Gedrag nieuw thuis

Gestart door pauladavid, februari 05, 2009, 20:45:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pauladavid

Hoi!

Ik heb sinds 4 dagen een grasparkietje. Ze is of 8 of 12 weken oud. Het is een beetje onbekend bij de dierenwinkel..
Ik probeer samen met mijn vriend haar (of hem; ik denk dat het een popje is) tam te maken.. Ik doe regelmatig mijn hand in de kooi en praat rustig met haar.
Toen ik dit laatst deed zat ze rustig om zich heen te kijken en ging tjilpen, zo van: piedepie-piep (het zelfde geluid als in het filmpje ( http://www.youtube.com/watch?v=bfSpJ-m-pOw ).. Wat betekend dit? Is dit goed of niet goed? (ze maakt dit geluid ook als het intromuziekje van de teletubbies op is..  ???)

Mijn vriend geeft haar ook veel aandacht. Soms zit ze heel rustig als er een hand in de kooi is maar soms gaat ze fladderen en heen en weer klimmen en rennen. Soms fladdert ze ook weg en gaat dan eten.. Soms kunnen we haar ook aaien en dan het volgende moment gaat ze weer weg. We hebben haar de 2e en 3e dag alleen aan de hand laten wennen. Nu proberen we het met trosgierst. Hier eet ze ook van en soms fladdert ze weer heen en weer. Ik vraag me dus af of ze het nou wel of niet leuk vindt.
Soms knarst ze gezellig met haar snaveltje als wij gewoon bezig zijn en soms gaat ze weer tjilpen. Wil ze dan aandacht of vindt ze het wel allemaal best?

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik kan nergens hier een antwoord op vinden. Dus ik hoop via dit forum wel!

In ieder geval bedankt! :)

Groetjes,
Paula

Piknikki

Het is goed dat jullie met de hand in de kooi oefenen! Maar raak haar nog niet aan, en probeer haar ook nog niet te aaien. :) Als ze aangeraakt wil worden, zal ze zelf bij jullie komen kroelen over een tijdje. Tot die tijd kun je er van opaan dat grasparkietjes helaas niet zo knuffelig zijn.

Als ze zo tjilpt (als op het filmpje) en naar andere geluiden tjilpt, dan is ze gewoon vrolijk en laat ze weten "ik doe ook gezellig mee". Of dan wil ze misschien wat aandacht.
Als ze knarst met haar snaveltje (meestal met haar oogjes dicht) is ze wat moe, is ze aan het rusten, en "zingt" ze een slaapliedje voor zichzelf. Het knarsen betekent ook dat ze zich op haar gemak voelt. Vaak doen ze dit 's avonds voor het slapen gaan, dus dan laat je haar ook lekker in slaap vallen.

Jullie kunnen gewoon doorzetten met oefenen, een paar keer per dag een aantal minuutjes. Let wel goed op dat jullie nog niet te dicht bij komen met de hand. Blijf dus nog wel op een afstandje, totdat ze niet meer fladdert of vlucht als jullie met de hand in de kooi komen, dan kun je wat dichterbij met de hand (eventueel met trosgierst), en ook soms wat bewegen met de hand. Stel haar gerust door rustig en aardig tegen haar te praten. Na een tijdje kun je ook proberen of ze uit zichzelf naar de hand toe komt om trosgierst te snoepen. :)

pauladavid

Dank je wel! Hier heb ik veel aan! :)

Het valt me wel op dat ze vaak haar pootjes en vleugels uitstrekt. Is dit erg?
Ben nogal een groentje op het gebied van vogels. :)

Groetjes
Paula

klikkie

nee hoor, volstrekt normaal! ^^
Ze rekken zich gewoon uit, zoals wij dat soms doen  :D

Piknikki

Inderdaad, dat is normaal uitrekken, niks mis me. Dan rekken ze het rechtervleugeltje en rechterpootje tegelijk uit en ook voor links zo. Gapen en nekje strekken hoort er ook bij. ;)

Ook als je ze eens ziet "droog vliegen" is er niks aan de hand. Dan houden ze zich stevig vast met de pootjes, terwijl de vleugeltjes wild fladderen. Zo trainen ze hun vleugelspieren, en raken ook gelijk extra energie kwijt.

Soms trippelen ze ook heen en weer over een zitstok, ziet er heel zenuwachtig uit, maar ook dan moeten ze extra energie kwijt.

Verder doen ze ook nog hun kopje krabben (met een pootje, of hun kopje langs een zitstok of de tralies schuren). Typisch parkietengedrag!

