Een soort kokertje om de staartveren.

Gestart door MenM, maart 01, 2009, 14:16:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenM

Een paar weken geleden hebben we een parkiet geadopteerd.

Gisteren hebben we haar bij onze 3 andere parkieten gezet, wat nogal wat stress opleverde voor haar - ze zat al ruim een jaar alleen in een kooi.

Nu kwamen we ervandaag achter dat ze 2x een soort rolletje 'plakband' om 2 veren heeft zitten. Het is zilver en het lijkt een buisje van ong. 1,5 cm. Op de bijgevoede foto bij de pijlen is het goed te zien. Weet iemand wat het is?

Nu heeft ze ook nooit gevlogen, maar nu heeft ze ook veel moeite om hoogte houden. Zouden dit te maken kunnen hebben met bovenstaande?

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Welkom op het forum.

Iedere nieuwe veer zit in een soort kokertje. Bij het naar buiten komen moet het kokertje er eigenlijk af vallen. Misschien heb je bij je andere parkietjes wel eens van die stekeltjes gezien op het koppie, dat zijn dezelfde kokertjes. Als grote veren geheel of gedeeltelijk nog in hun kokertje zitten dan spreek je vaak van bloedpennen.

Hopelijk gaat de veer de komende dagen nog verder uit het kokertje. Vaak irriteert zo'n pen vreselijk en zie je dat parkietjes er steeds aan zitten, soms zelfs doorbijten (met flink wat bloed tot gevolg). Als dat het geval is (irritatie), kun je ze door een dierenarts uit laten trekken.

Bloedpennen komen wel eens voor, heeft een vogeltje ze vaker, of meerdere, dan zou je eens naar voedingstekorten kunnen kijken. Aangezien jullie dit vogeltje nog maar net hebben, ga ik er van uit dat dit na een tijdje wel over gaat (denk dan aan een periode van een half jaar of meer). Tenmiste, als jullie maar de parkietjes niet de kans geven om zaad te snacken (dus zo weinig geven dat alles in een dag op gaat) en er ook groente en fruit aangeboden wordt.

Dat het parkietje slecht vliegt is waarschijnlijk omdat het dat bij de vorige eigenaar nooit heeft gedaan. Na een tijdje komt dat wle goed.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Even een aanvulling: bij een bloedpen is dat te zien aan de veerschacht. De schacht is dan donkerder van kleur en kan roodachtig doorschijnen. Het wil wel eens voorkomen dat een hulsje (of kokertje) wat langer blijft zitten, zonder dat er dan sprake hoeft te zijn van een bloedpen.
Verder sluit ik me aan bij Mars.

Je parkietjes zal zijn/haar conditie weer moeten opbouwen en de vleugelspieren moeten weer getraind worden ;) Je zult merken dat hij/zij gevlogen heeft, best wel "buiten adem" kan zijn. Door langzaam op te bouwen, komt dat helemaal goed :)

MenM

Bedankt voor de snelle reactie.

Deze kokertjes hebben we bij onze andere parkieten nog nooit gezien. Maar ik heb begrepen dat ze bij haar vorige baasje nogal apart is behandeld. Ze moest eerst haar eikrachtvoer opeten voor ze wat anders kreeg. Ze was op een gegeven moment wel aan het 'snacken' uit haar voerbakje. Ze bleef dan net zolang herrie maken tot ze nieuw voer kreeg, en dat lukte. Haar voerbakje was meestal nog half-vol.

We laten haar zover mogelijk elke dag een stukje vliegen, dan zetten we haar een stukje van de kooi. Vandaag is ze uiteindelijk zelf ook een paar keer gaan vliegen. Ze is dan inderdaad wel een beetje buiten adem.

Kleintjes

Hoihoi,

zover ik kan zien op de foto zijn dit inderdaad de hulsjes waar de veer uit groeit. 't Hulsje beschermt de veer in de eerste prille dagen van de veergroei. De hulsjes vallen er vanzelf af, met spelen of poetsen bv.
Wat je kan om dit wat te helpen (alleen bij tam parkietje aan te raden) is voorzichtig 't hulsje tussen de vingers houden en lichtjes 'rollen' dus 'n beetje druk op 't hulsje zetten zonder dat je knijpt (klinkt ingewikkeld maar ik denk dat dit wel de duidelijkste manier van omschrijven is, aangezien ik 't niet kan voordoen).
Dit wordt overigens ook soms gedaan bij tentoonstellingsvogels en ikzelf heb 't ook al enkele keren (moeten) doen bij Pino toen hij nog bij ons was. Soms zijn de veerhulsjes namelijk ietsjes stugger en krijgt de parkiet ze er niet gemakkelijk zelf af, je kan dan overwegen te helpen of de natuur gewoon lekker z'n gang te laten gaan.
Let maar eens goed op als je parkietjes in de rui zijn, ze krijgen dan (vaak) zichtbare stekeltjes op hun koppie en schuren deze dan langs stokken of tralies. Naar 't schijnt kriebelen die hulsjes op hun koppies  ;) Ze hebben 't me nog nooit verteld maar volgens hun gedrag lijkt 't me dat wel  ::)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Rukia

Wat bijzonder, nog nooit gezien die hulsjes zo. Wat goed dat die foto zo mooi gelukt is joh!

Het kan inderdaad zijn dat het parkietje weinig conditie heeft en daarom moeite heeft met vliegen. Dat had ons Witje ook een hele tijd, maar door mee te vliegen met Snoepje is de conditie enorm verbeterd.

Is het ook een idee om de parkieten buiten de kooi aan elkaar te laten wennen? Dat is toch niemands domein? En in de kooi kan je nieuwe parkietje als een indringer worden gezien. Wij hebben onze parkieten lekker buiten de kooi laten spelen met elkaar en dat ging op zich prima. Maar ik weet niet wat de parkietologen daarvan zeggen ;).

Groetjes!