Zwanger & Jonge Parkiet.

Gestart door Gwentjee, maart 07, 2009, 19:44:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

In dierenwinkels hebben ze niet zo veel verstand van parkietjes en het geslacht van parkietjes. Ook denken ze dat mannen beter verkopen, dus zeggen ze al snel dat het een man is.
En jong parkietje met een blauwe neusdop met witte ringetjes er om zoals jij op de foto laat zien is een popje (vrouwtje dus). Als het een maand of 8 is krijgt zij meestal een bruine dop.

Een jonge man kan een roze, paarse of blauwe neusdop hebben, hierbij zijn rondom de neusgaatjes geen witte ringetjes te zien. Deze dop wordt meestal diepblauw van kleur vanaf een maand of 3.


Om eitjes te krijgen moet je een nestblok op hangen. Maar dat is niet het enige: je moet een grote kooi hebben en allerlei dingen goed aanpassen (eten enzo). De kans dat een vogeltje eitjes legt zonder een nestblok is heel klein. En in jouw geval vrijwel onmogelijk omdat je twee vrouwtjes hebt.

Verder: lees je goed in en heb een beetje vertrouwen in ons. Als je ons niet geloofd, moet je hier geen vragen stellen. Als je dingen niet goed begrijpt kun je je vader of moeder of oudere broer of zus vragen mee te lezen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Gwentjee

Ik weet het niet, maar ik blijf hierbij:
Ik wach maar af! ;D

Wouter

Ach, je moet zelf weten of je ons gelooft of niet. Dat kunnen wij niet voor je doen. Maar ik denk dat wij van dit forum toch heel wat meer kennis hebben van parkietjes dan de mensen om jou heen die zeggen dat het een mannetje is. Verder zou ik toch ECHT een nieuwe kooi kopen want deze kooi is te klein.


roha

Ik snap best dat de mensen om jou heen denken dat t een mannetje is, vanwege de blauwe dop, maar je parkietje is nog jong en is nog niet door de 1e rui heen. Dat zie je aan de kopstrepen, die zijn nog niet geheel verdwenen. Een jong popje heeft inderdaad een licht blauwe dop met witte kringen om de neusgaatjes. Deze dop gaat binnenkort verkleuren naar wit/beige en bruin als ze nog iets ouder wordt en de hormonen gaan opspelen.
Een jong mannetje heeft een dieppaarse neusdop en deze verkleurt naar blauw (zonder witte kringen om de neusgaatjes).
Misschien is het wel leuk om foto's te bekijken, we hebben hier een topic over. http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken, daar kom je vast nog wel meer leuke en interessante dingen tegen.  :)

Caradow

Laten we hier geen oneindige discussie laten onstaan over het geslacht van het diertje ne ontopic blijven.
Topicstarter is ervan overtuigd dat het een man is, de tijd zal het leren dat het (waarschijnlijk) anders is.

Nu graag weer ontopic: Is het andere popje zwanger?

Nee, zolang er geen paring is geweest is er ook geen kans op "zwangerschap"

Diana

En met 2 popjes zullen er ook nooit kleintjes komen als je er geen mannetje bij zet.

Caradow

Nog even ter info:

Je geeft aan dat je gisteren een "huisje" gekocht hebt, bedoel je daarmee een nestkastje?
Ik zie een soort rieten mandje in je kooi hangen op de foto, bedoel je die?

Als het inderdaad je bedoeling is om te gaan kweken, dan wil ik je dat ten strengste afraden. Je hebt een kleine ronde kooi, rond is soweiso niet goed, maar deze kooi is ook zeker te klein voor 2 parkietjes, laat staan als ze ook nog eens een nestje zouden krijgen in deze kooi. Het risico op vechtpartijen, ook zeker naar de eventuele jonge parkietjes toe is groot.

