poep weghalen, rustig en tam worden

Gestart door pauladavid, februari 26, 2009, 16:15:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pauladavid

Hoi!

Mijn parkietje Jazzy heeft haar favoriete plekje op een dikke paarse korrelige stok. Soms zitten daar dus ook wat poepjes, die zie ik haar af en toe poepjes eraf bijten en dan laat ze die poepjes vallen. Is dit gewoon 'schoonmaak' gedrag of heeft het een andere reden? Ze had laatst een groenig poepje en ik heb het in de gaten gehouden, er liggen er nu 2 maar voor de rest allemaal mooie zwart/witte poepjes. Geen indicatie voor een vogel-/dierenarts lijkt me?

Ik heb haar nu een maand en ik vind haar erg rustig. Ze zit de hele dag en alleen rond een uur of 7 (als ik ga eten) dan gaat ze ineens geluidjes maken en kijkt ze echt naar me, zo van "baas waarom ga je weg?". Ze zit zelfs helemaal naar beneden te kijken om goed zicht op mij te hebben (als er een stok voor zit bijvoorbeeld) Omdat ik elke zaterdag weg ben (ik ben een student op kamers) komt er 31 maart een nieuw vriendje voor Jazzy. Ik vraag me dus af of ze zo rustig is omdat ze zich een beetje alleen voelt, of komt het omdat ze nu in de rui is, of is haar karakter gewoon zo?
Ze is de laatste paar dagen wel íets actiever (knagen aan speeltjes en takken). Ze vertikt het om sla of tomaat te eten (pakt ze op en gooit het uit haar etensbakje, het ligt namelijk in de weg omdat ze haar gewone voer wil eten). Is dit omdat ze sla niet lekker vind? Verse spinazie eet ze wel.

Qua tam worden gaat het de laatste weken iets beter, eerst was ze niet erg bang voor mijn hand (eerste paar dagen wel), ze bleef gewoon zitten maar wilde geen trosgierst eten. Ze kwam begin deze week alleen eten als de trosgierst op zo'n afstand was dat ze er helemaal uitgestrekt wel bij kon, maar zodra het te ver was dan kwam ze niet eten. Nu komt ze wel dichterbij, maar als ik nu mijn hand dichterbij doe dan wil ze niet meer eten. Lijkt mij dat het, het gewone proces is? Want ik zie wel elke week vooruitgang. Ik denk trouwens dat ze wat 'langzamer' is met tam worden omdat het bij de dierenwinkel niet goed ging. Ze werd eerst gescheiden van haar vriendjes en toen opgepakt. Die man kon haar niet goed vastpakken en haar niet in het doosje doen. Toen had hij haar weer los gelaten in de kooi en pakte hij haar opnieuw. Ik heb haar daar alleen horen schreeuwen en hier is ze stil en maakt van die lieve piepjes als ik bij haar zit.

Ik heb een nieuwe kooi op het oog, 85 hoog en 60 breed, is dit groot genoeg voor 2? Ik heb nu namelijk 60 hoog en 50 breed en ik vind deze niet hoog genoeg om sowieso een parkietje wat ruimte te geven. En het leek me beter als ik 2 parkietjes tegelijk in een nieuwe kooi doe.

Lang verhaal maar ik hoop dat ik wat antwoorden en tips kan krijgen. Ben maar een groentje, maar wil het beste voor mijn parkietje(s)!
Had trouwens wel een 10 voor de 'ben jij een parkietenfreak?' quiz! :)

Groetjes,
Paula

Moppers

Hoi Paula,
Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.

CiteerZe had laatst een groenig poepje en ik heb het in de gaten gehouden, er liggen er nu 2 maar voor de rest allemaal mooie zwart/witte poepjes.
Normale parkietenpoepjes zijn juist groen met wit. Zwarte poepjes duiden meestal op een tekort aan voeding. Eet je parkietje goed? Eet ze misschien wel eens dingen waarvan de kleur in de poep over kan gaan, of heeft ze erg donkere houten speeltjes? Dat zou de donkere kleur ook kunnen verklaren.

Het kan zijn dat ze rustig is omdat ze wat eenzaam is. Het kan ook zijn dat ze gewoon rustig is van karakter, of dat ze nog aan het wennen is. Je hebt haar nog niet zo lang. Als het aan eenzaamheid ligt, dan zul je vast verandering zien als je het geplande maatje voor haar hebt. De afmetingen van de nieuwe kooi klinken trouwens prima voor 2 parkietjes. Je kunt ze inderdaad tegelijk in de nieuwe kooi doen, dan ziet geen van beide die kooi als territorium om te verdedigen.

