Wat moet ik doen?

Gestart door Lindsey, maart 03, 2009, 12:28:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lindsey

Ik zit ergens mee en ik vind het moeilijk, omdat ik niet weet wat ik moet doen.
Mijn parkieten zijn altijd erg aanwezig, en dan bedoel ik ook wel heel erg aanwezig.
Telkens als ik visite krijg irriteren ze zich aan mijn parkieten, omdat ze z'on herrie maken.
Een doek over de kooi heen doen dat wil ik zelf absoluut niet.
Ik heb ze nu vanaf oktober, en vanaf begin af aan doen ze dit al.
Mijn vriend word stapel gek van ze, maar negeert ze wel.
Ik wil mijn parkieten niet kwijt, maar als dit niet stopt weet ik niet wat ik moet doen.
Ik begin binnenkort misschien ook weer met een opleiding, maar dat weet ik nog niet zeker.
Ik heb als ik dat ga doen een stuk minder tijd voor ze.
Wie kan mij helpen zodat ze hiermee stoppen?

Groetjes lindsey

Sonja

Hoi Lindsey,

Wat bedoel je precies met "herrie maken""?

Schreeuwen/krijsen? Of gewoon kwetteren?

Dat laatste doen alle parkietjes, het hoort erbij. ;)

Zeker als je zelf praat of er zijn andere geluiden in de omgeving, laten ze graag van zich horen.

Schreeuwen kun je (grotendeels) wel afleren door ze te negeren als ze dit doen, en ze vooral ook uitgebreid te belonen met veel aandacht als ze niet schreeuwen.
Een flinke portie geduld heb je hierbij echter wel nodig. En je moet consequent blijven zodat er duidelijkheid is voor je kromsnaveltjes.

Als je parkietjes krijsen en je gaat bijv. terugroepen dat ze stil moeten zijn, heeft dat een tegenovergestelde uitwerking.
Het wordt dan juist nog erger omdat negatieve aandacht nu eenmaal óók een vorm van aandacht is.

En aandacht....daar zijn ze nu eenmaal gek op, en hebben ze ook echt nodig.

Meer tips om het schreeuwen af te leren kun je vinden met de zoekfunctie, want er is al heel veel over geschreven:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Groetjes, Sonja.

Kleintjes

Hoihoi,

wat jammer dat anderen zich storen aan je parkietjes  :( Ikzelf heb er 4 en iedereen heeft er geen moeite (meer) mee. Gelukkig heb ik wat dat betreft makkelijke vrienden: Als 't hun stoort komen ze maar niet. Ok, 1 vriendin heeft er last van maar dat is vanwege astma, maar als zij komt zorg ik ook dat alles (zo ver mogelijk) stof- en veervrij is.

Je zou wel kunnen overwegen om'dunne doek te gebruiken of om ze (indien mogelijk) tijdelijk in 'n andere kamer onder te brengen en na 't bezoek ze weer lekker terug op hun eigen plekje zetten. Jouw vriend geeft 't goede voorbeeld, alleen weet ik niet of hij tegen hun praat als ze rustig zijn. Negeren van ongewenst gedrag (in dit geval erg luidruchtig schreeuwen) is prima, mits 't gevolgd wordt door aandacht op 't moment dat ze rustig zijn. Dit kun je ook tegen je bezoek zeggen, negeer 't geschreeuw en babbel eens met ze als ze rustig zijn.

Overigens geld ook voor 't (afleren van) schreeuwen: Geduld, geduld en nog eens veel geduld. Altijd 't negatieve of ongewenste negeren en 't gewenste positieve belonen. Schreeuwen: Geen aandacht, Rustig: WEL aandacht.

Succes!!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie

Tegelijk met Sonja
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Lindsey

We negeren het allebei al bijna 5 maanden en het houd niet op.
als ze beide rustig zijn dan loop ik naar ze toe om aandacht te geven.
Nou heb ik 1 parkiet die totaal niet tam is en niks van me wilt weten.
Me andere parkiet kan ik zonder problemen de kooi uithalen.
Als de niet tamme parkiet alleen in de kooi zit en ik kom met mijn hand in de kooi begint hij enorm te krijzen, dus laat ik hem ook altijd met rust.
Het zijn ook twee mannen en ik denk dat het daar ook aan kan liggen.(toch?)

Groetjes lindsey

Sonja

Hoi Lindsey,

Dat het twee mannetjes zijn heeft er niets mee te maken.
Twee mannetjes gaan goed samen, en zowel een popje als een mannetje kunnen krijsen.

