Krijsen

Gestart door dino, augustus 20, 2005, 18:54:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dino

hallo allemaal!

ik heb sinds 3 jaar een grasparkietje in het begin durfde hem niet los te laten vliegen maar na een jaartje hadden we het toch geprobeert. met als relultaat dat we hem  niet  terug in de kooi  kregen want zelf ging hij niet en hij liet zich niet pakken. Nu gaat het beter hij komt  overal op en bij je zitten alleen probeer hem niet te pakken want dan pikt hij.  Mijn grootste vraag is eigenlijk.....sinds een paar maandjes begint hij regelmaatig te krijsen. zo is hij stil en zo krijgt hij het weer op z`n heupen en daar worden we gek van. nu had ik hier gelezen dat we het moesten negeren  maar ik zou willen weten waar het aan ligt?  :(  en waarom kan hij zo agresief doen tegen een spiegeltje? :D

alvast bedankt voor de reactie!

Dick uit Aruba

Hoi Dino,

Welkom op het forum!

Na een jaar opgesloten te hebben gezeten, is het natuurlijk een hele ervaring voor je parkiet om vrij te mogen vliegen. Het gekrijs zo nu en dan kan een / de roep om aandacht zijn. Niet persé jouw aandacht maar de roep naar soortgenoten. Parkieten zijn kuddedieren moet je weten, en hebben zo hun eigen taal. (Welke niet door alle parkietenhouders op alle momenten op prijs wordt gesteld) Nu kan je parkiet roepen wat hij wil, maar geen soortgenoten die daar op antwoorden natuurlijk. Dit is geen reden voor je parkiet om zijn "roep" op te geven. Wel soortgenoten in de buurt (zelf het ik 20 grasparkieten) is ook geen garantie dat je parkiet zijn snavel zal houden. (Integendeel, hij communiceert er op los)

Nu in Nederland het mooie weer begint te verdwijnen (welk mooi weer?), krijgen de vogels weer de kriebels om het elders te gaan zoeken. Vogelgeluiden van buiten kunnen ook jouw parkiet aanstoot geven tot krijsen = roepen. Een voorbij vliegende vogel is ook reden om te krijsen. Je snapt het al waarschijnlijk, het kan meer als 1 simpele reden hebben.

Wat is agressief gedrag tegen het spiegeltje? Als je parkiet wild op en neer staan te dansen voor het spiegeltje en ook nog eens met zijn snavel staat te tikken tegen het spiegeltje, is dat geen agressief gedrag maar balts (=paring)  gedrag. Hangen aan het spiegeltje en bijten in het kettinkje is waarschijnlijk ook geen agressief gedrag maar speels gedrag.

Helemaal fout is om je parkiet "te pakken". Dit komt de relatie tussen jou en je parkiet helemaal niet ten goede. Je moet hem gewoon niet loslaten als je niet voldoende tijd tot je beschikking heb. Op het forum is veel geschreven over hoe je parkiet weer in zijn kooi te krijgen als hij niet wil.

Tot zo ver.