wie o wie kan me helpen

Gestart door daantje108, februari 26, 2009, 13:37:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

daantje108

Hallo allemaal, ik heb me aangemeld op deze site omdat ik een probleem heb met 1 van mijn parkietjes....peppie...ze is een vrouwtje van ongeveer 5 jaar. Ik heb haar samen gekocht met een ander vrouwtje die ongeveer anderhalf jaar geleden dood gegaan is. Ik heb haar ongeveer een jaar alleen gehad. Ik vond haar zo gaan schreeuwen en ze zat constant om mijn aandacht te vragen en vond het sneu dat ik haar de aandacht niet kon geven waar ze om vroeg. Nadat ik gelezen had dat haar gedrag ws kwam doordat ze zich eenzaam voelde heb ik er een mannetje bijgenomen...pippo. Het aandacht vragen is overgegaan ws omdat ze het zo goed kan vinden met haar mannetje. Maar het schreeuwen....dat wordt alleen maar erger....het is zo erg dat ik mensen aan de telefoon niet eens kan verstaan of zij mij niet. Ik wordt er eerlijk gezegd gek van....zodra er maar beweging in de kamer is laat ze van zich horen. Het lijkt wel ze daarmee wil laten weten dat er wat gebeurt .... een soort van "alarm" schreeuwen. Dit deed ze ook al toen ze alleen in de kooi zat. Heeft iemand enig idee of dit ook klopt? Want ik zit er heel hard aan te denken dat als dit het geval is, ik ze maar naar een prikkelarmere omgeving moet verplaatsen omdat dit voor haar ook niets is, lijkt mij ...het constant allert voor gevaar moeten zijn. Ik denk dan aan mijn zolderkamer. Maar menselijker wijs vind ik dit wel sneu ...net of ik ze verban...en er zit nog een parkietje bij die dit gedrag totaal niet vertoont en daar dan de dupe van wordt. Onder een doek doen heeft ook totaal geen nut ze krijst (net zo hard) gewoon door en dan zitten ze straks de hele dag onder zo een doek....en dan is pippo daar ook weer de dupe van. Heeft iemand tips....ik wordt er nl echt gek van. Ik ben zo iemand die beesten voor hun hele leven aanschaft maar zo vind ik het niet echt leuk, maar vogeltjes alleen op een kamer vind ik ook weer niets aan(althans ik denk dat dat niets voor hun is, aan de andere kant zijn ze gefixeerd op elkaar en totaal niet meer op mij....dus als ze dan rust zou krijgen......)...maar eerlijk gezegd ben ik nu constant terug aan het krijsen dat ze d'r kop moet houden...ook niet echt leuk want ik kan me daar van voorstellen dat ze daar weer bang van wordt en dus ook weer alarm gaat slaan (vicieuze cirkel zogezegd). Ik wordt eerlijk gezegd een beetje ongelukkig van deze situatie. Dus tips zijn onwijs welkom!!!

Groetjes

Sonja

Hoi Daantje,

Doordat je terugroept dat ze stil moet zijn maak je het schreeuwen -onbewust- juist erger.

Parkietjes zijn dol op aandacht, en negatieve aandacht is óók aandacht.
Dus als ze schreeuwt en jij roept terug dat ze haar snaveltje moet houden, dan leer je haar dat schreeuwen iets oplevert, namelijk aandacht, je reageert immers en daar is het haar net om te doen. ;)

Hoe moeilijk ook, het enige wat echt helpt is haar compleet negeren als ze zo schreeuwt, hoe moeilijk dat misschien ook is.
Wat je daarbij niet moet vergeten, is om haar wel uitgebreid te belonen met volop aandacht en lieve woordjes als ze niet schreeuwt.

Dit kost allemaal wel wat tijd hoor, en is het belangrijk om altijd consequent te blijven zodat ze weet waar ze aan toe is.

Als je dit goed volhoudt, zul je merken dat ze op den duur zal leren dat schreeuwen helemaal niets oplevert, maar niet schreeuwen des te meer.

Geef het wel de tijd, het kan een poosje duren voordat je resultaat merkt.

Dat ze ook van zich laat horen als je telefoneert, kan wel kloppen. Parkietjes zijn gezelligheidsdiertjes en "praten" graag mee. ;) Ik denk dat je hier niet zo heel veel aan kunt veranderen.

Maar het schreeuwgedrag is, met veel geduld van jouw kant, wel (grotendeels) af te leren.

Succes!

Groetjes, Sonja.