bacterien aanwezig bij mijn grasjes/valkjes

Gestart door Danielle, januari 13, 2009, 18:58:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

roha

Ik ben ook wel benieuwd, maar even wachten nog dus. In ieder gaval een fijne skivakantie en kom heel terug!!

Danielle

Na een week heerlijk vakantie gehad te hebben en te kunnen skieen ben ik weer thuis. We zijn met z'n allen weer heel terug gekomen  ;) .

Dit is de brief die ik van dr. Hedwig heb terug gekregen:

----------------------------------------------------------------------------
Naar aanleiding van uw brief wil u het volgende mededelen:

In principe geldt voor alle kromsnavels (dus ook voor gras- en valkparkieten) dat zij een steriele darminhoud moeten hebben: er mogen geen bacteriën zichtbaar zijn in een uitstrijkje.
Helaas zie ik de laatste tijd veel parkieten (voornamelijk grasparkieten) die wel voortdurend bacteriën in hun ontlasting hebben. Natuurlijk zijn deze bacteriën te bestrijden maar het probleem is dat de bacteriën weer terug komen zodra je stopt met het geven van medicatie. Het probleem bij deze dieren zit hem namelijk niet in de bacteriën, maar in het dier zelf. Blijkbaar hebben zij zelf zo weinig afweer, dat zij zich voortdurend herbesmetten. Bij dieren die geen ziekteverschijnselen vertonen, kies ik er tegenwoordig dan ook vaker voor om pas te gaan behandelen als de dieren ziek worden van de bacteriën.

Staafvormige bacteriën zijn geen megabacteriën. Megabacterien zijn schimmels en dat is een heel ander verhaal.

Waarom er bij de dierenkliniek van collega Feld geen bacteriën zijn aangetroffen kan ik u niet zeggen. De methode die ik gebruik (kleuruitstrijkje) is vrij ongevoelig. Met andere woorden: er moeten vrij veel bacteriën aanwezig zijn wil ik ze in mijn uitstrijkje zien. Er zijn geen verschillen in ideeen over wat er aanwezig mag zijn bij een parkiet: een parkiet hoort een steriele darm te hebben en dus geen enkele bacterie.

Als u uw dieren wilt behandelen kunt u contact met me opnemen. Houd er echter rekening mee dat de bacteriën terug kunnen komen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is dus toch nog onduidelijk waarom er verschil zit tussen de twee onderzoeken.

Ik denk toch dat ik de gok wil gaan wagen om ze te behandelen. Er is een kans dat het terugkomt, maar het hoeft niet, toch?
Aangezien ik een nestje van mijn valkparkieten wil is het denk ik ook van belang dat deze bacterien weg zijn.
Mijn grasparkiet Sammie is een jaar geleden onderzocht door haar en ze gaf aan dat zij er waarschijnlijk nooit meer vanaf zou komen, waarschijnlijk slaat Sammie terug op dat wat er beschreven staat in de brief.
Ik wil toch ook haar behandelen (om haar een kans te geven), maar ik denk dat ik dan wel de valkjes en grasjes gescheiden in een andere ruimte zet. Mochten mijn valkjes er wel vanaf komen en mijn grasjes niet, kan ik mijn valkjes toch veilig een nestje laten krijgen.
Het gaat me er uiteindelijk nameijk om, dat de jonge valkjes gezond de deur uitgaan naar hun nieuw adresje, zodat dit probleem niet voort wordt gegeven aan een ander persoon.

Wat denken jullie?

Groetjes van Danielle


roha

Heel duidelijk verhaal lijkt me toch, in ieder geval kan ik nu verklaren waarom Dexter nog steeds niet de oude is. Door de ab-kuur knapte hij dus op, maar omdat hij ook dunner is geworden en zijn weerstand laag is, blijven de bacterien dus terug komen. 

Caradow

Heel verhaal, op zich duidelijk, maar dan roept het aan de andere kant ook alleen maar meer vraagtekens op.
De otnlasting van mijn vogels, is nog nooit bacterie vrij geweest. Van geen van allen, in al die jaren dat ik nu al vogels heb en de ontlasting na laat kijken eens in de zoveel tijd. Ik krijg altijd een volledig rapport van mijn arts, waarin keurig beschreven staat zoveel % Grampositief, Gramnegatief, kokken staafjes ed. En pas bij een bepaalde verhouding krijg ik te horen dat het niet goed is en dat er een kuur moet volgen.

Dus uiteindelijk toch ook weer tegenstrijdig tegen elkaar...

Ik denk dat je je gevoel hierin moet volgen en dat het anders ene eindeloze discussie word tussen 2 verschillende verhalen van artsen.

