Zo plotseling overleden

Gestart door qyan, januari 17, 2009, 01:16:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

qyan

Afgelopen woensdag zat mijn vrouwtje al wat bol, niet constant, maar gewoon soms even. Ze was verder vrolijk, speelde, ze at, ze dronk en ze vloog en was levendig. Donderdag idem dito en ik dacht zelf aankomende rui. Vandaag sliep ze veel, zat constant bol en het ging overduidelijk niet echt lekker. Toch wilde ze eten. Aan het begin van de avond verslechterde ze. Zat in een hoek, nog steeds op stok. Ademde snel, leek te trillen en ze vertoonde wat stuipjes, zat alleen nog maar op 2 poten, leek haar evenwicht niet te kunnen behouden en de oogjes half open. Ik heb haar apart genomen en apart van het mannetje gezet en het spoednummer van een dierenarts gebeld.

Eenmaal aangekomen bij de dierenarts bleef ze zo rustig in mijn handen liggen dat ik dacht: dit is niet goed. Ze ademde erg snel, een pieperig geluid en de dierenarts constateerde een luchtweginfectie. Wat medicijnen in haar bekje gespoten en 2 medicijnen mee naar huis gekregen en terug naar huis gereden waarbij ze in de kooi nog op haar stok kon zitten. Eenmaal thuis kon ze niet meer op de stok blijven zitten, het was maar een ritje van 10 minuten. Ze viel eraf. Pootjes leken te verlammen/ te verkrampen, stond dan toch weer op, viel weer om, klappert wild met de vleugels en klautert weer overeind, doet vreemd met haar nek. Ze hield zich met haar snavel vast aan de tralie van de kooi om te kunnen blijven staan. Ze probeert weer wat te lopen, op een stok te komen, tuimelt om en kan gewoon geen evenwicht vinden, ze klappert nog 1 keer met haar vleugels en overlijd :( Mijn mannetje zit er verslagen bij in de kooi, roept haar en zoekt. Zo treurig. Mijn lieve wijfie...7 jaar.

Alhoewel ik, gezien haar ademhaling en het piepende/ ratelende geluid, zelf ook aan een luchtweginfectie heb gedacht: Het laatste stuk voor haar overlijden lijkt voor mij als leek op heel iets anders te duiden. Komt dit iemand misschien bekend voor? (al kan ik snappen dat er geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden) Mag ik de kooi waar mijn mannetje nu nog in zit eventueel ontsmetten met Dettol?

roha

Het lijkt mij niet dat de vogelarts het bij het verkeerde end had, zoals jij t beschrijft, komt het me over alsof ze dus adem/zuurstof te weinig binnen kreeg.
Als je zeker wilt zijn waar ze aan is overleden, kun je sectie laten plegen (zo zeg je dat toch?, ben net wakker, werkt nog niet geheel in de bovenkamer ;) ).
Natuurlijk mag je de kooi nu ontsmetten met dettol, wel goed afspoelen ;)

Verder wil ik jou en het mannetje heel veel sterkte wensen met dit verlies  :(

qyan

Dank je!
Ik denk niet dat de dierenarts het bij het verkeerde eind had. Ze was benauwd en ademde moeilijk, dus de luchtwegen speelde zeker mee. De dierenarts heeft zijn uiterste best gedaan en het is gewoon lastig met parkietjes. Ik vraag me zelf af of er niet nog iets anders was omdat ik haar einde zelf niet echt herken als een luchtweginfectie. Sectie verrichten heb ik wel aan gedacht, maar ik kan het niet. We gaan haar zo begraven :(

Mars

Allereerst veel sterkte met dit verlies,

Ik ben bang dat je gewoon te laat was. Als een parkietje al zo ver heen is, veel slapen enz, dan is het heel moeilijk om hem/haar er nog bovenop te krijgen. Een parkietje weet ziekte heel goed te verbergen.

Als je vogeltje normaal nooit moeite heeft met de rui, wacht dan niet als je vage klachten ziet, beetje bollig enz. Alleen bij vogeltjes die vaker klachten hebben rondom die tijd, kan het lastig beoordelen zijn. Helaas heb je daar nu niets meer aan.

Nogmaals sterkte met dit verlies!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

qyan

Ook bedankt!

Ze had altijd last met ruien, in tegenstelling tot mijn mannetje en de vorige parkietjes die ik heb gehad. Als dat niet het geval was geweest dan had ik afgelopen woensdag al bij de DA gezeten...

