tam blijven

Gestart door parkietenliefhebber, januari 17, 2009, 21:44:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenliefhebber

hallo
ik heb sinds een maand 2 parkietjes in een kamer voliere zitten en waren al goed hand tam allebei
Sinds een week moeten ze dus niets meer van mijn hand hebben en gaan zo hoog mogelijk in de voliere achterin zitten en als ik er met mijn hand er naar toe ga vliegen ze weg.Heeft iemand tips hoe ik ze weer tam kan krijgen want ik zou ze graag in de huiskamer rond willen laten vliegen.
gr de parkieten liefhebber

Foto verwijderd. Het plaatsen van foto's is alleen toegestaan ter verduidelijking van een vraag. Fotos showen kan in de fotoalbums! Zie forumregels.  gr Caradow

Caradow

Gewoon weer overnieuw beginnen geduld hebben...

verder zou wat achtergrond info wel fijn zijn.. hoe oud zijn ze, zaten ze eerst in een gewone kooi, zijn er andere dingen veranderd enz enz/

parkietenliefhebber

hoi.
ze zijn van 16 november en 18 november 2008Ze zijn gelijk de voliere in gegaan en nu ze de kooi gewend zijn vinden ze het prachtig, zijn de hele dag met zijn 2 tjes aan t spelen , het is prachtig om te zien.
Alleen vind ik het jammer dat ze nu niets meer van me moeten hebben .

Caradow

Dan heb je ze dus nog maar net en zullen ze ook nog niet tam geweest zijn.
Waarschijnlijk waren ze toen nog te angstig om zich te durven verzetten.

Geduld en aandacht investeren en dan komt het allemaal goed.

parkietenliefhebber

mischien niet echt tam maar door de kweker waren ze al wel aan de hand gewend, en dat merkte je wel hoor, ze waren echt niet bang van je hand.
Maar ik vrees dat ze het te gezelllig hebben in de voliere, vliegen , spelen.
Ik geef het zeker niet op en ga alle dagen door, maar vind het wel heel jammer.
Mischien had ik eerst een kleinere kooi moeten pakken en daarna pas de voliere  of zou dat niet uitmaken.?

Ingrid

Citaat van: parkietenliefhebber op januari 17, 2009, 22:05:15
mischien niet echt tam maar door de kweker waren ze al wel aan de hand gewend, en dat merkte je wel hoor, ze waren echt niet bang van je hand.

Dat gewend zijn aan de hand is geen garantie om een tam parkietje te krijgen ;). Je zult evengoed het vertrouwen moeten winnen en het ligt natuurlijk ook voor een deel aan het karaktertje hoe en of ze tam worden.

Hier kun je lezen hoe het tam maken in stappen verloopt: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

parkietenliefhebber

Ik ben nu ook uw site aan t bekijken , want zie dat uw ook 2 parkietjes tegelijk heb aangeschaft.
Mischien staan er ook wel goede tips in, toch?De site die uw aangeeft heb ik tig keren doorgelezen.
Bedankt voor je antwoorden in ieder geval en ik geef de moed zeker niet op.
groetjes

Ingrid

Hihihi, je hoeft geen u tegen me te zeggen hoor ;) Ja, ik heb 2 tegelijk aangeschaft, zij waren mijn eerste parkietjes. (Hm, mijn website is aardig gedateerd, bedenk ik me nu...)

Inmiddels heb ik er 4, Tweety is een adoptieparkietje die hier kwam wonen toen hij 2 was. Zelfs hem heb ik redelijk tam kunnen krijgen (staat wel een topic over op het forum) maar daar heb ik wel een jaar over gedaan.

Ivje heb ik van Sanne, lid op dit forum, en Ivje was handen gewend, de eerste 2 weken was ze hier ook tam en kwam ze gewoon op mijn hand/vinger zitten. Daarna was het over en hoe ik ook oefen, tam worden doet ze (nog) niet. Nu vind ik dat ook niet persé een vereiste, voor mij persoonlijk staat het geluk van mijn vogeltjes voorop. En dat ze gelukkig zijn is wel zeker.

Mijn voordeel is dat ik 2 tamme parkietjes heb en ik daarom de 2 niet-tamme ook kan laten vrij vliegen. Ze volgen de tamme dus het in de kooi krijgen is daardoor geen probleem.

parkietenliefhebber

Ok zal het niet meer doen dan haha.
Je heb er wel een hele leuke site van gemaakt zeg, echt leuke vogeltjes heb je.
Ik hoop dat het bij ons hier ook nog zover komt dat ze echt tam zijn en vrij kunnen vliegen in de kamer.
Maar ben al blij dat ze het zo naar hun zin hebben in de voliere.En uitdagen he naar elkaar, je kan er uren naar kijken.
Wanneer ongeveer gaan ze eigenlijk in een badje, het hangt er dagelijks aan maar ze kijken er nog niet naar om.
En fruit? vinden ze tot nu toe ook nog niks, zijn ze nog te klein voor zeker?
Ik zou een foto bij mijn profiel willen zetten maar snap er niks van hoe dat moet haha.Heb mijn eigen net geregistreerd.Jou vogeltjes zie ik wel op de foto staan.

