negeren bijten werkt niet....

Gestart door m, februari 21, 2009, 12:05:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

m

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag...

Ik heb ongeveer een jaar nu 2 grasparkietjes en ze vinden het buiten de kooi erg leuk op de parkietenboom .
Alleen gaan ze er helemaal niet uit zichzelf uit, terwijl ze het wel leuk vinden. Om ze eruit te laten komen oefen ik met trosgierst of voer en ze zo er uit te laten gaan.
(dit omdat ik een tijdje geprobeert heb met het opstaptouw maar daar moeten ze in de kooi niets van hebben)

Vraag : nu is het zo, dat de laatste twee weken Mika in mijn hand gaat bijten. Hij eet wel wat voer of trosgiesrt maar bijt nu echt. Van knabbelen wat ik negeerde werd het vernijdig bijten en trekken. Ik heb het geprobeerd te negeren maar dat is moeilijk vanwege dat het nu echt heel erg pijn doet. Lichtjes wiebelen met de hand werkt ook niet hij blijft het doen, boos kijken werkte ook niet.
Bij de info over bijten kwam ik negeren tegen maar dat werkt niet. Ik wil erbij zeggen dat ik mijn hand niet terug trek uit de kooi nu maar dat ik op dit moment wiebel zodat hij even stop met bijten waardoor Yumi ook schrik en ik dan niets bereik behalve dat ik weer van voor af aan moet beginnen en wil Mika weer bijten.
Ik heb het uitgeprobeerd of hij het ook buiten de kooi doet en als hij in de parkieten boom zit en ze lang niet gegeten hebben en ik mijn hand aan bied met eten gaat Yumi mooi uit mijn hand eten en Mika ook wel maar tussendoor en daarna bijt hij weer.

Wat kan ik hieraan doen?  mijn ideeën zijn op en ik wil graag dat hij stop met bijten....

groetjes


Wouter

hoelang wiebel je al met je hand? Verder belonen voor goed gedrag, en probeer het anders met een stokje . Ik denk dat wiebelen toch het beste is wat je zegt.

Hebben ze in de kooi verder wel genoeg te slopen? Mijn parkietje bijt ook, maar omdat ze het leuk vindt om mij te "slopen".

m

#2
Ik denk een aantal dagen, maar hij gaat vrolijk verder omdat ik niet mijn hand er gelijk eruit wil
halen zodat hij denk: zo ik ben d'r kwijt. Het vervelendste vind ik dat Yumi ook ervan schrik. Ze zijn nu een jaar maar blijven zo schrikachtig. 

Nou omdat ik ze gedeeltelijk op pallets wil hebben heb ik het behoorlijk saai gemaakt in de kooi en allles maar in de
parkietenboom gehangen.  Eigelijk vertikken ze de pallets te eten en afbouwen lukte niet, alleen pallets ook niet, ze weigeren en wachten gewoon tot ik ze s'avonds het zaad weer geef. Met de pallets ben ik even mee gestaakt omdat ik het idee had dat ze vemagerden en ik niet verder durfde te gaan. kortom die strijd hebben ze even op dit moment gewonnen. Tot dat ik daar een oplodding voor heb.
Omdat de kooi nogal saai was heb ik er wel weer een speeltje in gehangen een paar dagen geleden, maar wilde niet teveel omdat ze dan (hoopte ik ) er meer uit zichzelf uit de kooi zouden gaan.  ;)

oh ja als mika echt eet en op dat moment niet bijt, prijs ik hem met woorden en laat ik met mijn stem en mimiek merken dat ik het fijn vind dat hij eet en niet bijt. het zet alleen nog geen zoden aan de dijk...

Berichtjes samengevoegd. ;)
Gr.Sonja

Sonja

Hoi M,

Na een paar dagen kun je nog niet zeggen of een manier om het bijten af te leren wel of niet helpt.
Daarbij denk je beter in weken, zoniet maanden.
Je hebt veel doorzettingsvermogen en geduld nodig, verder is het van groot belang dat je consequent blijft zodat je parkietje weet waar het aan toe is.

Meer info over hoe je het bijten af kunt leren kun je vinden op de site, en met de zoekfunctie van het forum:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Het weghalen van de speeltjes heeft geen zin. Dat is alleen maar zielig voor je parkietjes.....Het zijn hele intelligente diertjes die niet zonder speelgoed kunnen.
Het is ook niet de manier om ze over te zetten op pellets, hoe je dat doet kun je ook op het forum terugvinden, er is heel veel over geschreven.

Op zich is het goed om ongewenst gedrag te negeren, en gewenst gedrag uitvoerig te belonen, zoals je doet.
Alleen moet je het wel veel langer volhouden, het is nu nog niet te zeggen of het werkt of niet.

Groetjes, Sonja.

Milo-Pixel

Zoals Sonja al aangaf, in een paar dagen kan je nog niet weten of het werkt of niet.
Kies 1 manier die je toe gaat passen, ik zou kiezen voor het negeren, maar als je van alles door elkaar gaat doen snapt je parkietje er helemaal niets van. Het afleren van bijten gaat niet 1,2,3 over. Ik heb bijv. een popje waar het 1 jaar geduurd heeft voor ze het afgeleerd heeft, en af en toe doet ze het nog ;). Ook heb ik een ventje waar ik al een aantal maanden mee bezig ben, die het nog niet helemaal afgeleerd heeft. Maar ik zie wel resultaat, het wordt minder.

Je moet dus geduld hebben, en denk niet dat het over een paar dagen over is.. Meestal duurt het maanden.