Wanneer je echt verder wil met parkietjes en in de toekomst een nestje zou willen hebben, dan zul je eerst voor een grotere, rechthoekige kooi moeten zorgen. in deze kooi maak je dan geen gebruik van de plastick stokjes die erin zitten, maar deze vervang je door houten zitstokken van verschillende dikte. Vervolgens ga je de komende tijd heel veel lezen en leren over parkietjes en broeden en wanneer je dan alles goed hebt voorbereid, kun je verder gaan nadenken. Ook over eventuele dingen die mis kunnen gaan tijdens het broeden en hoe je dit op moet vangen. Dat betekend dus ook dat je geld achter de hand hebt voor eventuele dierenartskosten of dat je goede afspraken hebt met je ouders over dergelijke zaken. Geniet nu maar eerst gewoon van deze 2 dames, zorg dat ze een goede kooi krijgen en een goede verzorging. Over ene par jaar kan je altijd nog aan kweken denken, mits je dan wel een koppeltje hebt ;)

Eerst heel veel leren, dan pas nadenken over een eventuele volgende stap...
Er zijn zoveel dingen die eerst in orde moeten zijn, om van een goede verzorging te moeten spreken en helaas is de dierenwinkel over het algemene niet het adres om goede adviezen hierover te verkrijgen.

Gwentjee

Citaat van: Caradow op maart 08, 2009, 12:24:51
Laten we hier geen oneindige discussie laten onstaan over het geslacht van het diertje ne ontopic blijven.
Topicstarter is ervan overtuigd dat het een man is, de tijd zal het leren dat het (waarschijnlijk) anders is.

Nu graag weer ontopic: Is het andere popje zwanger?

Nee, zolang er geen paring is geweest is er ook geen kans op "zwangerschap"
Ja ik weet niet of ze gepaart hebben haha, maar toch ik weet het niet meer..aan de anderekant zijn jullie meer ParkietenFreaks dan mij niet beledigd bedoeld maar jullie zullen ook wel ouder zijn als mij. Ja op de fotos denken jullie ooh wat een krap hok maar die kooi is dan wel rond maar is wel best wel hoog als je het zo bekijkt.

angels-birds

Een vogel voelt zich niet veilig in een ronde kooi! Dat is al meerdere keren verteld tegen je.. Hoe hoog maakt niet uit, het gaat erom dat het rond is en geen veilige hoekjes heeft! Hoe zou jij je voelen als je de hele dag in een ronde, smalle kamer zit? Je kan beter opzoek gaan naar een andere kooi en dan eerst je parkietjes leren kennen. Bij broeden komt hel veel kijken en daar staan sommige mensen niet bij stil.. Ik ben er ook haast zeker van dat het een popje is.. En je moet bij jezelf nagaan wie er nu het meeste verstand heeft van vogels: wij van PF, mensen uit een dierenwinkel die snel van hun dieren af willen of mensen uit je omgeving? Het is niet lullig bedoelt en de mensen uit je omgeving die je willen helpen is prima, maar wij hebben net iets meer verstand van de parkietjes en het geslacht  :)

Dus doe er verstandig aan om eerst een nieuw hokje te regelen( bv marktplaats) en leer eerst alles over de parkietjes. Je kan over een paar jaar altijd nog kijken of je je wilt wagen aan het broeden  :)

Groetjes

Caradow

Gwentjee, de kooi is en blijft veel te klein. Kijk nu zelf eens op de foto bij je naam, van bovenaf genomen, je vogels kunnen niet eens de vleugels helemaal strekken zonder elkaar of de tralies te raken. Adviezen en tips worden niet gegeven, zonder er over nagedacht te hebben. Of jij er iets mee doet, dat is helemaal aan jou en aan je ouders, maar dit is geen acceptabele kooi voor 2 parkieten.

En als we dan nu echt weer ontopic kunnen gaan en bij het onderwerp willen blijven, dank jullie :)

Mars

Heel belangrijk: je popjes zijn te jong om eitjes te leggen, in ieder geval die waarvan jij denkt dat het een man is.
Ook als je twee popjes broedgelegenheid geeft, zonder man, kan het zijn dat ze wel eitjes leggen. Daar kunnen dus geen kleintjes uit komen.

Als ze eitjes leggen, moeten ze minimaal een jaar zijn. Zijn ze jonger dan kunnen er problemen ontstaan en kunnen ze dood gaan.

Verder heb je ze waarschijnlijk geen eivoer, kalk, de juiste luchtvochtigheid enz gegeven en dus maak je het risico op problemen alleen maar groter!

In een kleine kooi, als er kleintjes komen, kan de moeder de kleintjes aan gaan vallen: dit kan zorgen voor gewonde en soms dode kleintjes.

Bereid je dus eerst voor! Volgens mij moeten dit genoeg waarschuwingen zijn?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..