Als je niet-tamme parkiet krijst wanneer je je hand in de kooi steekt en je haalt daarna je hand weg leer je hem (onbewust) dat krijsen effect heeft, die "enge hand" gaat immers weg als hij krijst.
Je kunt dus beter je hand pas weghalen als hij gestopt is met krijsen.

Misschien krijst het niet-tamme parkietje als je zijn tamme soortgenootje uit de kooi hebt gehaald?
Dan zou het kunnen zijn dat hij zich alleen voelt omdat hij zijn vriendje mist en het daarom op een krijsen zet.

Je kunt eens proberen erachter te komen op welke momenten je parkietjes krijsen, dat geeft wellicht ook wat meer duidelijkheid en zo kun je er ook beter op inspelen.

Verder heb je echt een hele lange adem nodig, ik had voorheen ook een krijsertje en dat heeft heel wat tijd gekost om haar dat (voor het grootste gedeelte) af te leren.

Volhouden en vooral ook consequent blijven zijn hierin vooral belangrijk.

Groetjes, Sonja.

Lindsey

hoi sonja,

ik weet heel goed wat ik wel en niet moet doen.(dankzij de verhalen van hier) ;)
Dat van je hand weg halen als die krijst doe ik absoluut niet.
als ik mijn andere parkietje eruit haal dan zet ik hem bovenop de kooi,
en als ik dan weg loop dan komt mijn niet tamme parkiet er ook uit en vliegen ze samen door het huis heen.
Ook als ze vliegen krijzen ze heel erg.
Ik heb het idee dat ze elkaar iedere keer aan het opjagen zijn(teminste zo ziet het er uit)
zodra ze stil zijn en niet meer krijzen, dan ga ik naar ze toe om tegen ze te praten en proberen te spelen.
wanneer mijn parkietjes krijsen is eigenlijk altijd als wij thuis zijn haha :)
zodra we de telvisie aan doen, of als er visite is.
Rond een uur of 11 gaan ze eindelijk slapen en hoor ik ze ook niet meer.
Ik negeer het altijd en goed gedrag beloon ik weer.
Ik weet niet hoelang geduld ik nog moet hebben, maar ik denk dat dit dan heel lang gaat duren.

Groetjes lindsey

Sonja

Hoi Lindsey,

Ik gaf dat antwoord omdat je in je berichtje schreef dat je niet-tamme parkietje altijd begint te krijsen als je met je hand in de kooi komt en je hem om die reden dus met rust liet. ;)

Mogen je parkietjes vaak en lang rondvliegen? Het lijkt er een beetje op of ze hun energie op deze manier kwijt proberen te raken.

Parkietjes vinden het leuk om te proberen boven andere geluiden uit te komen. ;)
Dus dat ze meer krijsen als er visite is of als er andere geluiden zijn, klopt dan ook wel.

En soms hebben ze gewoon even een soort van "krijs-uurtje", dat merk ik tenminste bij 1 van mijn parkietjes weleens.
Ik zou ze zoveel mogelijk rond laten vliegen en spelen, zodat ze hun energie goed kwijt kunnen.
Dan zou het best kunnen dat ze daardoor ook rustiger worden en minder krijsen.

Groetjes, Sonja.

Lindsey

Hoi sonja,

ik werk nu altijd maar 3 uurtjes per dag dus ik denk dat de kooi z'on 6 uur per dag open staat.
ze vliegen er aardig vaak uit, en gaan dan achter elkaar aan.
mijn vriend gaat vaak vroeg slapen, ik zit dan nog wel eens op de computer met de televisie uit, en zelfs dan doen ze het nog.
Maar ik ga het anders toch eens met een doek proberen, al doe ik dat niet graag.
Iniedergeval hartstikken bedankt voor je reacties en tips.

Groetjes Lindsey

roha

Voor de nacht kun je gerust een doek over de kooi doen, dat doen vele hier.
Hier ook, wij gaan vaak wat laat naar bed, maar de parkieten krijgen rond 10:45 een doek erover, zodat ze lekker kunnen gaan slapen.

Lindsey

#9
hoi roha,

als je goed leest heb ik het  niet over de nacht en over kwart voor 11 zeg maar.
Mijn parkietjes zijn snachts en na ongeveer half 11 stil( dan gaan ze slapen)
Ik ga iniedergeval wel proberen met een doek als ik visite heb en ze luidruchtig zijn.
bedankt.

Groetjes lindsey