Waarom is mijn lieve Chico er niet meer

Gestart door Maartje Emons, januari 16, 2009, 15:15:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maartje Emons

23 december 's avonds was ik gezellig met Chico aan het spelen. Daarna ben ik even wat gaan lezen en tv gaan kijken (het was avond dus dan krijgen mijn vriendjes ook rust). Toen ik daarna even naar haar keek zat ze opeens ontzettend bol, net zo bol als een tennisbal. Ze maakte phssssssssst geluiden en oogde heel ziekjes. Tevens was ze alle veertjes rondom haar poepgaatje aan het wegtrekken. Haar poepjes waren gewoon normaal en ik zag er ook geen ontlasting zitten.
Ik was natuurlijk helemaal in paniek, zeker zo vlak voor kerst. UIteindelijk heb ik een aparte kooi gepakt en haar bij Paco weggehaald en in dat kooitje gezet. Vervolgens heb ik dat kooitje wat dichter bij de verwarming gezet zodat ze zeker niet zou onderkoelen. De psssshhhttt geluiden gingen door en ze bleef maar bol zitten. Maar ja het was inmiddels 22u 's avonds en dan is er geen vogelarts meer bereikbaar.

De volgende ochtend leek de situatie een klein beetje beter te zijn maar haar kontje was helemaal kaal Maar toch heb ik naar de vogelkliniek zuid nederland gebeld of ik met spoed kon komen en dat kon gelukkig (24 dec). De vogelarts keek naar Chico en zei meteen dat ze broeds was. De reden dat ze haar kontje kaal plukte was dat ze dan met de blote kont op het eitje kon zitten want dan kreeg het eitje meer warmte. Ik heb nog doorgevraagd en om verdere onderzoeken gevraagd maar de vogelarts dacht echt dat ik gek aan het worden was waarschijnlijk want hij bleef maar zeggen dat ze gewoon broeds was. Ik vroeg toen nog of ik iets kon doen. Het enige wat ik kon doen was de dagen verkorten en haar weer bij Paco plaatsen. Een eitje voelde hij niet zitten en het zou best een paar weken kunnen duren. Tevens zou het kunnen dat ze haar borst ook nog kaal zou gaan plukken.

Thuisgekomen Chico meteen bij Paco teruggezet. Mevrouwtje leek erg blij te zijn. Ze at gewoon, ze dronk gewoon en uiteindelijk begon ze weer te spelen en leek er niks aan de hand te zijn. Uiteraard hield ik haar nu extra goed in de gaten want ik bleef dat broedsverhaal niet vertrouwen. Chico is namelijk al 6,5 en als ze eerder broeds was dan zaten Paco en Chico continu te kroelen en knuffelen en zag ik ze zelfs de liefde bedreiven. Maar dat was nu ook niet het geval en ook niet het geval geweest.

31 december kom ik thuis uit mijn werk en zoals altijd ga ik als eerste naar mijn schatjes toe, dus ook dit keer.
Ik zie Chico in een hoekje op de bodem zitten en wil eigenlijk een grapje maken zo van goedzo meisje wil je mamma worden,
maar dan zie ik dat ze niet beweegt en dus is overleden. Voor mij dus geen goed uiteinde en gelukkig nieuwjaar want ik ben jankend in bed gekropen en daar niet meer uitgekomen voor alle feestelijkheden. Voor mij zijn mijn parkietjes mijn allesjes dus dan ga ik geen feestvieren.

Maar waarom is ze nu dood? HOe kan dat nou? Zou er dan toch een eitje hebben dwarsgezeten? Of heeft ze uiteindelijk een eitje aangemaakt en daar de kracht niet meer voor gehad om die te leggen? Ook die dag dat ze dood ging was ze 's ochtends gewoon gezellig aan het kwebbelen. Of had de vogelarts het compleet mis en had ze iets totaal anders. Ik had nog zo doorgedrongen op verder onderzoek maar dat vond hij absoluut niet noodzakelijk. Mij kan het niet schelen al moet ik 200 euro betalen voor een onderzoek, als ze maar geholpen wordt en dat had ik ook gezegd. Maar ja volgens hem was ze broeds........ ik weet het niet.

Chicowen

Hoi Maartje,

Allereerst wat vreselijk om Chico zo met de feestdagen te moeten verliezen.  :'(
Ik vind het zelf toch erg klinken alsof ze legnood had en er dus toch een eitje dwars zat. Misschien was het eitje nog niet gevormd toen je bij de VA was en kon hij hem daarom niet voelen.