Het is heel goed dat ze al spinazie eet. Waarschijnlijk heeft ze nog niet helemaal door dat ze sla en tomaat ook kan eten, dat komt vanzelf wel. Het kan ook dat ze het niet lekker vindt. Biest haar gewoon verschillende dingen aan (appel wordt ook vaak erg gewaardeerd door parkieten) en kijk wat ze lekker vindt.

Wat het tam maken betreft, het klinkt alsof je op de goede weg bent! Ze durft steeds iets dichterbij te komen. Go vooral zo door, dan lukt het je vast om haar helemaal tam te krijgen.

Caradow

oude, opgedroogde poepjes zijn wel zwart...

Moppers

Ohja, daar had ik nog niet aan gedacht.

Excuses voor de verwarring!

pauladavid

Oke, dan is er niks mis!
Ik schrok al even want ik zie haar regelmatig eten!

Alleen, ik was net even zwemmen en na anderhalf uur kwam ik terug en nu is ze super druk!
Ze vliegt (!! voor het eerst) in haar kooi en klimt overal op en af.. Is dit normaal? Ik ken haar alleen rustig dus ik word zelf onrustig hiervan als ze ineens zo druk is! Ik hoop dat ze niet al te gestresst word als ik af en toe weg ben.. :( Of is ze gewoon blij? Ik heb haar nog nooit laten losvliegen, maar ik had bijna haar nu los laten vliegen.. of is dit nu juist geen goed idee?

Mnou! Onrustig baasje!

pauladavid

Hoi,

Jazzy was net ineens ontsnapt! Toen ik mijn hand uit de kooi wilde halen na ons trosgierst ritueel vloog ze ineens mee de kooi uit! Ik schrok me wild en heb gelijk de kamerdeur dicht gedaan. Ze vloog een keer hard tegen het raam en ik ben echt heel erg geschrokken! Ik heb een doos over haar heen kunnen doen en haar zo weer in haar kooi kunnen zetten. Ik was bang dat ze nu weer terug bij af is of gewond, maar nu een uurtje later heb ik mijn hand met trosgierst weer in de kooi gedaan. Ze was eerst onrustig en wilde eigenlijk weg, maar toen ze door had dat ik trosgierst had kwam ze toch dichterbij om te snoepen. Ik praatte gewoon rustig tegen haar en ze bleef gulzig eten. Nu moet ik straks naar mijn ouderlijk huis (ben helaas pas zondagavond thuis) en ik ben toch wel bang dat ze zich heeft bezeerd. Ze zit wel zoals normaal lief te knarsen met haar snaveltje en doet wel haar oogjes dicht. Ze zit gewoon, niet heel bol of juist heel slank (dat lijkt me als ze bang is?). Eigenlijk doet ze net alsof er niks gebeurd is..? Ze was wel iets voorzichtiger met de trosgierst, maar ik geloof niet dat we heel ver terug zijn gevallen. Gisteren kon ik haar eventjes aaien, dus ik was wel heel blij. Ik hoop dat er niks met haar aan de hand is, ze lijkt wel gewoon normaal te doen... Ik vraag of morgen iemand even haar kan bezoeken.. Ik kan niet wachten tot het meneertje pietje komt, want ik vind het vreselijk om haar elke vrijdag tot zaterdagavond alleen te laten. Dit is het enige weekend dat ik pas zondagavond thuis ben en ik zit er ook gewoon over te denken om in het weekend thuis te blijven. Maar goed, ik moet ergens mijn was doen  :-X.
In ieder geval, het lijkt alsof ik er erger van geschrokken ben dan Jazzy.

pauladavid

#6
Afgelopen vrijdag was mijn Jazzy ineens ontsnapt! Ze vloog toen ik mijn hand uit de kooi haalde ineens mee en daar was ze dan :( in de kamer. Ze was bovenop een plank gaan zitten achter een paar beeldjes. Ik kon een doos over haar heen doen en haar zo weer in de kooi zetten. Ze was de dagen ervoor zo goed vooruit gegaan met het tam worden! Ik kon haar al een beetje aaien en ze kwam steeds sneller naar de trosgierst toe. Nu na het ontsnappen is ze weer bang geworden. Ze is niet bang als ik mijn hand in de kooi doe, maar wel bang voor de trosgierst! Ik kan in ieder geval niet te dichtbij komen. Nu heb ik op deze site gelezen (link:  http://www.lisashea.com/petinfo/handtrain/perch.html ) dat je de handtraining ook met een zitstok kan oefenen. Is dit misschien een goed idee of moet ik gewoon door gaan met de trosgierst?

