Wat is het geslacht...

Gestart door petervangorkum, januari 23, 2009, 17:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

angels-birds

Ik was denk een beetje onduidelijk geweest over wat ik zei.. Dat ik ze de hele dag aandacht geef.. Ik heb nu geen baan, dus dat gaat nu makkelijk, maar als ik straks een baan heb, krijgen ze van mij ook minder aandacht.. Ze zitten dan wel hier met z'n 10en, dus hebben dan wel veel aandacht van elkaar!

Ik zeg de raarste dingen tegen ze, maar het is echt een vorm van aandacht geven! Nu moet je niet met een zware stem gaan reageren, maar echt met een blije stem. Als correctie kan je wel een zware stem gebruiken en zodra het goed gedrag is, reageren met een blije stem, want dat is ook een vorm van belonen! Op een gegeven moment gaat je parkiet de connectie leggen tussen een blije en een 'boze' stem!

petervangorkum

Oke echt bedankt allemaal, ik ben net ook twee keer naar hem toegelopen. Om te zeggen dat ik ga douche, en dan ge/douched en toen gezegd dat ik op de computer ging. Ik zou het echt vet vinden als hij net zo ging doen als mijn oude grasparkiet. Die zat gewoon in mijn nek en op mijn hoofd/schouder.  Een tijdje terug had ik hem er gewoon uitgehaald/hij ging zelf eruit weet niet meer. Zat hij op ze kooi. En ging ik hem op mijn vinger zetten en zat hij ook bij mij. Hij vloog alleen steeds weg. Niet dat hij ver komt van hij is gekortwiekt. Tenminste een tijdje terug dan :P Niet dat ik een grote kamer heb, maar als ik hem hier neer zet mag hij best op mijn bureau e.d lopen is alleen maar cool  ;D En dan ga ik ook zeker met hem op de foto  :P

Foto van zijn kooi/zelf vindt ik hem groot zat voor hem alleen. Mijn ouders zeggen als ik vraag dat ik nog een grasparkiet wil dat ik deze al zo "veel" aandacht geef. Maar goed mijn overleden maar ook tamme parkiet kwam er niet al te vaak uit maar als hij eruit kwam was hij ook lief :P
Linkjes naar fotos
http://i42.tinypic.com/3469czr.jpg
http://i40.tinypic.com/v6swpd.jpg
http://i41.tinypic.com/2hxnn2u.jpg

petervangorkum

Hij is nu bang voor me hand. Hoezo mag ik hem er niet uitpakken. dan went hij toch ook?  :'(

Chicowen

De kooi die je voor je parkietje hebt is erg klein. Wanneer je een tweede parkietje erbij wilt, zul je echt aan een veel grotere kooi moeten. Wanneer je parkietje niet zo vaak los mag vliegen, is het belangrijk om genoeg ruimte in de kooi te hebben om zijn vleugels te strekken, dat is nu niet het geval.
Wanneer je je parkietje gaat vastpakken, leer je je parkietje aan dat je hand eng is en zal hij je hand nooit gaan vertrouwen en bereik je dus eigenlijk alleen maar het tegenover gestelde.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

petervangorkum

Citaat van: Chicowen op januari 24, 2009, 14:15:20
De kooi die je voor je parkietje hebt is erg klein. Wanneer je een tweede parkietje erbij wilt, zul je echt aan een veel grotere kooi moeten. Wanneer je parkietje niet zo vaak los mag vliegen, is het belangrijk om genoeg ruimte in de kooi te hebben om zijn vleugels te strekken, dat is nu niet het geval.
Wanneer je je parkietje gaat vastpakken, leer je je parkietje aan dat je hand eng is en zal hij je hand nooit gaan vertrouwen en bereik je dus eigenlijk alleen maar het tegenover gestelde.

Ow shit, ik had hem net uit de kooi gehaald nu is hij helemaal bang  :'( :'( :'( :'(
Wat kan ik doen!

Caradow

Ik kijk nu naar de foto's en ik schrik hier wel van Peter. Het kooitje is zoals gezegt VEEL te klein.. Ook voor 1 vogeltje en zeker voor een vogeltje wat amper los kan/mag vliegen (want je hebt maar een uurtje per dag tijd voor hem) Ik zie geen voer en drinkbakjes. Dat betekend dat jou parkietje niet 24 uur per dag de beschikking heeft over voer en water. Ja er hangt trosgierst, waarvan parkietjes maar ene halve streng per week maximaal mogen hebben.

