Grasparkiet zoekt geen nieuw huisje, wel hulp

Gestart door sjunoas, februari 16, 2009, 10:25:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjunoas

Ik heb momenteel twee grasparkieten, maar ze moeten elkaar niet. :(
Het gaat gewoon niet samen en dat vind ik heel erg.
Volgens mij is het een mannetje, de neusdop begint nu blauw te worden.
Ozzy wil ik graag zelf houden.
Maar omdat (heeft nog geen naam) als laatste erbij is gekomen, lijkt het me het beste om voor hem een ander huisje te zoeken.
Ik woon in Zuid-limburg.
Als mijn grasparkietkje maar een goed huisje vind.
Oja, hij bijt wel ???
Groetjes Joyce

dit is een foto van hoe hij nu uitziet.
Neusdop begint blauwer te worden.
Foto betreffende parkiet hier toegevoegd, foto van de andere parkiet verwijderd, is hier niet van toepassing, die is niet te koop. Caradow

Mars

Ter info: Lijkt mij duidelijk een popje.
Voor een man moet de dop veel blauwer zijn, uiteindelijk zal haar dop dus wel veranderen naar bruin.

Tweede foto hieronder: je ziet ook witte ringetjes om de neusgaatjes. Teken dat het om een pop gaat.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Topic geupdate en overzichtelijk gemaakt.

inderdaad, is een popje.
Verder zou ik er offtopic aan toe willen voegen dat jou beide parkietjes een en ander hebben meegemaakt.
Het vogeltje dat je wilt houden heb je ook pas dit jaar aangeschaft en heeft zelf amper kunnen acclimatiseren aan de nieuwe situatie bij een nieuw baasje. In hoeverre je kunt spreken in zon korte tijd dat ze echt niet overweg kunnen en wat er dan precies gebeurt kan ik niet beoordelen, maar lijkt mij haast onwaarschijnlijk. Ik denk eerder dat er nog sprake is van het elkaar aftasten en positie bepalen, wat een natuurlijk proces is.

roha

Volgens mij wil je je parkietje niet verkopen, zoals ergens wordt vermeld, maar zoek je een goed huisje voor 1 van de 2.
Hoe oud zijn je vogels en hoelang zijn ze al bij elkaar. Wat heb je in de kooi hangen aan speeltjes?
Waarom denk je dat ze elkaar niet moeten?
Vaak lijkt dat nl. zo, omdat ze veel aan het kibbelen zijn, dit betekend niet dat ze elkaar niet mogen, maar nog aan het uitzoeken wie de sterkste is in rangorde.
Als ze elkaar echt niet aardig vinden, dan vliegen ze elkaar in de veren en bijten elkaar tot bloedens toe.
Je kan ook de inrichting van de kooi veranderen en ze leuke speeltjes geven.

sjunoas

Ik heb ze nu 3 weken bij elkaar zitten.
Ik heb speeltjes in de kooi hangen, maar het is gewoon zo dat de groene heel hard begint te schreeuwen.
Ozzy (geen idee of het een mannetje is) zit boeven op de stok en de groene hangt dan precies eronder, en dan duwt ozzy haar van de stok af.
Ook kunnen ze niet gewoon op een stok zitten, de ene springt op de andere en begint te bijten. En bij de voerbak hetzelfde.
Ik wil haar niet verkopen alleen een goed huis voor haar vinden, als ik straks een gewond grasparkietje in de kooi heb kan ik het mezelf niet vergeven.
Uit elkaar zetten heb ik ook al geprobeerd, dan zit de groene een poging te doen om een uitweg uit de kooi te vinden.
Weet het ook niet meer.

Caradow

Ozzy is een mannetje (ik heb de foto gezien).
3 weken is niks... en er word niet gevochten tot bloedens toe.
Zorg altijd dat er minimaal 2 voerbakjes zijn, liever nog 3, om ruzie bij de bak te voorkomen.

Al met al lijkt mij dit gewoon gedrag om rangorde te bepalen en elkaar af te tasten...

Maar goed, daar is dit topic niet voor, je wilt in ieder geval een nieuw huisje voor het groene popje.
Ik hoop niet dat het de bedoeling is om daarna weer een nieuw parkietje erbij te zetten, want dan gaat het weer net zo als nu en kun je weer een topic openen.

Verzoek om verder alleen te reageren indien serieuze belangstelling voor dit popje. Wil Sjunoas toch nog verder met dit koppel, dan kun je het even aangeven bij een van de beheerders/moderator en dan zullen we dit topic verplaatsen naar gedrag/tam maken ;)

sjunoas

#6
Willen jullie het topic verplaatsen!
Bedankt!


