Rare vogel?

Gestart door Sonny, januari 14, 2009, 13:09:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonny

Beste lezers...
Ik heb al een tijdje een parkietje, Ricky heet hij. Hij is volgens de verkoper van juni... dus nu zeven maanden.
In het begin was hij snel handtam, tenminste, in de kooi. Zogauw ik mijn hand uit de kooi haal, vliegt hij weg. Ik krijg het niet voor elkaar om hem een beetje aandacht te geven, want steeds als ik te dicht bij kom, bijt hij en vliegt weg.
Laat ik hem gewoon zijn gang gaan, dan neemt hij niet eens de moeite om in de buurt te komen en het liefste schreeuwt hij de hele dag met alles en iedereen mee.
Zou hem zo graag aandacht geven, door hem eens te aaien en zo, maar het lukt zo niet... :(
Hopeloos baasje

budgie83

#1
Hoi Sonny,

Heb je geprobeerd om je parkietje met trosgierst of iets anders lekkers te lokken, en zo tam te krijgen? Dit werk namelijk het beste omdat hij jou dan gaat associeren met fijne dingen.

Ik zou zowieso niet proberen om hem te aaien, want niet elke parkiet houdt daarvan ( ik spreek uit ervaring... :) ) als je dingen doet bij je parkiet die hij/zij niet leuk vind voelt hij zich bedreigd en gaat hij bijten.

En wat het schreeuwen betreft, het zijn natuurlijk vrij aanwezige diertjes, als je er echt last van hebt raad ik je aan om dit gedrag te negeren, want als je dat niet doet ( en je besteed er aandacht aan ) gaat hij het juist alleen maar meer doen, omdat hij hierdoor die aandacht juist wel krijgt.

Groetjes,
sabrina, Kiwi en Weepee


Ps: Zelf vind ik het ook belangrijk dat je veel tegen je diertje praat, dit is ook een vorm van aandacht geven en ze genieten er echt van. Het kan ook erg geruststellend werken.

Piknikki

#2
Hallo Sonny, en welkom. :)
Nou, parkietjes geef je aandacht op andere manieren dan aaien. Je kunt met ze praten, samen met ze spelen, en een heel tam parkietje laat zich ook wel eens kroelen. Maar aaien, dat zal heel lastig worden.
Waarschijnlijk is Ricky nog bang van je. Grasparkietjes hebben nou eenmaal vele maanden, soms zelfs jaren nodig voordat ze hun baasje volledig vertrouwen. Daar zul je heel erg veel geduld voor moeten opbrengen, tja.. het is niet anders. ???

Nieuwe (pas aangeschafte) parkietjes laten meestal alles over zich heenkomen, waardoor ze niet wegvliegen als je dichtbij ze komt. Maar na een aantal maandjes bij jou gewend te zijn, voelt hij zich wel al zo vrij om aan te geven wat hij prettig en niet prettig vindt.
Dit kun je in je voordeel gebruiken, door goed naar de signalen te luisteren die Ricky afgeeft. Kom dus niet dichterbij dan hij wenst, en zo zal hij leren dat je geen bedreiging voor hem bent. Het is echt een kwestie van een vertrouwensband op te bouwen. :)

Een parkietje kwettert graag en houdt ervan geluid te maken, en dat is ook goed - een parkietje zal laten zien dat hij vrolijk en gelukkig is door te reageren op de prikkels in zijn omgeving. Maar als hij het schreeuwen gaat gebruiken om jou dingen te laten doen (hem uit zijn kooi laten, aandacht vragen, etc) is dat verkeerd. Onthoud dat jij zijn baasje bent, en dat jij hem moet "opvoeden". Dit 'negatieve' schreeuwen kun je afleren door hem geen aandacht te geven wanneer hij schreeuwt, en hem positieve aandacht te geven als hij rustig is (maak dan een praatje met hem op vriendelijke toon, of beloon hem door een stukje trosgierst te geven). Zo zal hij goed gedrag vertonen om beloond te worden. Als hij zich 'slecht' gedraagt, negeer je hem.

Om hem aan je hand te laten wennen, steek je je hand in de kooi, zo'n vier/vijf keer per dag een minuutje lang. Bouw het langzaam op. Bijvoorbeeld, de eerste week steek je je hand maar een beetje in de kooi. Ricky zal dan waarschijnlijk zo ver mogelijk van je hand vandaan gaan zitten, maar beweeg je hand niet naar hem toe. Laat hem zien dat je geen bedreiging vormt en haal rustig je hand weer uit de kooi. Dan, als hij rustig is gebleven, zeg je dat je erg trots op hem bent. De volgende week steek je je hand iets dieper in de kooi, maar probeer hem niet aan te raken. Als hij niet meer zo hard 'vlucht' voor je hand, kun je je hand een beetje bewegen, zodat hij ook ziet dat ookal beweegt je hand, je zult hem geen kwaad doen. Na een maand zul je al een duidelijk verschil zien. Vergeet hem niet te belonen als hij zich goed gedraagt. ;) Als hij je hand in de kooi helemaal niet meer eng vindt (zonder dat je hem aanraakt), kun je hem een stengel trosgierst aanbieden die je in je hand houdt. Hij zal dit waarschijnlijk nog eng vinden en de eerste paar keren misschien nog niet toehappen, maar hij zal niet vergeten dat jouw hand hem niet heeft bedreigd, en langzaam aan zal hij het toch gaan proberen het trosgierst uit je hand te eten. Blijf geduld hebben, en beweeg je hand niet naar hem toe, maar laat hem de kat uit de boom kijken, en wacht af tot hij naar het trosgierst toekomt. :)

Sonny

Dank jullie wel voor de reacties  ;D   
Ik ga het eens allemaal proberen. De hand in de kooi is hij niet bang voor. Hij is überhaupt niet bang voor mijn hand, maar hij wil er niet op blijven zitten.... Maar ik begrijp dat ik gewoon heel veel geduld moet hebben. Dat zal moeilijk voor mij zijn, maar hou veel vanhem en zijn streken  :-X, dus ga erg mijn best doen.
Gr's sonny en een pootje van ricky