Over hoe je parkietje te benaderen en tam te maken, is genoeg geschreven en ga ik nu even niet op in.

Piknikki

Citaat van: petervangorkum op januari 24, 2009, 12:47:26
En ging ik hem op mijn vinger zetten en zat hij ook bij mij. Hij vloog alleen steeds weg. Niet dat hij ver komt van hij is gekortwiekt.

Je vogeltje is erg bang voor je. Het liefst raak je hem dan niet aan, anders wordt hij nog banger. Sowieso moet je je parkietje nooit aanraken als hij/zij dat niet wil, alleen als het niet anders kan (als hij mee moet naar de dierenarts, of om medicijnen toe te dienen). Als je je vogeltje toch tegen z'n zin blijft aanraken, zal hij je nooit zien als betrouwbaar mens. Dus logisch dat hij probeerde weg te vliegen. ???

petervangorkum

#27
Citaat van: Caradow op januari 24, 2009, 14:34:23
Ik kijk nu naar de foto's en ik schrik hier wel van Peter. Het kooitje is zoals gezegt VEEL te klein.. Ook voor 1 vogeltje en zeker voor een vogeltje wat amper los kan/mag vliegen (want je hebt maar een uurtje per dag tijd voor hem) Ik zie geen voer en drinkbakjes. Dat betekend dat jou parkietje niet 24 uur per dag de beschikking heeft over voer en water. Ja er hangt trosgierst, waarvan parkietjes maar ene halve streng per week maximaal mogen hebben.

Over hoe je parkietje te benaderen en tam te maken, is genoeg geschreven en ga ik nu even niet op in.

Oke, ow is dat trosgierst? Nou daar eet hij niet zoveel meer van volgens mij eerder eette hij daar veel van. En hij heeft wel beschikking over zijn eten en voer. ik heb andere bakjes dan die standaart dingen die hangen beneden aan zijn kooi aan de binnenkant. Dat zie je niet op de foto. Hij krijgt elke dag vers voer en water dus. Dus hij moet een grotere kooi ik heb 2 linkjes van winkel in de buurt.

http://www.jumbopet.nl/store/nl/36002.html

http://www.jumbopet.nl/store/nl/36006.html

Welke is het beste?

Dus moet ik hem nu met rust laten en niet meer aanraken? wat raden jullie me aan nu die zo bang is?

Btw, als ik nog een grasparkiet er bij neem moet ik dan een jonge nemen? en zullen ze elkaar dan niet aanvallen?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Piknikki

Nou, ik denk dat een grotere kooi op dit moment het meeste prioriteit heeft. Neem liever een kooi zoals deze:

http://www.jumbopet.nl/store/nl/13285.html

Hij is rechthoekig en breed. Het liefst neem je nog een maatje groter, zodat twee vogeltjes er ook nog genoeg ruimte in hebben. De kooi die je nu hebt zou je eventueel als ziekenkooi of reiskooi kunnen gebruiken.

Als je eenmaal een ruime en geschikte kooi hebt, kun je ook beginnen met oefenen in tam maken. Zo'n grote kooi is ook belangrijk dat je parkietje naar een hoekje kan vluchten zodat hij zich op een veilige afstand voelt. In een kleine kooi kan hij niet vluchten. Zoals op je foto te zien is, zit hij bovenop de schommel - omdat hij graag zo hoog mogelijk wilt zitten zodat hij een goed uitzicht heeft. Plaats de kooi dan ook op ooghoogte, zodat je parkietje zich een gelijke voelt. :)

Over tam maken is al heel veel geschreven, en je kunt heel veel tips vinden als je even rondkijkt op deze site. Ik zou je aanraden voorlopig even niet met je hand in de kooi te komen (behalve voor eten/drinken en verschonen). Als je een grotere kooi hebt, laat je hem eerst twee dagen wennen aan zijn nieuwe kooi. Dan kun je beginnen met je hand af en toe in de kooi te steken. Dit hoeft niet lang te zijn. Ongeveer 5 keer per dag een halve minuut is genoeg in het begin. Heel belangrijk daarbij is dat je je hand niet naar hem toe beweegt. Laat zien dat je hand geen bedreiging vormt. Je kunt hem dan ook geruststellen door rustig tegen hem te praten. Wanneer hij rustig zit en niet meer rondfladdert, trek je je hand terug en doe je het deurtje weer dicht. Laat hem weten dat het weer oké is. Geef hem complimenten en beloon hem door vrolijk tegen hem te praten dat hij goed zijn best heeft gedaan. :)

petervangorkum

Oke ik denk dat het tweede vogeltje niet gaat lukken, vinden met ouders niet oke. Maar grotere kooi zal ik zeker nemen. En dan begin ik wel met tam maken zoals uw zegt. Bedankt in ieder geval, ik houd contact.