Topic verplaatst en titel enigszins aangepast, Caradow

Caradow

Hoi Joyce,

Ik begrijp dat je het toch nog wilt proberen te laten slagen tussen Ozzy en ??

Ik raad je aan om te zorgen dat er 1 of 2 voerbakjes bij komen in de kooi, dan zal er daar minder ruzie om gemaakt worden.
Verder het gekibbel negeren. Zeker niet mee bemoeien door ze uit elkaar te halen of ze af te leiden. Laat maar gebeuren. Pas ingrijpen als ze echt tot bloedens toe vechten, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Verder kun je gewoon lekker aan de slag met tam maken van de nieuwe dame. Laat je niet afschrikken door ene beetje bijten, dat gaat over ;) (meestal dan ;))

Het is, al lijkt dat nu nog niet zo, op den duur veel leuker met zijn tweetjes dan alleen. Maar je moet ook geduld hebben. Soms duurt het nu eenmaal wat langer en een beetje gekibbel zal er ok altijd wel blijven. Dat gebeurt ook hier in de voliere met 4 ongeleide projectielen ;)


sjunoas

Ik ga morgen meteen een tweede voerbakje erin zetten.
Heb ook al een naam voor het popje : Epica
Als het tam maken maar lukt, ze bijt echt goed en de kooi gaan ze pas vanzelf in als het donker word ???
Het is de eerste keer dat ik grasparkietjes heb. Voor mij was dat schrikken.
Ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen en dingen kan lezen over de grasparkiet.
Bedankt!!

Nog meer tips zijn welkom.

Mars

Dan moet je ze dus eerst tam maken en dan pas los laten.
Zoek maar even op tam maken hier op het forum, of op de site van parkietenfreak.nl

Dan zul je genoeg tips vinden.
Een hele belangrijke, wil je je popje van het bijten af krijgen, probeer er niet op te reageren: door je hand weg te trekken, of je stem te verheffen geef je alleen maar aan dat het werkt. Denk er aan: jij bent groot, parkietje is klein :P
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Super leuk Joyce, dat je nu toch door gaat met deze 2 parkietjes!!  ;D
Zet 'm op!!  ;D

sjunoas

Dankje wel, dat gaat nog wat worden die twee tam krijgen :o
Met en met zal het wel lukken en naderhand misschien, alleen als ik goed erover gedacht heb.
Nog twee erbij.
Hoe zie je eigenlijk hoe oud een grasparkiet is?
Ozzy is al ouder denk ik.
Maar van Epica heb ik geen idee.

Caradow

Epica is duidelijk nog jong, die heeft nog doorlopende kopstrepen. Vanaf een maandje of 8 is het moeilijk te zeggen, daar het uiterlijk dan niet echt veranderd en dan is het gokken. Ozzy heeft een volwassen blauwe neusdop en heeft geen doorlopende kopstrepen meer en zal waarschijnlijk minimaal 5 maanden jong zijn.
Dit soort informatie is met de zoekfunctie ook heel eenvoudig te vinden en ik wil je dan ook vragen deze eerst te gebruiken voor je een vraag stelt ;)

angels-birds

Misschien heel erg off-topic.. Maar zijn de tralies van de kooi allemaal verticaal? Aangezien dit niet juist is voor een grasparkiet..

sjunoas

Er zitten horizontale en vertikale tralies aan de kooi.
Ben het wachten tot mijn man de kamervoliere leeg heeft, dan zet ik ze daar in. ;)

Caviaplanet

Oh 3 weken bij elkaar is nog maar kort. Vinci zat in het begin ook naar Skyvie te pikken. Nu, 3 maanden later, zijn ze dikke vriendjes (snavelen, voeren, etc). Ze hebben gewoon tijd nodig om aan elkaar te wennen, pikken en wegduwen hoort er bij, zolang ze elkaar niet verwonden.
Succes, ik hoop dat ze straks ook goede vriendjes zullen zijn.
Groetjes
Jolanda

sjunoas

Kan iemand me helpen, heb een kooi gzien  op marktplaats is deze geschikt voor 2, naderhand 4 grasparkietjes.
http://link.marktplaats.nl/230569974

hillie

Voor 2 parkietjes is die zeker wel geschikt maar voor 4 weet ik niet.
Daar twijfel ik over misschien weten andere forumleden  het dat beter.
moet je even op hun antwoord wachten.
Verder is het een hele mooie kooi hoor.

Petr@

Ik vind deze kooi zeker teklein voor 4 parkieten. Als je vier parkieten wilt moet je toch wel gaan denken aan een kamervoliere.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

sjunoas

ok, bedankt!
Heb een kamervoliere geregeld.
Heb nu volgens mij een probleem met schurft, eerst niks ervan gezien en nu hebben beide het.
Kan niet van kooi naar kooi over?
Heb er twee naast elkaar staan.