Mars

Aangezien ik maandag ook naar de VA ga, zal ik daar ook eens naar vragen..
Eens kijken wat zij (mijn VA) daar van zegt.

:)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Citaat van: Mars op februari 08, 2009, 13:14:55
Aangezien ik maandag ook naar de VA ga, zal ik daar ook eens naar vragen..
Eens kijken wat zij (mijn VA) daar van zegt.

:)

Dank je wel dat je het na wil vragen. Ik ben benieuwd.

Caradow,
Ik ga inderdaad mijn gevoel volgen, wat ik zelf denk dat het beste is. Het blijft elkaar inderdaad tegenspreken. 

Roha,
Het kan goed zijn dat dit terugslaat op Dexter, aangezien zijn weerstand lager is. Ik kan me dan inderdaad voorstellen dat een grasparkiet zich snel weer herbesmet.

Groetjes van Danielle

Danielle

Citaat van: Mars op februari 08, 2009, 13:14:55
Aangezien ik maandag ook naar de VA ga, zal ik daar ook eens naar vragen..
Eens kijken wat zij (mijn VA) daar van zegt.

:)

Hoi Marcia,
Heb je het nog kunnen vragen?

Ik heb de antibiotica laten opsturen. Maar op een of ander manier is het niet aangekomen. Ze zou het dinsdag opsturen. Donderdag had ik het nog niet. Toen heb ik gebeld en ze gaf aan het woensdag op gestuurd te hebben. Maar vandaag nog steeds niet, of de post moet erg laat zijn vandaag. Vind het wel erg vervelend, had gedacht donderdag ermee te kunnen beginnen  :(

Groetjes Danielle

Danielle

Ben sinds twee dagen bezig met de antibiotia kuur. Amoxicilline, 1 x daags 14 dagen lang.
Het geven van de ab gaat opzich wel goed. Mijn valkjes laten zich goed vasthouden, zijn ook heel erg tam. Ik hoef ze dan ook niet te vangen. Bij Sammie en Sjimmie gaat het wel een stuk moeizamer, aangezien ze ook niet tam zijn. Ze zijn erg angstig bij het vangen. Het lijkt of Sammie de handeling zich weer goed herrinnerd, ze piept zo zielig. Sjimmie bijt flink en is het er echt niet mee eens. Ben er in ieder geval achter gekomen dat ik ze het beste in het donker kan vangen, zodat ze niet hysterisch de kooi doorfladderen met een zakdoek, zodat ze ook niet makkelijk uit mijn handen kunnen ontsnappen. 

Ik hou jullie op de hoogte of de medicijnen gaan aanslaan.

Groetjes van Danielle

Wouter

Ik hoop dat de medicijnen aanslaan! Fijn dat de valkjes zich zo goed laten vangen, dat scheelt weer!

Danielle

Inmiddels is de kuur gegeven en de ontlasting gecontroleerd. Ik heb er extra even mee gewacht om te kijken of ze zich inderdaad niet gingen herbesmetten. Vandaag heb ik dan eindelijk de uitslag.

Izzie en Spikey mijn valkjes zijn helemaal schoon. Spikey heeft nog een paar gisten, maar dat komt door de kuur en die verdwijnen volgens de vogelarts gewoon weer. Ze krijgen op dit momet ook nog vitamine druppels.

Sjimmie mijn grasparkiet is schoon.

Sammie heeft toch de staafvormige bacterieen  >:( . Het klopt dus inderdaad dat ze zich blijft herbesmetten en ze er nooit vanaf gaat komen.

Het goede nieuws is, dat ik mijn valkjes een nestje kan laten hebben. Dit omdat mijn grasparkieten en valkparkieten vanaf het begin niet in dezelfde ruimte staan. En mijn valkjes de bacterie niet kunnen overnemen in deze periode.

Maar de bacterieen blijven wel in mijn huis. Binnenkort zal Sjimmie ze weer hebben en zodra ik ze weer bij de valkjes ga zetten, gaan ook zij het weer krijgen.

Het blijft dus erg dubbel.

Groetjes  Danielle

Wouter

Wat fijn dat het zo goed gaat! en helemaal fijn dat je nu een nestje kan hebben... Nu weet ik niet zo veel van bacterien en ziekten en dergelijken... Maar het lijkt mij wel een goed idee om de kooi even flink schoon te maken, zodat de bacterien niet terugkomen. Ik weet alleen niet of die bacterien buiten de parkiet ook voort kan leven...

Even afwachten wat anderen zeggen.

In ieder geval goed van je dat je toch op je eigen gevoel af bent gegaan. En natuurlijk ben ik heeel blij voor je! ;D