Succes!

m

Hallo allemaal,

Nou de rest van de speeltjes zal ik terug hangen straks,  :-[

Dank jullie voor jullie advies dan weet ik waar ik aan toe ben en dat het nog een poosje duurt
eer dat het bijten afgelopen is. Dan ben ik er op voorbereid.

groetjes

 

nibbit

hoi..

ik heb deze week een popje opgehaald bij een gezin waar iemand allergisch was. Ze is nu 4 maanden. daar beet ze niet en nu ze bij mij staat doet ze het wel. misschien even wennen enzo. maar wat ik niet begrijp is het negeren ervan. zo weten ze toch niet dat ze iets fout doen? misschien vindt ze het wel gewoon leuk om te doen en heeft ze zo niet door dat ze jou pijn doet.

groetjes nicky

Ingrid

Hoi Nicky,

Citaat van: nibbit op februari 23, 2009, 12:48:40
....maar wat ik niet begrijp is het negeren ervan. zo weten ze toch niet dat ze iets fout doen? .....

Tegenover het negeren moet je natuurlijk wel iets plaatsen wat wel gewenst is. Anders zullen ze inderdaad niet weten wat ze fout doen. Sonja gaf dat ook al aan ;)

Citaat van: Sonja op februari 21, 2009, 13:10:29
Op zich is het goed om ongewenst gedrag te negeren, en gewenst gedrag uitvoerig te belonen, zoals je doet.

Groetjes, Ingrid

nibbit

ik zal nog wat meer geduld moeten opbrengen denk ik, want elke keer dat ik haar een stukje wortel of trosgierst voorhou, schrikt ze zich wild of kruipt ze meteen weg. zo kan ik haar nu dus niet belonen..

groetjes nicky

Ingrid

Belonen is niet altijd en/of alleen met iets lekkers. Je kunt een parkietje ook belonen met je stem ;). Als het netjes blijft zitten, dus niet fladdert, kun je hem/haar uitgebreid en overdreven prijzen door heel duidelijk en vriendelijk "goedzo" of "wat knap dat je zo lief blijft zitten" te zeggen. Zo leert het uiteindelijk ook dat het niet fladderen gewenst gedrag is. Parkietjes zijn erg slim en zullen snel de link kunnen leggen: fladderen is negeren en geen aandacht, niet fladderen is positief reageren en wel aandacht.

nibbit

oke, thanks, zal het uitproberen.. hij fladdert (ja blijkbaar is het een hij) trouwens heel weinig. alleen hij komt niet meer de kooi uit. als ik mijn hand naar binnen steekt doet ie trouwens niks.. mag gewoon dingen verplaatsen ed. de trosgierst heb ik een paar keer in het eten gelegd en nu is ie er al minder bang voor.

nibbit

oh en hoe lang moet je het blijven negeren? want ik negeer het nu, alleen op een gegeven moment ben je het wel zat als hij maar niet op je vinger komt zitten, dus dan ga je weer, 'wint' hij en schiet je niks op? je kan er moeilijk een half uur blijven staan.
ze moeten iets uitvinden net als anti nagelbijten, dat ze je nooit meer willen bijten omdat het zo vies is haha

ibi

Citaat van: nibbit op februari 25, 2009, 19:05:56
ze moeten iets uitvinden net als anti nagelbijten, dat ze je nooit meer willen bijten omdat het zo vies is haha

Dat zou wel mooi zijn voor de mensen die geen geduld hebben.
Maar het is toch veel leuker om je parkiet zelf dingen af te leren en aan te leren ( vind ik ) ::)

Mars

Negeren betekent niet aan toe geven. Dus als hij bijt, reageer jij niet en ga jij verder met wat je van plan was.
Je kunt dus bijvoorbeeld met iets meer vaart naar zijn buikje gaan met je vinger (zachtjes tegen het onderbuikje aan duwen helpt met opstappen) en als hij dan uithaalt dus niet je vinger terugtrekken maar verder gaan met wat je wilde gaan doen! En dat negeren zul je vol moeten houden tot hij niet meer bijt.

Je kunt even een stuk trosgierst aan de kooi hangen, dan zal hij of zij het snel gaan onderzoeken wat et is en er achter komen dat het erg lekker is!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marit85

Ik heb ook een jonge valkparkiet die in het begin niks deed toen begon met doen alsofhij gig bijten wat ik genegeerd heb maar nu valt hij echt aan. Krijg hem zijn hok niet eens meer uit.
En trosgierst eet hij alleen als ik niet in de buurt ben.
Word er nu al moedeloos van aangezien hij dit in het begin helemaal niet deed.
Wat doe ik fout? Hij heeft speeltjes trosgierst ik heb noit terug getrokken en nog gaat het fout...

Groetjes Marit

Mars

Dat is gewoon uitproberen. Het houdt vanzelf op als jij maar stug vol blijft houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ilka

Hoi Marit,

De reden dat je valkje is gaan bijten is waarschijnlijk omdat zijn gedreig niet werkte. Negeren werkt alleen als er ook beloond wordt. Voor een niet tamme vogel is het een beloning als de hand weggehaald wordt. Je haalt dus alleen de hand weg als je valkje rustig blijft zitten en niet dreigt. Maar als een vogel dreigt moet je de hand niet dichterbij brengen. De valk heeft dan het idee dat je zijn dreiging niet snapt of negeert en gaat dan over tot drastischere maatregelen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :) Gewoon volhouden dus!