Vliegen maar nog niet tam

Gestart door pauladavid, februari 10, 2009, 15:55:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pauladavid

Hoi,

Ik vraag me af of je een parkietje al kan laten vliegen, dus de kooi open zetten, zonder dat ze al tam is?
Ons parkietje is nog niet (hand)tam, is al wel gewend aan ons, maar ik wil haar graag laten rondvliegen.
We hebben haar pas een week, maar ze lijkt zich wel op haar gemak te voelen.
Kan ik haar beter eerst tam maken, of is het geen probleem om haar al aan het los door de kamer vliegen te laten wennen?

Groetjes,
Paula

angels-birds

Mijn parkietjes zijn ook niet allemaal tam.. Maar bij mij vliegen ze wel gewoon los! Ik zet het deurtje open en ze kunnen eruit als ze willen en vanzelf weer terug.. Dat hebben ze gewoon aangeleerd. Mijn eigen parkieten stappen buiten de volière wel gewoon op de vinger, maar de gene die ik 2 jaar terug heb over genomen, doen dat niet en die gaan vanzelf terug! Nu wordt er wel veel aanbevolen om je pietje eerst in de kooi tam te maken en dan pas los te laten.. Maar als je het zelf goed vertrouwd, kan je haar wel los laten en dan kijken wat ze doet! Neem er wel de tijd voor, voor als het toch niet gaat zoals je wilt..

hillie

Meestal zeggen we dat beter is om ze eerst in de kooi tam te maken en dan los te laten vliegen.
Dat had je ook kunnen vinden als je de zoek functie gebruikt had.

pauladavid

ik kon niks vinden, sorry..
Maar in ieder geval bedankt!

Moppers

Je hebt haar pas een week. Ze kent de kamer waarin ze woont dus nog helemaal niet goed, ze is nog bezig met het leren kennen van de kooi. Eerst moet ze doorhebben hoe de kamer waar ze staat eruitziet, en dat de kooi 'haar plekje' is. Uiteraard ziet de kamer er anders uit voor haar als ze los is, maar als je haar nu al los laat zal dat heel verwarrend voor haar zijn.

Ik heb ook niet tamme parkieten die gewoon los mogen, maar zij vinden altijd vanzelf hun weg weer terug. Zij kennen de kamer tot in de details.

Het is handig om je parkiet eerst tam te maken voordat je haar loslaat, maar het is geen vereiste. Maar nu is het gewoon nog veel te vroeg, misschien over een maandje.
Áls je je parkietje voor de eerste keer loslaat, zorg er dan voor dat de kamer veilig is: dek ramen en spiegels af, zodat ze er niet tegenaan kan vliegen. Zorg ervoor dat ze geen dingen om kan gooien (vazen bijvoorbeeld en dat er geen giftige planten in de ruimte staan. Neem er ruim de tijd voor en verwacht niet dat ze meteen haar kooi weer in zal gaan als jij dat wil.

juul de parkietfreak

Een week en dan al los laten vliegen is wel snel, maar als je denk dat ze al gewend is, kan je het proberen. Kijk niet verbaasd als ze er niet gelijk uit gaat, want na een week kan ze zich wil op haar gemak voelen, maar toch is alles nog nieuw. Met mijn vogel ging het losvliegen snel goed, maar onze andere vogel wilt dan niet meer in het hok, alleen als hij daar zelf zin in heeft. Het verschilt dus per vogel wel een beetje hoe het verloopt. ;)

Groetjes,
Julia :-X