kunnen ze (nog) tam worden?

Gestart door johanna, februari 07, 2009, 23:04:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanna

Ik heb sinds drie maanden 2 parkietjes die veel door de kamer vliegen, harstikke leuke beestjes zijn het. ze zijn altijd druk in de weer met elkaar maar ik zou ook zo graag willen dat ze wat tam worden, hoe pak ik dat aan of moet ik  ze dan in de kooi laten? als ik ze buiten de kooi benader wippen of vliegen ze weg, ook in de kooi komen ze niet op mijn vinger zitten, doe ik iets verkeerd?

Sonja

Hoi Johanna,

Je kunt je parkietjes zeker nog wel tam maken hoor. Het vraagt bij twee parkietjes tegelijk wel nog meer geduld en doorzettingsvermogen maar dan kun je ook veel bereiken. ;)
We adviseren altijd om te beginnen met handtam maken in de kooi. Gewoon iedere dag een aantal keer oefenen, je kunt een stukje trosgierst gebruiken als ze dat lekker vinden. Begin met een wat langere sliert en maak die telkens een stukje korter zodat ze steeds dichter bij je hand moeten komen om erbij te kunnen.
Handtam zijn ze pas als ze zonder aarzelen op je hand of vinger komen zitten.

Over het tam maken is al een heleboel geschreven op het forum, je kunt de zoekfunctie gebruiken voor nog veel meer tips:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

En kijk ook maar eens bij deze link:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes!

Groetjes, Sonja.


johanna

#2
Ik heb dit topic samengevoegd met het al lopende topic. Het is niet nodig om voor vragen met een zelfde strekking een nieuw onderwerp aan te maken. De vraag die je stelt, sluit prima aan bij je oorspronkelijke vraag en kan hier vervolgd worden ;). Gr. Ingrid

Als jullie het niet erg vinden kom ik nog even terug op mijn parkietjes. Ze zijn ongeveeer drie maanden oud en ik wil ze graafg tam maken. Het probleem is dat ze er al aan gewend zijn om praktisch de hele dag vrij rond te vliegen. Hoe pak ik dat tam maken nu aan? Moet ik ze dan nu net zolang in de kooi houden tot ze op mijn hand komen zitten in de kooi? Ik wil ze hun vrijheid liever niet ontnemen maar wil toch ook wel heel graag wat meer fysiek contact met ze. Weet iemand raad? Alvast bedankt voor de moeite!

Ingrid

Sonja heeft je al meerdere tips gegeven. Lees de link maar eens door die ze je meegegeven heeft.
Wanneer je ze echt tam wilt hebben dan is het het beste om dat in de kooi te oefenen. Daarbuiten kan ook, maar dat kost veel meer moeite en de vogels hebben natuurlijk de ruimte om weg te vliegen. Je kunt het proberen met iets wat ze heel erg lekker vinden om ze zo te lokken?

johanna

Dank julliewel hoor! ik heb me voorgenomen om iedere dag een paar keer met mijn hand waarop een stukje trosgierst ligt in de kooi te gaan. net voor het  eerst gedaan.  het valt me mee dat ze niet wilder reageren. mozes wipte een paar keer via mijn hand naar de zitstok en had duidelijk wel erg veel zin in de trosgierst, macho hield zich wat op de achtergrond. maar goed als jullie het zeggen zal het wel een keertje lukken. ik heb nooit geweten dat parkietjes zò schattig waren en zo superslim!

johanna

Hallo iedereen. ik vind het toch zò leuk dat ik het jullie even wil vertellen. sinds twee dagen ben ik bezig mijn parkietjes op mijn hand te krijgen. ik leg er een stukje trosgierst in en ja hoor!! na aarzeling en begerig kijken , opgewonden heen en weer trippelen waagden ze het!! ik ben harstiike blij! ik  ben een beetje ongeduldig type( niet erg handig met parkietjes!) nu vraag ik me af hoe krijg ik ze zover dat ze ook zonder trosgierst op m'n hand/schouder komen zitten? heeft iemand tips voor me? alvast bedankt!

Parkieten-Freak

Tips hebben we wel maar je bent al goed bezig. Gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Als je parkieten hieraan goed gewend zijn, zijn komen ze op een gegeven moment vanzelf naar je toe.


johanna

#7
Johanna, wederom het verzoek om je vragen mbt het tam maken in dit topic te vervolgen en niet steeds een nieuwe aan te maken. Je vragen hebben betrekking op hetzelfde en je krijgt hier al meerdere tips. Ik vraag me af of je die wel leest en/of er wat mee doet? Gr. Ingrid

Hallo iedereen. Ik ben nu al weken bezig met mijn hand in de kooi te proberen of ik mijn parkietjes( ik heb ze nu 5 maanden) aan kan raken. Het lijkt me zo leuk om ze een beetje te kunnen aaien maar ben ik wel goed bezig? ze gaan niet wild fladderen of zo maar als ik met mijn hand/vinger te dicht bij ze kom gaan ze me wel uit de weg. Moet ik hier mee doorgaan of maak ik ze zo bang? Buiten de kooi komen ze wel op mijn hand zitten, alleen als daar iets lekkers ligt. Graag jullie goede raad/advies

roha

Hoi johanna,

Veel parkietjes houden er niet van om aangeraakt te worden, dus om geaaid te worden.
Wat voor jou leuk lijkt, kan voor je parkiet vreselijk eng zijn.
Zeker niet mee doorgaan, dat kan ook gaan tegenwerken in het verder tam maken.
5 maanden is ook nog niet zo heel erg lang, heb geduld en neem kleine pasjes  ;)
Ik adviseer om ze juist ook tam te krijgen in de kooi en dat ze dan ook zonder lekkers op je hand komen en blijven zitten.
Succes!! :)