Mars

Nou, dat kan ik dan begrijpen. Hier kijk ik het ook bij het ene vogeltje meer aan dan bij het andere (omdat ik dan elke rui bij de vogelarts zou zitten). Dus dan heb je gewoon heel veel pech, dat het dit keer echt mis was.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

Je heb je best gedaan en waarschijnlijk was het iets te veel voor haar.
Ik wens je dan ook heel veel sterkte toe met dit grote verlies :(

Mo

Hallo,

Sterkte met het verlies van je parkietenmeisje.

Misschien dat ze doordat ze het benauwd had van de luchtweginfectie dat haar hersentjes te weinig zuurstof hebben gekregen. Doordatmisschien de hersentjes zuurstof tekort hebben gehad dat ze daardoor toevallen kregen, zoals de stuipjes en evenwichtsverlies. Alles bij elkaar denk ik een combinatie van hoe het is gelopen. En tja voor je het in de gaten heb dat je pietje ziek is kan het helaas al te laat zijn.

Nogmaals sterkte

Groetjes Mo

Marjolein90

Jeetje, lijkt me vreselijk als je parkietje zo aan haar einde komt :(...
Heel veel sterkte!

qyan

Iedereen bedankt voor de reacties en excuses voor de late reactie. We hebben haar op een mooi plekje begraven en Rica, mijn mannetje, zo goed mogelijk geprobeerd op te vangen. Dat ik een parkiet alleen had is echter al +/- 11 jaar geleden en toen was er ook eigenlijk altijd wel iemand thuis. Nu woon ik op mezelf en zowel mijn partner als ik zijn te weinig thuis om 1 vogel te hebben en Rica dus eenzaam en alleen.

Ik kreeg een week later een nieuw maatje voor Rica van mijn moeder, genaamd Poppie. Nu 9 weekjes jong. Helaas hebben ze nog niet veel van elkaars aanwezigheid kunnen genieten. De eerste week, eigenlijk vanaf dag 1, viel Poppie telkens van de zitstokken af, was wel levendig en zeer actief, at goed, ontlasting niet heel erg goed, maar ook niet heel slecht en bleef wat plakken en en helaas had de dierenwinkel haar ook nog eens gekortwiekt. Poppie hebben we na de derde dag apart gezet, lamp erop en dierenarts gebeld die begon met een kuurtje Doxoral en Carprofen. Binnen een week zat Poppie echter bol, kreeg diaree en werd benauwd. Het ging niet beter, het werd erger. Eten wilde ze/hij niet meer, behalve trosgierst. Poppie kreeg daarna Baytril, Carprofen en vitaminedruppels, waarop de situatie snel is verbeterd en bleek een bacteriƫle infectie aan de darmen te hebben en ook de luchtwegen. Poppie zit nog steeds onder de warmtelamp, maar produceert weer geluid, is niet meer zo benauwd (al mag de ademhaling van mij nog iets rustiger dan het nu is), zit niet meer bol, poepjes zijn weer goed van kleur en vast, slaapt weer op 1 poot. Valt inmiddels ook helemaal niet meer van de zitstokken af. Ze/hij slaapt nog wel veel, maar is dan ook jong. Baytril moeten we nog 4 dagen geven. Rica houden we ondertussen ook goed in de gaten, aangezien ze de eerste 3 dagen wel samen in de voliere hebben gezeten.

Maar voor wat betreft een warmtelamp: wanneer begin je met het geleidelijk terugbrengen van de warmte? Na de laatste dag van de antibioticakuur of juist nu, nu ik merk dat Poppie zelf steeds vaker onder de lamp vandaan gaat en weer actiever wordt?
Tevens wil ik weer gaan proberen om beide vogels op de pallets te zetten. Met Rica en Ricky is het niet gelukt, aangezien Rica alles nadeed wat Ricky deed. Ricky bekeek het niet en Rica dus ook niet. Misschien dat het met Poppie erbij wel lukt (al moet ze eerst helemaal beter en aangesterkt zijn) Als Poppie eenmaal beter is en is aangesterkt, na hoeveel tijd zou je kunnen beginnen met het introduceren van pallets?

Mars

Ik zou zeker een maandje wachten met het overzetten op pellets. Zo te horen moet Poppie flink aansterken (jonge parkietjes slapen overigens nauwelijks meer dan oudere, dus ik zou het daar niet op gooien) en een vogel op pellets overzetten vergt wat doorzettingsvermogen van de vogel en het baasje.

