberen te lokken met trosgierst.
Niet ieder parkietje wordt even hand tam binnen de kooi hoor.
ons popje blijft binnen de kooi ook schuw terwijl ze buiten de kooi wel naar je toe komt.

Wouter

Er zijn parkietjes die binnen de kooi niet erg tam worden. Buiten de kooi echter kan dat wel zo zijn. Zorg dat als je hem naar buiten laat je in ieder geval genoeg tijd hebt. Als je hem er niet meer in krijgt heeft hij genoeg tijd om zelf de ingang te vinden.

Betsy

Hallo Hillie en Wouter,
Bedankt voor jullie reaktie!
Bij mijn eerste parkiet (een popje, sinds februari helaas overleden) mocht ik ook niet met mijn hand in de kooi komen,maar buiten de kooi kwam ze wel lekker bij ons zitten (maar haar hebben we dus tam gekocht, dus daarom weet ik weinig/niets van het tam maken)
Ik zal het nu zowel in de kooi als buiten de kooi proberen.
En inderdaad Wouter, Lucky gaat altijd zelf terug naar de kooi, dus daar hoef ik niet zo bang voor te zijn (eerlijk gezegd gaat hij niet langer 1 X vliegen en gaat dan al snel terug. (of hij blijft a.d. buitenkant van de kooi een beetje spelen)

Nogmaals beiden bedankt!
Betsy