Hoofdwondje - hoe ernstig is dit?

Gestart door Piknikki, januari 31, 2009, 22:41:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piknikki

Hallo parkietenkenners,

Deze avond kwam ik thuis van een familiebezoek, en zag ik tot mijn schrik dat Tesla (het groene parkietje op de foto) een wond op haar hoofd had. Ik heb niet gezien hoe dit is gebeurd, en de wond bloedt niet meer (is waarschijnlijk van vanmiddag). Wel zit ze regelmatig met haar pootje aan het wondje te krabben. Daardoor ben ik bang dat het weer open gaat, maar dat is tot nu toe gelukkig nog niet gebeurd. Behalve het krabben doet ze verder normaal.

Denken jullie dat ik dit door een vogelarts/dierenarts moet laten nakijken, of zal dit vanzelf helen?

Graag jullie advies. :)

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Zo lang het niet open gaat, hoef je je geen zorgen te maken.
Gaat het wel weer open, ga dan even langs een vogelarts, die kan het dan even 'lijmen'.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er achter komt hoe het wondje is ontstaan (ruzie?). Dat zal lastig te achterhalen zijn, maar houd het wel even goed in de gaten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Oké, dank je wel! Kan ik in ieder geval met een gerust hart slapen. En ik zal ze goed in de gaten houden de komende dagen. :)

roha

Hoi Nikki,

Bedoel je dat donkere boven de neusdop?
Als je dat bedoeld, dan is dat niet van een wondje, dat komt door de hormonen. :)
In ieder geval niks ernstigs! :)

Piknikki

Ja, die bedoel ik. Wat is het dan precies? ??? Ze zal nu iets van 7 of 8 maanden oud zijn.
De bruine vlek is nu al een eindje weg in ieder geval.

Chicowen

Weet je zeker dat het bloed is? Heb je een houten stok of bijvoorbeeld een bruine liaan in je kooi hangen?
Hier hebben ze af en toe ook een bruine kuif, gewoonweg omdat ze heel enthousiast aan de liaan hebben zitten knabbelen. De liaan zelf heb ik al heeeeeeeeel erg vaak afgespoeld, maar blijkbaar blijft deze nog steeds een klein beetje afgeven. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

hmm hormonen? Daar kan ik me niet echt in rijmen..
Ik zou eerder denken dat ze een paar nieuwe pennetjes heeft stukgeschuurd wat ene beetje gebloed heeft?

Ik sluit me er wel bij aan dat het in ieder geval niet ernstig lijkt te zijn...

Piknikki

Mijn stokken geven niet meer af, die zijn nu al zo vaak gepoetst.. :)
Ik weet niet 100% zeker dat het bloed is, maar het is echt wel rood bruinig.

Nouja, wat het ook is, het heeft niet meer voor problemen gezorgd vandaag, en ik denk dat het zich vanzelf wel zal oplossen. Voor de zekerheid zal ik er op blijven letten. ;)

roha

Ik zie eigenlijk alleen bij popjes deze verkleuring op deze plek en mij is opgevallen dat daarna ook de dop begint te verkleuren, daarom denk ik dat het met de hormonen te maken heeft  ;)

Moppers

Mij lijkt het wat Renate ook al zegt, nieuwe veertjes die doorkomen maar de huid nog niet volledig bedekken. Ruien jeukt, dus het kan heel goed dat ze veel met haar kopje geschuurd heeft en dat daardoor de huid wat is gaan irriteren.
Ik zie nu ook geen reden om naar een vogelarts te gaan. Hou het in de gaten. Wordt het dik, vochtig, bloedend of op andere manier erger, dan is er misschien wel een zalfje of iets dergelijks nodig, maar nu niet. Met het aangroeien van de nieuwe veertjes gaat het vanzelf weer over.

klikkie

de mijne hebben dat ook vaak, zo'n kaal roodbruin plekje. is dit dan een wondje? :'(

Piknikki

Hm, eergister had 't blauwe mannetje (die ook op de foto boven staat) ook zo'n plekje. Ik vemoed dat het dan ook van de rui is. In ieder geval zijn bij beide parkietjes de plekjes weg, en heeft het zich dus toch vanzelf opgelost. :)