Als je dat doet, doe het dan ook als je zelf veel tijd hebt. Bijvoorbeeld als je eens een lang weekend of midweek vrij bent. Dan begin je op een dag dat je nog werkt (de eerste dag hoef je nog niet heel goed op te letten) en dan kun je het tijdens je vrije dagen een beetje in de gaten houden.

Lees je ook goed in over wegen en tips om ze over te zetten! Het vergt enig doorzettingsvermogen, maar is wat mij betreft zeker de moeite waard.

De warmtelamp zou ik nog even laten staan, pas met afbouwen beginnen als de AB-kuur afgelopen is. De reden hiervoor, is vooral je zinnetje dat hij nog vrij veel slaapt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

qyan

#11
Ze moet inderdaad nog erg aansterken en dan is het natuurlijk ook nog afwachten wat er gebeurt als we stoppen met de Baytril en Carprofen aanstaande donderdag. Vrijdag brengen we ook weer wat ontlasting naar de DA. Misschien verstandiger om de lamp te laten staan tot de uitslagen van het laatste onderzoek er zijn.

Voor het overzetten op pallets heb ik nog een brief liggen die ik destijds van Palgi heb gekregen met instructies, dus dat komt goed. Zaak is dus alleen lang genoeg te wachten tot Poppie sterk genoeg is. Ik ben eigenlijk altijd aansluitend 3 dagen achter elkaar vrij en met 2 a 3 maanden ga ik van 4 naar 3 dagen werken wegens studie en zou ik 4 dagen aansluitend thuis zijn. Verstandigst als ik dan begin misschien. Maar, eerst moet hij/ zij maar beter worden en aansterken. Ik ben met 1 ding wel heel erg blij: het is een zeer onbevangen, nieuwsgierig en niet angstig vogeltje. Ondanks het moeten vangen om de medicijnen toe te dienen (ik had nooit meer bij handen in de buuurt gekomen) is ze nog niet heel angstig voor handen en eet nog trosgierst van mijn hand af. Belonen na 2 van die smerige druppels lukt gelukkig dus ook

Bedankt voor je reactie!


Mars

Dat is mooi!

Ik weet niet wat Palgi geadviseerd heeft om langzaam af te bouwen of ineens te stoppen met zaad en of hij wegen ook adviseerde. Ik heb zelf de beste ervaringen met van de ene op de andere dag alleen nog maar pellets aanbieden en ik geloof dat de meeste mensen op het forum dat zo ervaren hebben. Weeg steeds wel even goed je vogels: vallen ze meer dan 10% af dan moeten ze even bij-eten.
Ik zou inderdaad het liefste even 2 maanden wachten dan. Lees tegen die tijd even goed de ervaringen op het forum. Zoals je al schrijft, heb je al enige ervaring, dus dat is mooi meegenomen! Bovendien ken je tegen die tijd je nieuwe parkietje ook wat beter en dat is ook heel handig!

Groeten en succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

#13
Ik heb ook het overzetschema van dr. Palgi gehad en die manier werkt prima.  ;D
Deze heb ik ook beschreven hier op t forum en gaat geleidelijk aan.
Van dr. Palgi komt ook de tip met de spiegel ;)
Doorzettingsvermogen en goed observeren en waarnemen, das erg belangerijk!!

qyan

Wegen heeft hij niet geadviseerd, maar wel een goed idee! Het schema van Palgi is zoals Roha schrijft inderdaad geleidelijk overstapppen. Uit mijn hoofd: 's ochtends zaad ophangen, weghalen en de rest van de dag pellets aanbieden en 's avonds weer zaadjes en die daarna weer vervangen voor pellets. Moet het schema nog even zoeken, sinds die tijd verhuist en zit nog in een verhuisdoos vermoed ik.

