Dierenartsbezoek

Gestart door Ingsu, januari 29, 2009, 13:41:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingsu

Hoi allemaal,

Baby is sinds 2 dagen nogal kortademig en vannacht piepte hij heel erg alsof hij een "verstopte neus" had zeg maar, dus ben ik vannochtend met hem [en Ichuu meteen meegenomen] naar de dierenarts gegaan. Ichuu is ook lichtelijk kortademig, maar dit had ik al eerder laten onderzoeken en er was geen duidelijke oorzaak van en er kon toen niets aan gedaan worden, maar ze doet ook alles na wat Baby doet, is het mogelijk dat het daardoor is verergert de afgelopen dagen of is dat mijn eigen interpretatie? ;)

In ieder geval, het eerste wat de dierenarts zei was [ja, je voelt hem al aankomen!] dat het allemaal mijn eigen schuld was omdat ik ze zaad voer in plaats van pellets en daarvoor heeft ze Baby een vitamine en calcium injectie gegeven [druppels schijnen niet te werken?], maar Ichuu niet, want zij was niet kortademig volgens haar [punt één wat ik niet begrijp en waarbij ik ook geen uitleg kreeg toen ik ernaar vroeg, want Ichuu heeft al 3 jaar een blauw met witte neusdop die maar niet wil verkleuren, wat ook een teken kan zijn van vitaminetekort]. Ze heeft nu Baytrill en Fungizone meegegeven voor door het drinkwater en daarmee zou Ichuu ook meteen beter worden [dus haar normale staat van doen, want ze is niet "zieker" dan normaal]. Maar ze hadden dus beiden een overdaad aan schimmels in hun longen [en Ichuu wellicht ook in haar krop], maar kan iemand me misschien vertellen hoe een schimmelinfectie of -disbalans kan ontstaan door vitaminegebrek?

Ik hoop in ieder geval dat het zal helpen en dat ze weer beter zullen worden! : )

Groetjes van Inge en Baby en Ichuu

Mars

Volgens mij maken schimmels gebruik van een slechte weerstand.
Misschien is het straks (na de kuur) in ieder geval een goed idee om je water aan te zuren met appelazijn, daar kunnen schimmels slecht tegen.

Verder: Krijgen ze wel groente en fruit binnen? En niet te veel zaad, dus dat ze niet kunnen uitzoeken? XtraVital zaad en niet gewoon zaad?
En je weet dat XtraVital ongeveer hetzelfde kost als Harrison (en je hebt ook wel goedkopere goede pellets)...

Tja, verder zul je daar zelf een afweging in moeten maken (zo te lezen ben je geen fan van pellets).

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

#2
Oh nee begrijp me niet verkeerd, ik ben een beetje chaotisch op het moment! ;) Ik wil ze graag op pellets overzetten alleen ik vind het zo eng omdat ze niet tam zijn en dan kan ik hun gewicht heel lastig in de gaten houden. Ik heb afgelopen zomer een poging gewaagd ze op Harrisons over te zetten alleen toen lukte het niet! :( Ik ben wel van plan het weer te proberen [als het ook wat warmer is], maar ik vind het gewoon een beetje onsympatiek dat de vinger meteen in mijn richting wordt gewezen terwijl ik wel mijn best doe voor ze, het is niet dat ik ze vergiftig ofzo! :P

En ja ze krijgen op dit moment XtraVital en regelmatig bioboxgroenvoer, want ook fruit en groeten eten ze [na lang aandringen] nog steeds niet. En ze krijgen 2 tot 3 keer per week roosvicee door hun water en ik heb het water ook een tijdje aangezuurd maar dat is er weer een beetje bij ingeschoten!  :-[ Maar het is goed dat je het zegt want danzal ik dat na de kuur ook weer gaan doen!

In ieder geval bedankt voor je reactie! ^_^

Groetjes van Inge

EDIT: misschien een domme vraag, maar als ik de medicatie moet aanmaken op 100 ml water, dan hoef ik  niet perse die 100 ml te geven? Want dat past niet in hun bakje! XD

Audrey

Je kunt het bakje eens vullen en in een maatbekertje gieten, als je bvb. 10 druppels op 100ml moet doen en er blijkt 60ml in het bakje te kunnen, dan doe je er 6 druppels in hé. Toen Croky wat vitamientjes moest bijhebben, deed de vogelarts dit toch zo. En anders moet je telkens een deel medicatie weggooien.

Ik geef Croky ook zaadjes en snap ook niet wat er daar zo slecht aan is. Er zijn natuurlijk wel ook voordelen aan pellets, maar ik ben nogal een voorstander van alles zo natuurlijk mogelijk houden, en hij is tenslotte een vogeltje. Verder krijgt hij fruit, groente (minstens 2 dagen per week witloof, z'n favoriet  :D), af en toe een stukje kaas, een klein beetje yoghurt, een spaghettisliertje,... Iedere dag verse zaadjes en vers drinken en het drinkbakje zelf wordt ook regelmatig vernieuwd (omdat er telkens na een tijdje een soort kalkaanslag op komt). Zoals je al zegt, het is niet dat je een parkietje met zaadjes vergiftigd.  ;)

Moppers

Het is niet erg als die 100 mL niet in het bakje past. Ze drinken toch maar weinig, en daar is de dosering op aangepast.
Met fungizone is de hoeveelheid water niet aan te passen, aangezien je daarvoor als het goed is 1 druppel in 100 mL moet doen. Een druppel is de kleinste af te meten hoeveelheid, dus doe die ook echt in 100 mL, anders wordt de concentratie in het water te hoog. Wat er niet in het waterbakje past kun je gerust door de gootsteen spoelen, je hebt genoeg meegekregen om de behandeling op deze manier af te maken.

Ingsu

Bedankt voor jullie reacties! Ik zag later pas dat Fungizone inderdaad om 1 druppel gaat en dat is natuurlijk niet te halveren o.i.d.

Tot nu toe is Baby echt enorm vooruit gegaan, maar Ichuu is nog steeds een beetje kwakkelend, eigenlijk zoals ze altijd is... Dus ik wacht nog even af wat de kuur verder met haar doet.

Groetjes van Inge