Kaytie is ziek

Gestart door Milo-Pixel, februari 23, 2009, 21:50:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Milo-Pixel

Afgelopen vrijdag zat Kaytie weer bol en was wat aan het staartwippen. Verder niet veel te zien, behalve dat ze toch weer een veer kapot gebeten had. Ik ben toch maar meteen naar de dierenarts gegaan vrijdag, omdat ik anders in het weekeind zou zitten.. Ben dit keer bij een ander geweest, die redelijk veel met vogels doet. Ze heeft Kaytie van top tot teen bekeken. Sowieso is ze te dik (heeft ze van haar moeder ;) ), maar ze heeft goede bespiering. De dierenarts vroeg trouwens of ze pellets kreeg, omdat ze zo'n mooie glans over haar veertjes heeft ;). Ze heeft ook de veer, die ze die middag kapot gemaakt had, afgeknipt en onder de microscoop bekeken, maar er was niets afwijkends aan te zien. Kaytie is net helemaal klaar met de rui, dus daar zal ze nu niet bol van zitten. De dierenarts raadde mij aan om contact op te nemen met een VA.

Van het weekeind heeft ze periodes gehad dat ze bol zat en aan het staarwippen was, maar ook veel periodes dat ze druk was, veel geluid maakte en speelde. Het is dus heel dubbel. Aan de ene kant lijkt ze heel gezond, aan de andere kant niet.. Maar ik ben er toch niet gerust op.
Vandaag heb ik dus een VA gebeld (Kindermans in Vlaardingen) en overlegd of het verstandig zou zijn om met haar langs te komen. Ze raadde me aan om eerst nog een ontlastingsonderzoek te laten doen, en dan niet alleen van Kaytie's ontlasting, maar van de hele bende. Als ze meer bol zou gaan zitten, kan ik alsnog een afspraak maken en wordt ze daar even opgenomen voor observatie. Eerst ga ik nu dus ontlasting opvangen en naar Drachten sturen, en dan even afwachten.

Caradow

Hoi Marit, je kan de ontlasting ook naar Kindermans sturen hoor, dan heeft ze gelijk een compleet beeld voor wanneer je langs zou gaan. Waarschijnlijk zou ze ongeacht de uitslag uit Drachten anders toch nog zelf de ontlasting na willen kijken. En dan zou je op dubbele kosten komen...

Milo-Pixel

Citaat van: Caradow op april 06, 2009, 16:59:00
Hoi Marit, je kan de ontlasting ook naar Kindermans sturen hoor, dan heeft ze gelijk een compleet beeld voor wanneer je langs zou gaan. Waarschijnlijk zou ze ongeacht de uitslag uit Drachten anders toch nog zelf de ontlasting na willen kijken. En dan zou je op dubbele kosten komen...

Dat heb ik dan helaas verkeerd begrepen aan de telefoon..  :-[
Ik heb het nu net 20 minuten geleden op de post gedaan..

roha

Misschien kan je vragen of ze in Drachten de resultaten naar Kindermans willen sturen?

Milo-Pixel

De uitslag van het ontlastingsonderzoek van Beijer was helemaal goed. Dit schreef hij mij:

Ik kan je geruststellen: de ontlasting is vrij van coccidiose, flagellaten en wormen. Tevens heb ik GEEN grote aantallen bacterien kunnen vinden.
Goed nieuws dus in dat opzicht, hoewel dat nog geen uitsluitsel geeft over oorzaak van het bolzitten bij de de bolzittende parkiet.

Gisteren toch naar Kindermans gebeld voor een afspraak, en vandaag ben ik erheen geweest met Kaytie. Kindermans wil toch zelf nog een ontlastingsonderzoek doen, ondanks dat dat al twee keer gedaan is, en ik krijg daar vanmiddag de uitslag van. Kaytie is daar nu nog steeds, en moet sowieso 1 nacht blijven. Om half 5 kan ik bellen en krijg ik Kindermans zelf aan de telefoon, dan krijg ik dus meer informatie. Ook hoor ik dan of ik haar morgen weer op mag halen, of dat ze langer moet blijven.

Het is wel raar dat ze nu niet thuis is.. Yno mist haar, hij is veel rustiger dan normaal en loopt soms hard te roepen.

Hopelijk wordt er nu eindelijk duidelijk wat er nou is, en wat ik kan doen.

Milo-Pixel

Kaytie is weer thuis :)

Ik mocht haar vandaag weer ophalen gelukkig. Kindermans heeft niets kunnen vinden. Ontlastingsonderzoek was goed (alweer ;) ). Zij denkt toch dat de hoofdoorzaak van dit alles stress is (ook omdat ze veren bijt). Nu zit Kaytie dus apart, samen met Yno, in een kooi. Ze zijn er allebei niet echt blij mee, en klimmen druk tegen de tralies op.

Het advies van de dierenarts:

Advies: warmtelamp in huis (zodanig boven de kooi dat de vogels kunnen kiezen - vooral 's nachts wordt het vaak wat koud). Dagelijk toch wat palmnotenolie (sunshine factor van AVIX), meestal in een beetje pap te geven.
Zinken speeltjes eruit (rest zag er, op het filmpje, wel goed uit).
Opletten dat de vogel ook kan eten. In een groep is er soms competitie en onrust.
Geen schelpenzand op de bodem (te veel stof) - ik weet niet welke bodembedekking er is.
Dagelijks douchen/baderen.
Regelmatig naar buiten.

De bodembedekking is dus sowieso goed, en door het apart zetten is er ook even geen competitie (als die er wel was, ik heb het niet doorgehad). Palmnootolie heb ik meteen gekocht, en juvenile heb ik een beetje van meegekregen. Omdat ze nu in de kooi zit kan ik haar ook makkelijk even buiten zetten. Warmtelamp heb ik ook in huis.

Hopelijk gaat het nu echt beter :)

Caradow

Fijn dat Kaytie weer thuis is :)

Dan gaat deze op slot :)