parkietenliefhebber

Hoi , wil even laten weten dat ik weer moed heb gekregen , vandaag zijn ze 2 keer langdurig op mijn hand komen  zitten (ze pikte wel flink in mijn vingers maar dat vind ik niet zo erg) ondanks de lekkernij die erop lag.
Hoop dat ze het zo blijven doen haha 

parkietenliefhebber

 :)hoi allemaal
ik wil even zeggen dat je met veel geduld veel bereikt.
We zijn nu een aantal weken verder en ze zijn vandaag voor de eerste keer uit de kooi geweest. In het begin vond ik het heel eng, bang dat ze ergens tegenaan zouden vliegen maar het ging heel goed. Na 2,5 uur haha zaten ze vanzelf weer in de kooi.Ik vond dat ze er van zelf in moesten gaan en niet gedwongen. Ik hoop nu dat ze nog naar me toe gaan komen , maar daar ben ik eigenlijk ook niet bang voor. Vind dit al prachtig.
Groetjes

Judith


parkietenliefhebber

hoi , wil toch even weer wat vragen, de parkietjes zijn t al aardig gewend buiten de kooi,en vliegen heerlijk de kamer rond.Als ze moe zijn en dat zie je goed kan ik ze goed lokken met trosgierst en kan ik zo naar de kooi lopen om ze erin te zetten.(ze willen er soms ook vanzelf erin gaan hoor) Mijn vraag is wie heeft er tips om hun bij me te komen laten zitten als ze rond losvliegen want dat lukt me niet erg, jammer genoeg.En waarom kunnen ze het het ene moment wel samen spelen en het andere moment bv als ze samen op mijn hand zitten in de kooi(gaat heel makkelijk de laatste tijd) maken ze ruzie!!Is dit de pubertijd al?? Ze zijn nu 3 maanden.
Hoop op leuke tips.

ibi

hallo Parkietenliefhebber

Zijn je parkieten nu wel tam of niet?
Je parkieten moeten je hand leuk vinden, ook buiten de kooi.
Doe gewoon wat trosgierst op je hand en laat ze er een paar hapjes van nemen, Loop wat achteruit dan komen ze om wat meer te snoepen misschien dat ze dan komen moet je maar het blijven proberen.
Misschien hun favo speeltje in je hand, hebben ze die?

groeten

parkietenliefhebber

hoi , ik vind ze wel redelijk tam ja.
Als ze moe zijn kan ik ze zo lokken met trosgierst en in de kooi doen , maar zijn ze niet heel moe en ze komen op mijn hand zitten en ik loop een eindje ,vliegen ze weer weg.En de speeltjes in de kooi vinden ze allemaal leuk dus ja ik heb al een tijdje de ring(waar ze altijd bovenop zitten) in mijn hand omhoog gehouden maar tot nu toe vinden ze de gordijnen leuker haha.
Zal wel weer meer geduld moeten hebben denk he.

parkietenliefhebber

hoi allemaal.
Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen maar ik zou graag weten of er iemand ziet wat voor geslacht dat mijn parkietjes zijn. Zal er proberen foto's bij te doen(als het lukt)
Ook wil ik zeggen dat ze heel de week al niet meer de kooi uitkomen ook al staat de kooi uren open!!! ik lok ze met trosgierst naar de opening van de kooi wat zeer goed lukt maar zodra ze daar zijn vliegen ze de kooi weer in haha. Is dit een periode van de parkietjes dat ze wat dwarser zijn hihi. Voor de rest gaat t gewoon heel goed , ze zitten zo op mijn hand maar ja de kooi vinden ze op dit moment weer leuker denk ik .

[verwijderd door de beheerder]

Mars

De groene is een popje
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenliefhebber

dank je en de blauwe

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Je hebt twee dametjes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Naar mijn idee is de blauwe ook een popje  ;)

parkietenliefhebber

hihi echt waar joh 2 dames , leuk hoor.Maar hoe zien jullie dat zo goed de neusdopjes zijn toch wat blauwig of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ingrid

Blauwig inderdaad en erg lichtblauw met daarbij wit rond de neusgaatjes. Dat duidt op een jong popje :)

parkietenliefhebber

okee dank je wel , vandaar dat ze af en toe zo kunnen kattekoppen met elkaar echt 2 meiden haha.
Heb je toevallig ook nog een een antwoord op de andere vraag ivm de kooi uitkomen ??

Mars

Dat gaat net als het tammaken in periodes: de ene keer gaan ze snel de kooi uit en dan hebben ze een periode dat ze leiver even niet meer willen. Ze lokken met wat lekkers is prima!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Duidelijk twee dames ;)

Uit de kooi komen gaat ook met periodes, bij mij in ieder geval. Soms willen ze uren uit de voliere en blijven ze vliegen en spelen, en soms blijven ze er lekker in en spelen in de voliere.
Maak het buiten de kooi ook leuk en interessant. Maak bijv. een parkietenboom, of hang wat schommels aan het plafond.

parkietenliefhebber

hoi heb ik al gedaan maar kijken ze (nog) niet naar, komt wel denk want alles is nieuw voor die jonge vogeltjes he. Van een appel moeten ze ook nog steeds niets hebben maar hopelijk komt dat ook nog.Als ze uit de kooi komen vinden ze op de rand van de spiegel lopen heeel erg leuk en mijn gordijnen vinden ze toppie haha. Maar blijf geduldig  want het is veel te leuk om met die beestjes bezig te zijn.

Mars

Probeer in plaats van appel eens een blaadje witlof of een schijfje komkommer. Vooral witlof heeft een enorme aantrekkingskracht op parkietjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..