Het beste voor mijn parkieten?

Gestart door SteelTitan, mei 22, 2009, 11:39:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

Hallo allemaal,

1,5 jaar geleden heb ik twee jonge grasparkieten genomen, een blauwe en een gele. Nu is het zo dat mijn situatie nogal wat veranderd is waardoor ik advies nodig heb. Ik ben student (25 jaar) maar woon nog thuis. De parkieten zitten op mijn eigen kamer en hebben een grote kooi (montana), maar zitten eigenlijk heel de dag buiten de kooi op hun parkietenboom voor het raam.

Nu is het zo dat mijn studie ten einde loopt, maar ik ga volgend jaar wel voor mijn Master uitwisseling een half jaar naar Nieuw Zeeland en zal dus een half jaar weg zijn. Daarna zijn de plannen nog niet zeker, maar het kan zijn dat ik hierna ook niet lang in NL zal zijn (heb duitse vriendin en allebei hebben we de behoefte de wereld te zien/buitenland te wonen/etc).

Mijn parkieten een half jaar lang in mijn kamer laten zitten lijkt mij geen optie omdat:
1) zij dan zo goed als een half jaar geen mens zien.
2) ik mijn moeder niet wil opzadelen met de verzorging.

De kooi ergens anders neerzetten is geen optie want we hebben twee grote honden (60-70kg). Zelfs als de vogels in de kooi zouden blijven zouden ze het niet overleden door het omvallen van de kooi. Bovendien wil ik niet dat ze een half jaar in de kooi moeten blijven omdat ze dit nooit zitten en dus gewoon zielig is.

Nu is één optie tijdelijke opvang. Maar ik heb het gevoel dat dit ook gewoon uitstel kan zijn aangezien mijn toekomstplannen ook niet in NL liggen. Opvang in mijn persoonlijke kennissenkring wordt al moeilijk omdat ze dan, ALS ik al iemand voor zo'n lange tijd kan vinden, ze ook binnen moeten blijven zitten, wat ik zielig vind. Een andere optie is iemand vinden met een binnen of buiten volière die ze tijdelijk kan opvangen (als deze buiten is zal betekenen dat ik zodra het warmer wordt ze moet overplaatsen zodat ze wennen aan de temperatuur en zo als het kouder wordt een dikker verenkleed krijgen). De laatste optie is iemand vinden met een binnen of buiten voliere die ze wil permanent wil opvangen omdat het te onzeker is of dat ik lang aaneengesloten perioden in NL blijf.

Wat zullen jullie mij adviseren?  :( Ik wil het beste voor mijn parkieten en ik heb het gevoel dat dat op de lange termijn niet iets is wat ik ze kan bieden. Voordat ik actie onderneem, whatever it is, wil ik graag wat meningen horen....

Alvast bedankt!

Parkieten-Freak

Allereerst vind ik het heel verstandig van je dat je op tijd begint met zoeken naar een oplossing voor dit probleem.

Omdat je in de nabije toekomst nogal wat reisplannen hebt lijkt het me het verstandig om helemaal afstand te doen van je parkieten. Je kunt nu op je gemak een goed tehuis voor hen zoeken. Tijdelijke opvang lijkt me minder gewenst omdat je niet weet hoelang je in het buitenland zult zijn en/of je binnen een bepaalde termijn in Nederland weer de zorg voor je vogels op je kunt nemen.

Als je een beslissing hebt genomen, kan ik dit topic indien nodig voor je verplaatsen naar de rubriek "prikbord".
Wel zou ik dan graag je woonplaats willen weten zodat eventuele liefhebbers een idee hebben van de reisafstand.
Ook zou fijn zijn als je dan één of twee foto's van je parkietjes wilt plaatsen.
Succes met het nemen van een beslissing!