Poppie gaat de goede kant op, hopen dat de uitslag van de ontlasting goed is. Actiever, iets minder slapen en steeds iets drukker, erg vrolijk en speels :) Lijkt beetje bij beetje sterker te worden.

qyan

Poppie ging beter maar valt toch weer terug, al lijkt ze toch nog steeds sterker te worden. Diaree is terug, ze werd weer benauwd en schut sinds 2 dagen voer geregeld weer haar krop uit. (zonder slijm, maar toch)

Na een uitslag die ik niet zo vertrouwde vandaag met beide vogels naar een andere vogelarts gegaan. Ook Rica begint te bollen (behalve als hij ons ziet), dus die heb ik ook meegenomen. Poppie is, naar nu blijkt, al die tijd verkeerd behandeld en heeft verkeerde medicatie gehad (antibiotica). Deze VA bekeek de ontlasting meteen bij binnenkomst, vers opgevangen, en poppie haar ontlasting krioelde van de megabacterien. Ze had dus nooit antibiotica moeten krijgen.

Ze krijgen nu beide Kaomycine en Fungizone door het drinkwater (nu nog hopen dat ze genoeg drinken en van beide bakjes, want ik mag de medicijnen niet bij elkaar gooien) en Poppie zou eigenlijk papjes moeten eten van Harrisons Juvenile, maar ze mot het niet! De VA heeft liever niet dat ik haar vang of probeer te voeren om stress te beperken.
Over 10 dagen weer langskomen met ontlasting, tenzij beide vogeltjes verslechteren, dan eerder terug.

hillie

Nou hopenlijk heb je nu wel de goede medicijnen en dat beide parkieten beter worden.
sterkter er mee.

Mars

Ik denk dat het krioelde van de schimmels.
Antibiotica doodt bacterien. Volgens mij is Fungizone een anti-schimmelmiddel dat werkt tegen oa het schimmel 'megabacterie'. Wat dus geen bacterie is... maar een schimmel.

Hier eten ze ook geen juvenile papjes, maar doordat ze harrison pellets gewend zijn, kun je de pap wat dikker maken en dan lijkt het redelijk op pellets. Dan eten ze het wel. Het is een erg voedzaam papje en ik vind het wel vreemd, dat hij dat wel aanraadt, maar je ze niet mag pakken om het te geven.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

qyan

Ja, het is inderdaad de megabacterie, een schimmel dus en daarmee waren de Ab kuren onzin helaas. Ik bedoelde ook krioelde met schimmels ipv krioelde met megabacterien. Oh well, doet er ook niet zo toe. De eerdere AB-kuren waren niet de oplossing en na wat spitten snap ik het middel kaomycine ook niet zo goed, aangezien ook dat een AB-kuur is.

Tot op heden laat ze het papje nog steeds links liggen, sterker nog, ze had vandaag haar eten helemaal nog niet bekeken! Ze zat eind van de middag toen ik thuis kwam bol en levensloos op de bodem van de kooi :( terwijl het gister eigenlijk weer wat beter leek te gaan. Ontlasting werd iets groener en iets vaster. Snap er geen hol van. Daarstraks maar wat van de pap in haar snaveltje gespoten ondanks het advies ze niet beet te pakken. Ze laat zich zonder tegen stribbelen vangen. Ze heeft niet veel binnen gekregen, maar in ieder geval iets. Ik heb keukenrol op de bodem van de kooi gelegd vanmorgen en zag vrijwel geen ontlasting bij thuiskomst. Meer urine dan wat anders en zelfs aan de waterige kant. Ze drinkt ook erg veel naar mijn idee. Veel drinken en niet gegeten en dan waterige urine is misschien niet zo heel vreemd?!

De medicijnen slaan niet aan of lijken niet aan te slaan, of er is nog wat anders aan de hand. Ik weet het niet. Morgen terug naar de vogelarts, helaas richting sluiten toen ik uit mijn werk kwam. Rica daarentegen gaat gelukkig wel vooruit, maar zij baart me zorgen. Net ook weer een klein beetje pap in haar snaveltje gedruppeld en ze heeft zich nu in ieder geval richting trosgierst begeven. Liever trosgierst dan helemaal niets eten.

Het beetpakken heeft ze eigenlijk afgeraden om stress te beperken, aangezien we nog niet veel hebben kunnen doen aan tam maken door haar ziek zijn van vrijwel begin afaan. Gezien haar toestand wil ze alle vormen van stress beperken, maar persoonlijk ga ik nu liever voor de stress en meer kans op overleven. Zo red ze het in ieder geval ook niet. Morgen eerst maar eens terug naar de arts...

Chicowen

Over het algemeen is stress beperken wel goed, maar in dit geval zou ik toch ook kiezen voor het vastpakken. Het is nu gewoon even heel erg belangrijk dat je parkiet haar medicijnen binnenkrijgt.

Veel succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.