een stelletje parkietjes en nog 1 erbij.

Gestart door alex, februari 08, 2009, 15:33:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alex

zoals de meeste van jullie al weten heb ik 2 parkietjes. :P
en ik wou meschien deze week nog een paartje erbij kopen.
en me vraag is kan ik er nog 2 bij kopen en alle 4 in 1 kooi doen of een grotere bijkopen.
en zullen ze elkaar niet pesten.
ik heb al wat foto`s van de kooi.
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=46358#post46358
daar staan de foto`s kon zie hier niet op krijgen
alvast bedankt en groetjes van rocky&mopsie.

Mars

#1
De foto's kan ik zo niet bekijken omdat ik niet ingelogd ben, dus dat lukt zo niet.
In ieder geval, 4 parkieten in 1 kooi is eigenlijk vrijwel altijd wat te krap. In een heel grote kooi kan het, maar zelf vond ik dat niet genoeg ruimte (er moet immers ook nog wat gespeeld worden). Wat je dus het beste kunt doen is of ze 2 aan 2 houden, of bijvoorbeeld een binnenhuisvoliere kopen.
Dan hebben ze meestal lekker wat meer de ruimte. Als je een kooi beoordeeld op zijn grootte, kijk dan vooral naar de breedte en de diepte, de hoogte is minder van belang.

Volieres zijn wat duurder en vooral als je hem net wat groter wilt hebben dan de standaard van 60 x 60 cm, maar zijn zeker de moeite waard. Even rondkijken op bijvoorbeeld Marktplaats is misschien al een goede tip :)

Binnen een groep vogels zul je altijd een soort van leider vinden, die nieuwe verdeling zal altijd wat gekibbel opleveren, maar echt pesten valt wel mee. Over het algemeen zul je snel zien dat er zich wel koppels zullen gaan vormen (en schrik niet als je bestaande koppel dan toch voor een ander vriendje gaat). Zorg wel dat je zeker weet dat je een eerlijke verdeling mannen en vrouwen hebt. Vooral te veel vrouwen levert problemen op, maar ook drie mannen en 1 pop lijkt me niet aan te raden. Dus koop alleen de vogeltjes als je zeker weet wat hun geslacht is en laat je daarbij ook niet 'misleiden' door verkopers/kwekers.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..


Piknikki

Misschien kun je ze hier ook als bijlage uploaden?

Ik heb me even snel geregistreerd, en ik zag dat je in deze kooi echt geen vier parkietjes kwijt kunt. Eerlijk gezegd, ik twijfel er ook over of je er twee in zou kunnen houden.. ???

En zet de kooi ook niet op de grond. Liever op een tafeltje.

alex

ik heb de foto moeten bijknippen want anders kon die niet op de site  :P
maar deze 2 zitten er best fijn.
alvast bedankt

Piknikki

Ja, ik geloof best dat ze er fijn zitten. ;) Maar ze hebben best een 'lege' kooi, en als je er nog wat meer speelgoed in zou hangen, is de kooi zeker te klein voor twee.

Ook de sepiaschelp (dat ovale witte ding) wat je er in hebt hangen, is niet zo goed voor de gezondheid van grasparkietjes. Deze zijn veel te zoutig voor zo'n klein lijfje! Dus haal die er liever uit.

Milo-Pixel

In die kooi kunnen echt geen 4 parkietjes.. Dat is veel te klein. Persoonlijk vind ik de kooi al ontzettend klein voor 2 parkietjes. Ook zie ik helemaal geen speeltjes...
Als je echt 2 parkietjes erbij wil, zul je een veel grotere kooi moeten hebben, en het liefst een volière. En dan met speelgoed!
Parkietjes zijn ontzettend speels, en ik vind het persoonlijk echt zielig dat ze zonder speelgoed in een kooi zitten.

Piknikki

Alex of Milad, of hoe je ook heet,
Het is misschien dan wel offtopic, maar ik vind het wel belangrijk dat je dit weet. Ik zie je nou al 'n tijdje op dit forum komen, en steeds vraag je dingen waarop mensen netjes antwoord geven, en keer op keer lees je deze antwoorden maar half. Ja, het is een forum waarop je vragen mag stellen, maar lees de antwoorden dan ook! Steeds als wij je advies geven, negeer je dit gewoon en ja je toch je eigen gang. Ik vind je daarom bijzonder eigenwijs en zelfs een beetje brutaal.
Een tijdje geleden wilde je kweken met je parkietjes, terwijl je niet eens wist wat baby parkietjes voor eten krijgen, wat eivoer is, wat een geschikt broedhokje voor grasparkieten is, et cetera. Je had nog zelfs de vraag of je twee parkieten wel een koppeltje waren, terwijl ze niet eens oud genoeg zijn om te broeden. Als je op deze manier hier komt met je vragen, is het dan ook niet vreemd dat de leden je maar half serieus nemen.
En nou zie ik dat je je kooi gewoon op de grond hebt staan, met maar twee speeltjes erin (schommeltje en trapje), in een te kleine kooi. Mijn conclusie is dan ook dat je eens moet ophouden met eigenwijs te reageren, en onze antwoorden serieus neemt wanneer je vragen stelt in plaats van ze steeds in de wind te slaan, en dat je je eindelijk eens moet gaan verdiepen in de verzorging van je parkietjes. Het is fijn dat je ze in leven hebt weten te houden, maar als ik je kennis op het gebied van grasparkietjes zou moeten inschatten, zou ik zeggen dat deze zeer gering is. Alsjeblieft, in het belang van je parkietjes, bestudeer alles wat je maar kunt vinden over grasparkietjes. Want ik vind dit zeer sneu voor je vogeltjes, en ik kan je nu in ieder geval niet meer serieus nemen.
-Nikki.

alex

ik heb er toch ook niet mee gekweekt.
en ik heb ze net op een tafeltje gezet en dat sepia is juist goed voor ze.
en trouwens ik volg jullie advies toch ook.
je kent me niet eens en dan zeg je ook nog eens zoiets ik was 10min niet op parkietenfreak en je beschuldig me zomaar van alles.
en ik vroeg alleen maar iets.