Sonja

Hoi Peter,

Nog even over de voeding:
Volgens mij is het geen trosgierst wat er hangt, maar een snoepstok. Klopt dat of kijk ik nu zo verkeerd?

Snoepstokken geef je beter niet, daarin zit veel suiker en dat kan voor kropontsteking zorgen.

Lees deze link maar eens door voor een gezonde voeding:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groetjes, Sonja.

Wouter

Citaat van: Sonja op januari 24, 2009, 15:43:58
Nog even over de voeding:
Volgens mij is het geen trosgierst wat er hangt, maar een snoepstok. Klopt dat of kijk ik nu zo verkeerd?

Je bent me net voor ;) Ik dacht ook al dat het een snoepstick was ;)

petervangorkum

#32
Oh, oke ik haal hem er direct uit. En verder krijgt hij grasparkieten zaad/af en toe een stukje brood.

Nico is ook niet zo schrikachtig meer van mijn hand maar toch nog bang dus ik laat hem wel weer met rust.

petervangorkum

Als ik nu met mijn hand in de kooi gaat is hij al een stuk minder bang. Nu ik soms met mijn hand in de kooi ga en tegen hem praat luistert hij ook, dan kijkt hij me zo aan. Dat is best grappig. Ik zal deze hele week zo doorgaan. En dan hopelijk binnenkort een grotere kooi scoren. Even mijn ouders overtuigen :P Bedankt allemaal het gaat wel lukken denk ik zo. Als ik nog vragen hebt kom ik hier terug  ;)

Piknikki

Dat is goed nieuws! Hopelijk heeft Nico snel een groter huisje en kunnen jullie dikke vriendjes worden! :)

petervangorkum

Citaat van: Piknicky op januari 26, 2009, 18:44:41
Dat is goed nieuws! Hopelijk heeft Nico snel een groter huisje en kunnen jullie dikke vriendjes worden! :)

Ik hoop het ook, een grotere kooi komt zeker. Maar nu probeer ik me ouders over te halen voor een tweede vogel. Ik zeg het is beter voor Nico e.d. Maar zullen ze elkaar leuk vinden een 3 jaar oude vogel met een jong vogeltje? Het ligt aan karakter maar ik stop ze dan allebei tegelijk in nieuwe kooi. Of hoe kan ik dit het beste aanpakken als me ouders het accepteren?

petervangorkum

Nu heb ik even gebeld, als het niet klikt kan ik ze omruilen. Dus dat is wel mooi, maar nu hebben ze alleen parkietjes van 4 maanden oud xD. En hij vroeg, wat wil je bij elkaar zetten dan? Ja ik heb een mannetje ik denk een mannetje erbij. Dat gaat neit samen zegt hij. Een vrouwtje wel nou dan maar een vrouwtje maar ze zijn wel erg oud xD. Maar hij is al gewend met meerdere parkieten te zijn dat is wel goed.

Mars

2 mannen gaat prima, een man en pop ook. Twee popjes gaat meestal prima, maar is iets sneller een probleem.
Verder maakt het niet zo veel uit hoe oud ze zijn... 4 maanden is nog vrij jong!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

petervangorkum

Citaat van: Mars op januari 27, 2009, 16:20:29
2 mannen gaat prima, een man en pop ook. Twee popjes gaat meestal prima, maar is iets sneller een probleem.
Verder maakt het niet zo veel uit hoe oud ze zijn... 4 maanden is nog vrij jong!



Oke nou hopen dat mijn vader akkoord gaat mijn moeder heb ik al bijna binnen  ;D
Maar kan ik ze dan wel allebei nog tam krijgen? of als ik 1 de kooi uithaalt dat de ander niet boos word?

Marjolein90

Allebei evenveel aandacht proberen te geven lijkt me ;)