Onze Parkiet erg vervelend!

Gestart door pinootje, maart 16, 2009, 18:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Hallo Allemaal,,

Ik krijg niet gevonden met de zoekfunctie wat ik wil weten, dus vandaar maar zo.

Mijn Parkiet Pino (3.5) is sinds een paar weken verschrikkelijk irritant. In het begin was het alleen savonds, maar nu ook al smiddags. Hij begint eerst een hele tijd te twieten (fluiten of hoe wil je het noemen), heel schel en hard. Niet even maar gewoon minuten achter elkaar door. Dit wisselt hij af of vervangt hij door ´schreeuwen´ , nog scheller en op een vreemde manier geluid maken, ik weet niet hoe je het noemt. Op zijn doek reageert hij niet meer, wel doek, geen doek, het maakt Pino niets uit, hij gaat gewoon door.
Geef je hem aandacht dan houd het wel even op, maar ik ehb niet het idee dat het daaraan ligt, hij krijgt aandacht genoeg. Pino wordt door mijn vader (die er inmiddels knettergek van wordt) nu regelmatig in onze ´tuinkamer´ gezet, deze grenst aan de woonkamer. Ook daar gaat onze vriend sinds twee dagen weer vrolijk verder met zijn getier.

Weet er iemand wat hier aan de hand is en wat ik er aan kan doen? Mijn vader vind hem inmiddels een 'irritant kreng' en ik ook mijn moeder die hem eigenlijk altijd beschermt vind het erg irritant worden. Ik vind hem nog steeds hartstikke lief, maar de laatste tijd werkt hij echt op je zenuwen...

HOpelijk kan iemand helpen!!

Groetejs, Baasje van de hopeloze Pino...

Sonja

De enige manier om iets aan- of in dit geval af te leren, is het negatieve gedrag negeren, en als Pino niet schreeuwt belonen met heel veel aandacht.

Dat laatste is heel belangrijk, want zo leer je hem dat schreeuwen niets oplevert, maar niet-schreeuwen des te meer.

Het duurt een tijdje voordat je resultaat merkt. Daarom moet je volhouden en altijd consequent blijven.

Je hebt nu, ongewild, het schreeuwen erger gemaakt, doordat je hem veel aandacht gaf als hij schreeuwde. En daar is het Pino nu net om te doen.
Je schrijft immers zelf dat het schreeuwen afneemt als hij veel aandacht krijgt. Hij weet nu dus dat schreeuwen aandacht oplevert, en die cirkel moet je eerst doorbreken.

Hou vol, en probeer je ook wat meer te verplaatsen in je kleine vriendje.
Met veel liefde en een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen kun je heel veel bereiken!

Succes.

Groetjes, Sonja.

au

Hoi baasje van Pino,

Ik zit hier met 2 zo'n zelfde schreeuwers! (zie topic 'zomer in de bol'). Quib en Bungel schreeuwen vooral als ik tv ga kijken. 's avond maak ik het gewoon donker in huis, zodat ze ophouden. Een doek heeft hier ook weinig effect, zodra ze weten dat het nog geen slaaptijd is beginnen ze weer ;) Ik heb ze nu extra dingen in de kooi gegeven, schommeltje nog eens opgehangen enzo, hebben ze een btje afwisseling.

Succes met Pino! We zullen maar hopen dat het van korte duur is en dat het ophoudt als de zomer echt aanbreekt.

Groetjes,

Au

pinootje

#3
Poeh poeh,, Ik had al dezelfde ideeen als jullie, ga hem voortaan maar wat meer aandacht geven als hij niet schreeuwt...
Dat wordt vaak van boven naar beneden dan maar...
Maar even voor de aanpak, stel hij begint om acht uur met schreeuwen, om half negen is het stil, hoe laat moet ik dan naar hem toe gaan met aandacht, want vijf over half acht dat lijkt me weer een beetje kort, maar negen uur dan is hij misschien weer opnieuw begonnen...

Pino is de laatste tijd inderdaad ook wat agressiever... Tegen zijn belletje zit hij maar te stoten met zijn snavel, langer en harder dan normaal.
Mijn vriendje mag niet zo vaak uit zijn kooi, maar een keer in de maand maximaal, de deuren gaan veel te vaak open. Maar ALS de kooi nu weer eens openstaat dan gaat hij er niet meer uit.. Dan staat het deurtje een half uur open en doen we hem maar weer dicht, Pino lijtk nie tmeer zijn huis uit te komen, alleen op de stokjes aan de buitenkant van de kooi komt hij zitten, gaat naar het dak aan zijn schommel trekken en vervolgens weer voor zijn spiegeltje binnen in de kooi zitten...

Hopelijk is mijn vader tegen de tijd dat hij ophoudt nog niet zo geflipt dat hij het deurtje open heeft gezet...

Bedankt allemaal! HOop op nog meer tips!

mozart

Zou het een idee zijn om er eentje bij te zetten?
Ik had nl toen ik begon ook een schreeuwerd en toen ze met zijn 2en waren werd dit bij mij een stuk minder.
Zal niet altijd opgaan, maar ik heb over het algemeen met 2 geen problemen gehad.

NatasjaTommy

Dit herken ik ook.Mijn oude vogel deed dit ook.Echt kwetteren en vooral ook onder de tv door.
Ik moest hem echt in de gang zetten of in een kamertje.Zodat ik er geen last van had.
Nu heb ik een ander(omdat die andere dood gegaan is)en van deze heb ik daar geen last van.
Misschien omdat het een vrouwtje is?maar ja mijn vorige parkiet was dat ook