Je kunt heel veel tips en informatie vinden door rond te kijken op dit forum. Specifieke onderwerpen kun je opsporen met de zoekfunctie: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
En natuurlijk mag je ook altijd je vragen stellen als je er geen antwoord op kunt vinden. :)

pauladavid

Bedankt! :)
Ze is nu een week bij ons thuis en elke keer als ik de kamer even uit ga, dan gaat ze gelijk tjilpen! Betekend dit dat ze niet wil dat ik weg ga? Of wil ze dan juist aandacht omdat ik opsta?
Als ik tv kijk dan maakt ze ook vaak geluiden en dan roep ik haar naam en dan reageerd ze gelijk op me :) Dan hebben we een klein gesprekje :) Dit is goed toch? Er ontstaat al een band? Ze staat op mijn bureau en aangezien ik student ben, zit ik elke dag aan mijn bureau. Ze ziet me constant :P

Ik ben verkouden en was mijn handen elke keer voor ik in de kooi ga, want ik vraag me af; kunnen parkieten ook verkoudheid oppakken van mensen? Ik weet dat konijnen en andere kleine knaagdieren hier zeer vatbaar voor zijn, maar met vogels weet ik het niet..

Groetjes,
Paula

Mars

Vogels zijn hiervoor niet vatbaar.

Probeer niet aandacht te gaan geven als er geroepen/gefloten wordt: beloon dus niet aandachtvraaggedrag, want dat kan er voor zorgen dat je parkietje juist daardoor 'schreeuwgedrag' gaat ontwikkelen.

Lees verder de site parkietenfreak.nl eens goed door, daar vind je allemaal tips over oa voeding enzo!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pauladavid

#7
oh! dan doe ik dat gelijk niet meer!
als ik mijn hand in de kooi heb gaat ze gewoon door met waarmee ze ook maar bezig was, slapen, verzorgen, eten, klimmen.. Ze deed al wel een poging om iets dichterbij de trosgierst te komen! Er zit dus al wat vordering in! :)


Even offtopic: Konijnen en knaagdiertjes kun je overigens ook niet aansteken hoor, als je zelf verkouden bent. ;)
Gr.Sonja.

alex

Ja moet elke dag een paar keer met je hand in de kooi gaan zodat ze aan je hand wend.
En dat met het trosgierst is erg verstandig en lekker je moet er niet teveel van geven want anders wordt ze dik.
Het zal wel even duren tot het klaar is maar je hebt er wel veel lol mee.
vele groetjes alex.

pauladavid

Ja ze eet er niet van, ze kijkt alleen.. ze pakt wel een kaal stukje, dus het stokje vast..?
Mja, ik ga gewoon door met mijn hand en trosgierst! :)


pauladavid

even checken of ik het goed doe:

Ons parkietje Jazzy kijkt wel naar de trosgierst als ik deze in mijn hand heb, ze toont interesse. Maar het lijkt alsof ze niet goed weet wat ze er mee aan moet. ik denk dat ze nooit trosgierst heeft gehad in de dierenwinkel, daarom heb ik nu een takje in de kooi gehangen, zodat ze op haar eigen tempo kan ontdekken hoe lekker het is en als ze er van eet het dan er uit halen en dan weer in mijn hand aanbieden. Naar mijn gevoel is dit wel een goede aanpak?

Nog suggesties en/of opmerkingen?

Groetjes,
Paula

alex

je kan ook een stukje van het trosgierst afhalen en in het voerbakje doen als ze eet dat ze,hij weet dat het lekker is.
ik wens je veel succes. 8)

Moppers

CiteerNaar mijn gevoel is dit wel een goede aanpak?
Ja hoor, prima!
Neem wel de tijd hoor, pak de trosgierst niet gelijk als je haar ervan hebt zien eten. Laat haar eerst een centimeter of 2 opsmikkelen. Dan heeft ze wel door dat het lekker is. Dit kan je eventueel nog een dag zo doen, en daarna pas de trosgierst weer uit de hand aanbieden.

pauladavid


pauladavid

Sinds Blues erbij is gekomen is Jazz al wat minder bang!
En gisteren wilde ze zó graag ook trosgierst eten dat ze maar op mijn hand is komen zitten! Ik wist niet wat ik zag!
Ik heb haar na een tijdje weer laten afstappen en toen is ze daarna nog 5x op mijn hand gesprongen.
Ik was benieuwd of ze het vanochtend weer zou doen, want ze heeft al een keer eerder op mijn vinger gezeten maar daarna durfde ze niet meer. Maar vanochtend zocht een een goed plekje om te landen op mijn hand en ze ging zo lekker snoepen! :)
Ik ben echt super blij!
Volgende week laat ik ze samen hun eerste vlucht maken! :)
Groetjes

Dit topic kan dus op slot! :)