Maar info over legnood kun je hier vinden:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php
http://www.safrenas-parkietjes.nl/Legnood.htm

De enige manier waarop je erachter kunt komen wat je parkietje echt had, was door sectie te laten uitvoeren op haar lichaam door een VA. Aangezien het al enige tijd geleden is, neem ik aan dat dit niet meer mogelijk is.
Voor de rest kun je alleen maar gissen naar de precieze oorzaak.
Jij hebt er goed aan gedaan door met je parkietje naar de VA te gaan. Meer kon je niet voor haar doen, behalve haar warm zetten, zoals je ook gedaan had.

Hopelijk kun je ondanks dit verdriet wel weer genieten van Paco.

Veel sterkte,
Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

hillie

Hoi Maartje....

Is heel erg dat je lieve parkietje er niet meer is.
Wens je dan ook heel veel sterkte toe met dit grote verdriet.
En verder sluit ik me bij Marjolein aan je heb gedaan wat je kon doen.
Voel je daarom echt niet schuldig daarover.

Caviaplanet

Jeetje wat vreselijk  :( heel erg veel sterkte gewenst.
Jolanda

Safrena

Hey Maartje

Ook namens mij heel veel sterkte met dit verlies
Ik kan me alleen maar bijvoegen aan al wat Marjolein al heeft geschreven

Het is geen troost, maar je hebt gedaan wat je kon

Heel veel sterkte

Vele groetjes

Bas

ook namens hier van ons 7enen heel veel sterkte toegewenst.

Gr, bas en een vleugel van feyona, vaenna chico, chica, tvistur en witje

Maartje Emons

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Liefs
Maartje

liesanne

Wat een enorm verdriet. En dat op de laatste dag van het jaar.
Gelukkig heb jij er alles aan gedaan en had je niet meer kunnen doen.
Sterkte!!

Liesanne en Daphne (mdr.van liesanne.)

aantrekker

Wij kunnen erg meevoelen met dit verlies,want voor ons was het direct na de kerstdagen hetzelfde,toen Moppie overleed.En ook wij weten ook niet hoe dit komt.
We waren zo erg aan haar gehecht en ik mis haar nog steeds.Ook mijn man was er kapot van,want uiteindelijk had hij haar 4 jaar geleden met zijn verjaardag gekregen en hij heeft haar van alles geleerd.
Namens ons ook sterkte gewenst.

Maartje Emons

Bedankt voor jullie lieve reacties. Uiteindelijk heb ik Chico laten onderzoeken omdat ik het belangrijk vind om te weten waaraan ze is gestorven.
Hieruit is naar voren gekomen dat ze een hersenbloeding heeft gehad. Op de vraag waarom.... Ze is nergens tegen aan gevlogen en ze heeft niet knel gezeten. Ik weet niet of dit dan op 23 december heeft plaatsgevonden of toch pas de week er op (oudjaarsdag), maar ik heb er nu wel iets meer rust bij. Ik hoop maar dat ze niet al te veel pijn heeft gehad want dat heeft ze absoluut niet verdient.

Met Paco gaat het nu overigens ietsje beter Hij is in het begin heel veel op zoek geweest naar Chico. Hij was heel stilletjes ondanks dat Pino er alles aan deed om hem op te vrolijken. Ik heb geprobeerd om Paco en Pino bij elkaar te zetten, maar Pino is echt te oud. Daar bedoel ik mee dat Paco heel veel wil spelen en Pino meer zijn rust nodig heef en boos wordt als Paco wil spelen en hij juist wil rusten. Maar Paco is een sterk vogeltje. Hij heeft nu een nieuwe bezigheid en dat is Pino imiteren. Dat wil zeggen dat hij zich nu is gaan gedragen als een roodrugparkiet. Hij fluit als Pino en hij zit als Pino (kaarsrecht). Tijdens zijn vrije vluchten gaat hij altijd wel eventjes bij Pino op bezoek voor een pitje, een praatje of een knuffel. Ze staan nu ook met de kooien naast elkaar en dat gaat echt hartstikke goed. Ik merk wel dat Paco ietsje banger is geworden omdat hij zich niet meer kan verschuilen achter Chico. Chico was een echte stoere dame die nergens bang voor was, maar ik probeer bij alles wat ik doe hem zoveel mogelijk gerust te stellen.

hillie

Volgens mij krijg je een hersen bloeding niet altijd door iets maar kan dat zomaar opeens op komen zetten.
Is het een bloed propje in je hersen die een bloed vaat verstopt.
En dat gaat meestal heel geleidelijk.

Maar omdat een parkietje maar heel klein is, is het denk ik dodelijk voor een parkiet.
Je hoef in ieder geval niet schuldig te voelen om dat door je zelf komt.
En nu kan je misschien wat gemakkelijker verwerken.
Sterkte er mee.

hillie

Volgens mij heb ik hier een herseninfarct beschreven in plaats van een hersenbloeding.
Sorry hier voor  :-[
Is allebei even erg en ook bij een hersen bloeding hoef er niks voor af te gaan om het te krijgen.