Bol zitten?

Gestart door leooo, maart 15, 2009, 20:47:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

leooo

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik hier iets plaats, maar ik ben al een tijdje een meelezer en echt superblij dat er een site als parkietenfreak bestaat!

Sinds 2 januari hebben wij een ontzettend lief parkietje, Rexie. Alleen maak ik me toch een beetje zorgen omdat hij af en toe een beetje bol zit. Zie foto's. Ik vraag me af of er iets mis met hem is of dat hij gewoon ontspannen is. We merken eigenlijk verder helemaal niets aan hem, hij komt gewoon bij ons zitten en eet helemaal prima. Is ook nieuwsgierig en slaapt 's avonds lekker op z'n favoriete stok. Ik heb al veel gezocht in het forum, maar kon eigenlijk niet op een antwoord komen. Ik hoor graag jullie mening.

Dat was mijn eerste vraag. Nu mijn tweede vraag... Zoals jullie misschien wel zien is hij gekortwiekt. Dat was helemaal niet de bedoeling, maar de dierenwinkel waar wij gingen kijken voor een parkietje had het jammer genoeg al gedaan. Gelukkig kan hij er nog wel redelijk mee vliegen. Maar goed het betekent dat hij nu aan iedere vleugel nog wel 2 langere veren heeft. Enkele weken terug is zijn langste vleugelveer (van zijn rechtervleugel) een stukje geknakt (5cm vanaf het uiteinde) en gisteren weer het uiteinde van de andere  lange veer die er nog zat bij zijn rechtervleugel. Aan 1 vleugel heeft hij dus nu helemaal geen lange veren meer. Ik denk dat het kwam door het beetje wild spelen. Kan het kwaad? En komen ze bijna zeker weten weer terug wanneer hij gaat ruien?

Hopelijk kunnen jullie mij geruststellen. Groetjes Leonie

[verwijderd door de beheerder]

Svennie

hallo Leonie,

zit het vogeltje constant zo bol of doet hij dit gewoon een paar seconden?
als hij dit een paar seconden doet (in combinatie met een beverige beweging) is dit gewoon om een
beetje vuiligheid dat tussen de veertjes is geraakt kwijt te raken. (ik zie witte vlokjes liggen naast Rexie...)

veertjes groeien altijd terug, ik heb ook al eens gehad dat mijn vogeltje een paar grote veren uit zijn staart kwijt
was maar die zijn netjes teruggekomen.

groetjes, Sven

Caradow

Als hij constant zo zit als op de foto, dan zit hij er niet lekker bij.  Dan zou ik hem zeker even laten nakijken door een VA.

Als hij normaal gewiekt is, dan zullen de veren naar verloop van tijd weer terug groeien, hier kunnen wel een aantal ruiperiodes overheen gaan.

leooo

Echt heel lastig, hij is verder erg levendig en hij zit zo eigenlijk alleen als ie even rustig om zich heen zit te kijken, bijvoorbeeld voor z'n kooi. Maar dan ook wel heel de tijd, het is niet dat hij zich even uit schudt. Was erg benieuwd of dit nu normaal was.

Ik heb voor de zekerheid toch een afspraak gemaakt bij de dierenarts...

Groetjes Leonie

Svennie

ja best wel raar, nog nooit zelf meegemaakt of van gehoord.
hou ons op de hoogte als je naar de DA bent geweest...

groetjes

leooo

Nou we zijn gisteravond direct geweest en het is maar goed dat we zijn gegaan. Ze vond hem in ieder geval ook aan de magere kant. We hebben nu een antibioticakuur voor een week meegekregen en extra vitamines. We moeten het nu een week aankijken. Ze raadde ons ook aan om op pellets over te stappen (hij eet nu Xtravital).

Dan hoop ik ook dat hij binnenkort z'n eerste rui heeft, want dat had ondertussen wel al moeten gebeuren. Waarschijnlijk allemaal door het vitaminetekort dat het niet helemaal goed gaat.

Bedankt in ieder geval voor de reacties, ik geef volgende week nog even een update.

Caradow

Voor het overstappen op pellets, als je dit wilt gaan doen, raad ik je aan om je heel goed in te lezen. Het overzetten word vaak enorm onderschat.

Mars

Maak in ieder geval eerst die AB kuur even af, laat hem dan nog een week op zaad en ga er dan eens aan beginnen (overzette op pellets).
In tussen kun je je dan hier even goed inlezen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..