Caradow

Sepis is niet goed voor ze Alex, dat even terzijde, zoek het zelf maar even op met de zoekfunctie ;)

Daarnaast refereert Picknikki niet alleen naar dit topic, maar ook naar al die topic die de revu al gepasseerd zijn in de afgelopen maanden dat je lid bent hier. E ook zegt hij dingen die je al vaker gezegt zijn hier. Dus.. niet gelijk op je achterste benen...

Als je het mij vraagt Alex, doe je er goed aan om het bij deze 2 parkieten te laten. Zorg nu eerst maar eens dat deze echt goed verzorgd worden. Dat deze 2 samen een gezelliger kooi krijgen, een betere plek in huis etc. Je hebt nog ene lange weg te gaaan om een goede parkietenervzorger te worden en als het zover is, is er nog tijd genoeg om je hobby uit te breiden met meer parkieten...

Milo-Pixel

Citaat van: alex op februari 08, 2009, 19:52:57
ik heb er toch ook niet mee gekweekt.

Je hebt op het andere forum, waar jij zelf een link van heb gegeven, een aantal berichten waaruit blijkt dat je sinds 14-01-09 een blok erin hebt hangen. Je kweekt, of probeert in ieder geval er wel mee te kweken.
Verder ga ik er niet op in, want dat is wel erg offtopic.

Citaat van: alex op februari 08, 2009, 19:52:57
en ik heb ze net op een tafeltje gezet en dat sepia is juist goed voor ze.

Over Sepia zijn veel verschillende meningen. Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat het veel te zout is. Liever een mineralen blokje. Hierover is veel met de zoekfunctie te vinden.


Zorg eerst dat je een goede kooi, lekker veel speeltjes en veel kennis hebt over grasparkietjes. Daarna zou je kunnen kijken voor een koppeltje erbij.

alex

zoals je ziet heb ik het broedblok al lang uitgehaald.
en dat sepia heb ik van veel mensen gehoord dat het goed is.
en ik vind het niet aardig je me conferteerd met iets dat in het verleden is gebeurd en ja ik
heb er met me ouders over gehad om een binnen voliere te kopen.

Mars

Het verleden is meestal wel iets langer weg, dan een maandje geleden. ;)

Waar het om gaat is dat je regelmatig advies vraagt om dan vervolgens het er niet mee eens te zijn, of toch wat anders te doen.
Ik kan niet oordelen over de kooi die je hebt, want ik kan nog steeds de foto niet zien, maar zorg nu eens eerst dat e beestjes een fijn en gezond leventje hebben:
- goede voeding: niet te veel zaad, verse groente en fruit, geen snoepstokken en niet te veel trosgierst,
- andere voedingszaken: elke dag vers water (liefst aangezuurd met appelazijn), een aantal keer per week eivoer, een klein beetje grit/maagkiezel, een mineralenblok voor de kalk, geen sepia (want erg zout, ook al wordt het in dierenwinkels wel veel geadviseerd)
- voldoende ruimte en speelgoed in de kooi, elke dag even tijd om rond te vliegen (mits ze tam genoeg zijn)
- maak ze tam, als ze dat nog niet zijn,
- zet de kooi op een tafeltje (is je volgens mij 'in het verleden' ook al eens geadviseerd)
- maak een spaarpotje voor als de vogeltjes ziek zijn en naar een dierenarts toe moeten

En zie dan eens verder...

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Dit is geen persoonlijke kwestie. Het gaat mij er alleen om dat je parkietjes beter verdienen. Ze verdienen een ruimere kooi, meer speelgoed om zich mee te vermaken, en een comfortablele vaste plek. Bovendien hebben parkietjes behoefte aan stabiliteit en regelmaat. Ga ze dus niet steeds verplaatsen, of iedere keer weer dingen in of uit de kooi halen. Behalve voor het verschonen. Speeltjes variƫren is goed, maar met mate.. Ik weet verder niet hoe je parkietjes leven, dus daar kan ik niks over zeggen. Dat je me niet aardig vindt zal me een worst wezen, ik wilde je alleen maar laten weten dat ik enorm kwaad ben over de manier waarop ik merk dat jij je parkieten behandelt.

alex

oke erg bedankt ik heb ze al op een tafeltje gezet maar niemand heeft het me geadviseerd

alex

ik haat je helemaal niet ???
je hebt teminste antwoord gegeven.
en je zij niet dat je niet weet hoe ik ze verzorg en dat je daar geen mening gaat geven.
en vervolgens zeg je dat ik ze beter moet verzorgen.

Ik verwissel elke dag het water en het voer wat er in het eten zit: zaad,stukjes gesneden appel,eivoer.
en elke 3 a 4 dagen maak ik de kooi schoon.
en om de 1 a 2 dagen laat ik ze even los in huis zo`n half uur..
nog iets dat ik moet weten ;)

budgie83

Nou ja in ieder geval dat je parkietjes elke dag minimaal 1 uur vrij rond kunnen vliegen, want beweging is erg goed voor ze.