Ook maakt ze vaak geluidjes, ik probeer ze op te nemen maar zodra ik de camera erbij haal is ze stil. Ze maakt van die zachte piepgeluidjes (net een badeend vind mijn vriend = lief bedoelt :P) en het gewone tjilpen. Ik ben bang dat ze zich toch een beetje alleen voelt, zou dit het tam maken kunnen belemmeren? Over 4 weken krijg ik een tweede parkietje erbij, als vriendje voor Jazzy. Ik hoopte dat ze tegen die tijd enigszins handtam zou zijn (het vriendje went al vanaf klein aan handen) en voor vrijdag leek dit ook het geval, ze ging met de dag vooruit. Nu ben ik alleen bang dat het niet meer gaat lukken. Ik heb haar nu pas een maand, gekocht bij een dierenwinkel (helaas), die man moest haar 2 (!) keer oppakken omdat hij haar de eerste keer niet goed vast had, daarom is haar vertrouwen aan handen een beetje kapot, denk ik.

Iemand tips?

Samengevoegd met je al lopende topic. Gr. Ingrid

Mars

De belangrijkste tip:
Gewoon volhouden, dan komt het vanzelf goed.

Soms kan een vriendje helpen bij het tam maken, maar soms lukt het tam maken juist beter als ze alleen zijn. Het is wel een voordeel als het vriendje wel al wat aan handen gewend is.

Van het vangen met de hand zal je parkietje geen grote trauma's opgelopen hebben hoor!
En als Jazzy weer eens ontsnapt, probeer hem dan eens gewoon met trosgierst te lokken of zijn kooi bij hem te houden. Ook even rustig gaan zitten en hem een uurtje zijn gang laten gaan is een stuk beter dan een doos over hem heen (arme schat  ???)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pauladavid

#8
Ja ik weet het, maar het gekke is dat ze op dat moment dat de doos over haar heen ging juist rustig werd. En ze hopte zo de kooi weer in. Niks aan de hand, en ik stond daar te trillen omdat ik echt schrok dat ze ineens uit de kooi was. En ik wilde net naar de trein gaan.. Ze lijkt helemaal niet geschrokken te zijn van de doos situatie, maar is wel wat voorzichtiger geworden met trosgierst aannemen...

Toen ze werd opgepakt door die man van de dierenwinkel begon ze toch een keel op te zetten! Ze was heeeeeel boos!

Maar ik koop een grotere kooi voor de 2 parkieten, en als de tweede er is wil ik ze tegelijk er in doen. Ik vraag me nu al af hoe ik Jazzy in die kooi ga krijgen...

ibi

Als je een nieuwe kooi hebt is het nog niemands terretorium, dus ruzie zal er nog niet snel komen.
je zou het parkietje vast kunnen pakken en hem in de kooi doen, maar dan zal hij misschien bang worden van je hand.
Als je jazzy weer los laat kun je de oude kooi weg doen en de nieuwe kooi op zen plaats zetten, misschien met wat trosgierst erop/in.
Hij zal vast er naartoe gaan om te smullen  ;)

groeten

Mars

Ik zou de kooien een half uurtje tegenover elkaar open zetten, lukt dat niet, hem gewoon pakken.
Dat maakt echt neits uit hoor en dat schreeuwen is heel normaal om iemand af te schrikken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pauladavid

Citaat van: pauladavid op februari 26, 2009, 16:15:35
Hoi!

Mijn parkietje Jazzy heeft haar favoriete plekje op een dikke paarse korrelige stok. Soms zitten daar dus ook wat poepjes, die zie ik haar af en toe poepjes eraf bijten en dan laat ze die poepjes vallen. Is dit gewoon 'schoonmaak' gedrag of heeft het een andere reden?

kan iemand dit voor mij beantwoorden? Want ze doet het constant als er poepjes op een zitstok zitten.

Milo-Pixel

Dit is normaal gedrag, tenminste, zolang ze het niet opeet ;)

pauladavid

Nee, ze eet het niet op. Ze word wel steeds minder bang voor die rare hand! :) Ze at net trosgierst op wat echt naast mijn vinger zat :). Ze at bijna mijn vinger op, zo dichtbij!  :P
Dat komt wel goeddddd!  ;D