Hyper en aanwezig

Gestart door Vico, oktober 30, 2008, 16:55:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vico

Hallo, ik heb sinds een weekje een parkiet je van 2 maanden oud. En hij is net gewend geraakt aan zijn nieuwe omgeving, hij is vandaag voor het eerste bewust een paar keer op mijn hand komen zitten en vertrouwt me dus al lichtelijk.

Maar ik heb een probleem, het is erg storend en ik weet niet of het normaal is. Buiten dat hij ontiegelijk druk is en continue van boven naar benden, links naar recht welke kant hij nog maar kan bedenken aan het klauteren is. Zit hij ook steeds op zijn stokje waarbij hij probeert onder zijn andere pootje doot te klimmen, waardoor hij dus zo'n beetje ondertseboven en achterstevoren aan een pootje blijft hangen, omdat hij vast zit in deze houding, toch propt hij zich iedere keer weer emt moeite in deze houding.

En ook is he ondertussen de hele tijd bezig om bij ieder stukje metaal wat er is zijn hoofd erdoor proberen te steken of het kapot te bijten. het lijkt wel alsof hij met veel kracht probeer de spijlen te verbuigen.

Is dit gewoon normaal of duidt het ergens op?

marian

Allereerst welkom!

Fijn dat het goed gaat met tam maken, altijd leuk als ze dat weer gaan doen!

En verder moest ik vooral lachen om de trucs die jouw parkietje (naam?) uithaalt, Rocky deed dat ook. Ze weten nog niet hoe alles werkt, en gaande weg komen ze daar wel achter, maar tot die tijd gewoon ervan genieten.
Je parkietje zal zeker nog meer halsbrekende toeren uit gaan halen! Lijkt mij niets om je zorgen om te maken!

Piknikki

Citaat van: Vico op oktober 30, 2008, 16:55:13
het is erg storend en ik weet niet of het normaal is. Buiten dat hij ontiegelijk druk is

Parkietjes zijn nou eenmaal geen stille diertjes. Er zijn wel parkieten die wat drukker of wat rustiger zijn, maar hier had je rekening mee moeten houden voordat je je vogeltje kocht.

Citaat van: Vico op oktober 30, 2008, 16:55:13
het lijkt wel alsof hij met veel kracht probeer de spijlen te verbuigen.

Veel jonge parkietjes proberen nog wel eens 'uit te breken' of 'te ontsnappen'. Dit gedrag zal (meestal) wel voorbij gaan na een tijdje.
Maar, heeft hij wel genoeg speeltjes? Heb je geen andere parkietjes waar hij mee kan spelen? - Zo nee, krijgt hij dan wel genoeg aandacht? Het kan ook zijn dat hij zich verveelt, en dan kunnen ze nog wel eens vreemde dingetjes gaan doen (de kooi slopen) of letterlijk 'schreeuwen om aandacht'. Wat doe je als hij dan zo druk is? Misschien stimuleer je hem (onbewust) door zijn drukke gedrag aan te moedigen door terug te roepen of hem te belonen met aandacht? Wanneer je dat doet, zal hij blijven schreeuwen om je aandacht.

Wel fijn dat het al zo goed gaat met tam maken. :)

Vico

Mijn parkietje ,Vico  ;), Heeft inderdaad ook niet veel speeltjes in zijn hok. Het enige is eigenlijk zijn schommeltje. maar ik ben wel veel met hem ebzig, zeker omdat ik hem natuurlijk ook nog maar kort heb. Als hij druk wordt ga ik tegen hem praten en kom ik even met mijn hand in de kooi. Vaak gaat hij dan gewoon door met zijn gekke toeren. Waardoor hij dan steeds per ongeluk op mijn hand valt wanneer hij zich weer in een gekke positie geplaats heeft.

Vandaag is hij weer een stuk rustiger, en ik heb het is dee dat dat is omdat hij nou zijn etensbakje gevonden heeft. Daarvoor strooide ik steeds wat voer op de grond, en wist hij nog niet waar zijn voederbakje was.

Maar goed, ik neem zijn gedrag maatr voor lief, nou ik in ieder geval weet dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. In ieder geval bedankt voor de reacties!  ;D

mick

Hmm geen zorgen?, een (jong) parkietje heeft naar mijn mening gewoon speeltjes nodig anders gaat hij zichzelf bezig houden met alle gevolgen van dien wat als hij zichzelf gaat vervelen is de kans aanwezig dat hij z'n veertjes eruit gaat trekken en probeer dat maar eens afteleren.

Milo-Pixel

Hoi Vico,

Je parkietje heeft dus alleen een schommeltje? Hij heeft wel speeltjes nodig hoor. In de natuur zijn ze continu bezig met eten zoeken etc. en daar zullen ze zich niet vervelen, maar in gevangenschap hebben ze speeltjes nodig voor tijdverdrijf. Anders kunnen ze zich erg gaan vervelen.

Ook zeg je dat je hem aandacht gaat geven als hij juist heel druk wordt. Dit kan dan erg onwenselijk gedrag worden omdat hij dan denkt 'als ik druk wordt, krijg ik aandacht' (hij gaat het druk doen associëren met aandacht). Beter kun je hem dus juist geen aandacht geven als hij zo druk doet, en wel aandacht geven als hij rustig is.

Groetjes,
Marit

DobbyFloppy

mijnes hebben zelf een paar van die ringetjes met daar een belletje, een balletje en beiden een schommel en nog wat kleine dingetjes
ook buiten de kooi hebben ze genoeg speeltjes in de kooi hangen dus zo kunnen ze zich niet vervelen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Vico

Mijn parkiet heeft nou nog steeds niet echt veel speeltjes in zijn hok. Maar het deurtje staat zo bijna de hele dag open. Dus hij kan uit zijn hok wanneer hij wil. Hij komt dan dus ook graag op mijn hoofd zitten. Maar mijn hand... ho maar. Daar wil die niks mee te maken hebben. maar nou de laatste tijd komt hij wel vaak bij me wanneer ik aan het typen ben op de computer of de piano, dan vind hij dat wel erg interresant. maar het probleem is dat hij dan dus in mijn vingers gaat bijten, en niet zachtjes ook! Hoe kan ik dit nou oplossen?

hillie

Het bijt gedrag moet je proberen te negeren.
Hoe moeilijk het ook is.
Goed bedrag belonen en verkeerd gedrag negeren.