geen staartveren, en buikwondje please help me !

Gestart door peter1980, februari 07, 2009, 07:34:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter1980

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb heel veel parkieten. Maar ik heb 1 gekke parkiet , hij is ook hier geboren, en heeft alleen de eerste maanden staartveren gehad, en daarna heeft hij ze er altijd uitgetrokken. Opzich rede hij zich zelf altijd heel goed, maar nu pakte ik hem gisteren en zag ik dat hij een lelijke wond heeft op zijn buikje, ik schrok mij rot. Voor de duidelijkheid, hij ziet goed in de veren ( behalve staartveren ) en eet goed, en maakt zich zelf vaak schoon, hij poept ook gewoon, hij is wel heel erg licht vergeleken zijn broertjes en zusjes, hij is trouwens al 2+ jaar.
Graag hoor ik van jullie !

Caradow

Dat lijt me toch een duidelijk geval voor een vogelarts dan. Een grote wond moet je zelf niet aan gaan dokteren.

roha

inderdaad, je zegt zelf al lelijke wond, dat moet gewoon naar gekeken worden door een vogelarts die de juiste behandeling kan voorschrijven.
Btw: 2 jaar is nog jong voor een parkiet (je zegt 'al' 2 jaar)
Laat je nog even weten als je bij de vogelarts bent geweest en wat deze heeft gedaan en gezegd?  :)

peter1980

Ik weet dat 2 jaar nog heel jong is voor een parkiet.
Vandaag ben ik voor de zekerheid maar bij een vriend van mij langs gegaan die honderden vogels heeft. En die heeft mij wondspray en medicijnen mee gegeven. Hij had voor mij gebeld naar dierenarts en die had het zelfde aangeraden, dus toch zelf doktertje spelen.
Bedankt voor de reacties. Nu maar hopen dat hij weer opknapt, het is namelijk mijn lievelings ondanks dat hij geen staart heeft !

Milo-Pixel

Onverstandig dat je toch zelf gaan doktoren.. De DA heeft het parkietje niet eens gezien!
Ik wil je echt aanraden om naar een VA te gaan. Een DA kan hier niets mee, en zelf doktoren is echt onverstandig.
Wondspray kan het parkietje binnen krijgen, en dan? Wat voor medicijnen heeft die vriend mee gegeven?
En wat doe je dan aan het staartbijten? Het is handig om erachter te komen of het door parasieten komt, of met het gedrag te maken heeft..
En dit kun je niet zelf, daar heb je een diagnose van een vogelarts voor nodig..

peter1980

Bedankt marit, dat je zo bezorgt bent.
Ik bedoelde inderdaad een Vogelarts, geen dierenarts. Deze vriend van mij heeft erg bijzondere vogels, en heeft de juiste mensen in zijn omgeving die er verstand van hebben.
De wondspray is speciaal voor vogels. En het medicijn is een soort van antibiotica ook speciaal voor vogels.
Mijn andere parkieten zitten wel goed in de veren, het gaat alleen om deze die niet goed in de veren zit, dan hadden de andere toch ook last van parasieten ? Dit heb ik niet gevraagd aan hem.
Nogmaals bedankt

Piknikki

Hallo Peter,
De dames hierboven zeggen het ook, en ik kan alleen maar instemmen en ook concuderen dat je met dit probleem het beste naar een vogelarts kunt. Maar zelf een afspraak met een vogelarts, en neem het desbetreffende parkietje mee zodat de arts het vogeltje zelf kan onderzoeken. Ik bedoel het niet verkeerd, maar een vriend die heel erg van vogels houdt, en al jaren ervaring heeft met parkieten, is niet hetzelfde als een vogelarts. De arts heeft er jarenlang voor gestudeerd en heeft zich verdiept in vogels en wat er allemaal aan kan mankeren. En zeker voor je lievelingsvogeltje kun je maar beter de hulp van een prof inschakelen. :) Laat de arts dus zelf naar het vogeltje kijken.
Ik wil je niet bang maken, maar stel het is iets enstigs zoals een infectie, en je parkietje overlijdt, dan zul je eeuwig spijt hebben. Neem dan liever het zekere voor het onzekere.
Hopelijk komt het weer goed met je lieverdje!
-Nikki.

Diana

Ik vind ook dat je langs de vogelarts moet gaan. En ik twijfel ook een beetje of het wel echt een vogelarts is want een goede vogelarts beoordeeld een "lelijke wond"zoals jij het ook al omschrijft echt niet door de telefoon die zal dan adviseren om langs te komen. Dus aub neem ons advies aan en laat je parkietje bij de vogelarts na kijken. Hoeveel verstand en ervaring je vriend ook heb hij is geen vogelarts dus ga aub niet zelf dokteren. Hoop snel wat te horen hoe het is geweest... ;)

peter1980

Bedankt voor alle reacties.
Vandaag naar de VA geweest, voor de zekerheid.
En heeft mij soort van druppels mee gegeven. Ik moet van hem door gaan met de wonddruppels en de soort van antibiotica die ik al gaf, die had ik van die vriend gehad. Dus we zullen afwachten. Hij heeft hem ook gewogen, en hij was veel te licht maar 30 gram, dus geef hem nu extra trosgierst.
Nog meer tips zijn welkom, want hij mag echt niet dood gaan !
merciii

peter1980

ik wou jullie nog even op de hoogte brengen.
Het wondje is dicht. En nu maar hopen dat zijn veren ook weer goed terug beginnen te groeien. Want dat is al jaren niet meer gebeurd.
Dus als iemand nog tips heeft over zijn verenpaket. Hij heeft antibiotica gehad en ook iets tegen spoelworm bloedluis vederluis vedermijt schurftmijn luchtpijpmijt. Maar ik vraag mij af of het nu goed gaat komen met zijn verenpaket.

thanks

Wouter

Fijn dat het wondje dicht gaat...  ;D Ik hoop dat het wondje weer helemaal geneest en ik hoop dat je parkietje het niet open haalt!

Mars

En dat wormen en luizen middeltje heb je zelf bij de dierenwinkel gekocht?Wat voor wonddruppels en antibiotica heb je voorgeschreven gekregen en hoeveel en voor hoe lang?

Ik vind het advies om meer trosgierst te geven een beetje erg vaag: trosgierst is misschien wel vet, maar levert geen voedingsstoffen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Citaat van: peter1980 op februari 20, 2009, 06:55:15
ik wou jullie nog even op de hoogte brengen.
Het wondje is dicht. En nu maar hopen dat zijn veren ook weer goed terug beginnen te groeien. Want dat is al jaren niet meer gebeurd.
Dus als iemand nog tips heeft over zijn verenpaket. Hij heeft antibiotica gehad en ook iets tegen spoelworm bloedluis vederluis vedermijt schurftmijn luchtpijpmijt. Maar ik vraag mij af of het nu goed gaat komen met zijn verenpaket.

thanks

Fijn dat het wondje nu dicht is.
Over het verenpak, kan ik je aanraden om over te gaan op pellets.
Ik heb ook een parkietje gehad en zij is na een broed helemaal kaal geraakt in d'r nekkie. na een jaar heb ik mijn vogels overgezet op pellets (Harisson's) en binnen 2 maanden was het verenpak weer volledig.