Kooi Hangen Of Neerzetten Met Katten En Kids In Hu

Gestart door Pietje Bell, augustus 20, 2005, 11:36:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietje Bell

Hallo....

Ik heb twee katten die over het algemeen buiten zijn en 2 kids, een dochter van 3 jaar en een zoontje van 3 maanden.
Kan ik nou beter de kooi ophangen? Ik ben bang dat het juist interessanter word door dat de katten er dan naar gaan springen ofzo.....
Hebben jullie anders een tip voor mij wat beter is?

En moet ik mijn kids juist overal bij betrekken of moet ik sommige dingen niet met de parkiet doen als ze erbij zijn?

Ja ja een hoop vragen, maar ik wil alles graag weten voor ik aan een parkietje begin.

Groetjes van Pietje Bell

Sara

#1
Een kooi ophangen is niet altijd veilig.Vooral niet met kinderen in huis.Er kan nogal eens vaak tegen de kooi gestoten worden en dat jaagt je parkietjes wel schrik aan.Maar houdt de kooi vooral uit de buurt van de katten!
...En wat je samen doet met je kids hangt wat van je kids en vang de leeftijd af.De kids mogen het beestje vooral niet beetpakken en er ruw mee zijn.Als ze rustig omgaan met je parkietjes is dat geen probleem.

Ik heb je berichtje even samengevoegd ;). De volgende keer zou je de Edit knop kunnen gebruiken om je berichtje aan te vullen en/of te wijzigen.
Gr. Ingrid


Ohw sorry.  :mellow:
Ik vindt m'n weg nog niet zo goed op het forum :blush: .
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Parkieten en katten vind ik geen goede combinatie.
Ook niet als de kooi hangt. Bij een kennis van mij is het de poes gelukt op een onbewaakt moment toch een keer op de kooi te springen.
Resultaat: 2 parkieten dood.
Zorg dus dat de katten NOOIT toegang hebben tot het vertrek waar de grasparkieten zijn als je er zelf niet bent. Vertel dat ook aan je kind(eren) en andere huisgenoten!
Grasparkieten en kinderen kan goed, mits ze niet te jong zijn. Jouw 3-jarige kindje is te jong om alleen met een grasparkiet te spelen.
Jonge kinderen beseffen namelijk nog niet hoe fragiel een grasparkietje is, en kunnen hem letterlijk (en geheel onbedoeld) doodknuffelen, met alle tragedie van dien.
Blijf er dus altijd bij als (tamme) vogels los zijn!
Natuurlijk kan hij of zij meehelpen met het verzorgen van het vogeltje, een beetje voer in het bakje doen of een stukje appel tussen de spijlen van de kooi steken e.d. is prima.
Dit alles echter onder jouw leiding.
Als je de vogels tam gaat maken zou ik doen als de kleintjes slapen.
Dat is wat rustiger voor de parkiet. ;)


Plumeau

Katten en parkieten vertrouw ik niet als combinatie. Toen Macha nog bij mijn moeder woonde hadden we daarom de gewoonte om haar kooi in de keuken (deur dicht!) te zetten als we naar buiten gingen. Waren we thuis, dan stond Macha gezellig in de woonkamer op een kast (wat met kookluchtjes uiteraard ook weer veiliger is).

Bedenk je goed dat zowel katten als parkieten ruim 15 jaar mee kunnen gaan. De kans is dus reëel dat deze parkieten je huidige katten zullen overleven en een nieuwe kattengeneratie mee zullen maken... Zelfs al zijn je huidige katten heerlijke sullen, dan nog moet je een 'roofdierenplan' beschikbaar hebben! Bij mijn moeder heeft zo'n generatieopvolging ertoe geleid dat het totaal niet veilig meer was in de woonkamer voor Macha (ook niet onder toezicht), waardoor Macha bij mij in een katvrije kamer is komen wonen.

Pietje Bell

bedankt voor de reacties.

De katten laat ik natuurlijk niet bij de kooi als ik weg ga, ze zijn over het algemeen buiten. En ik snap ook wel dat ik mijn dochter niet alleen moet laten met de parkiet en dat ze erg voorzichtig moet zijn.

in ieder geval bedankt voor de reacties .,...

eneh...ik ga inderdaad s'avonds als de kids op bed liggen de parkiet dingetjes leren.

groetjes van Pietje Bell.

Chantalleke

Hoi,

Nog even een kleine reactie.
Mijn zusje was 2 jaar oud toen zij Pino kreeg van mijn opa. Ze stond altijd heel trots bij de kooi als ze zelf iets had leren zeggen, waardoor Pino ook heel veel dingen kon zeggen. Pino uit de kooi halen mocht ze uiteraard niet zelf. Pino ging wel eens op haar hoofd zitten en bij haar kijken als ze met haar Duplo aan het spelen was. Zij en Pino waren dikke vriendjes en ondanks dat mijn zusje pas 2 was begreep ze heel goed dat een parkietje geen knuffeldiertje was en dat Pino alleen op haar handje mocht zitten.

Mijn ouders hebben ons altijd betrokken bij het verzorgen van onze huisdiertjes. 'Meehelpen' met de kooi schoonmaken deed mijn zusje al toen ze 4 was...hihihi :)

Ben het dus helemaal met parkietenfreak eens. Probeer je kindjes te betrekken bij het verzorgen van de parkietjes, maar laat ze als ze zo klein zijn niet alleen spelen met je vogeltjes

Groetjes,
Chantal

Pietje Bell

tuurlijk laat ik mijn kids niet alleen met het parkietje, en de katten natuurlijk ook niet!

Leuk om te horen dat het ook erg goed kan gaan!

groetjes van Pietje Bell.

Josephine

#7
ik zou je aanraden om de kooi ergens op te zetten in plaats van te hangen.
en ik zou je ook aanraden om je kinderen er wel bij te betrekken(vooral de oudste!)
dan kunnen ze beter leren met de parkiet om te gaan.
ze zullen er in het begin wel wat bang voor zijn denk ik.

ik heb ook een parkiet en een kat.
de kat weet heel goed dat hij niet naar de parkiet toe mag...
en de kooi staat op een hoge kast.
als de kat drijgt op de kast te springen zeg ik: ''poeoeoeoes''(met een boose stem)
en dat helpt na een tijdje wel!

ik zou je kinderen niet alleen met je parkiet laten!
en zorg altijd dat de kat niet in het vertrek is waar de vogel losvliegd...
in het begin zou ik de kat ook neit in het vertrek houden waar de kooi staat als je weg bent. ik zou heb eerst leren dat ie er niet bijmag...

groetjes Josephine (12 jaar)

Jojo

Ik krijg ook een beetje de kriebels hoor, als ik lees over parkietjes met in hun omgeving een paar katten!!!:worriedsmiley:
En volgens mij kan je nog net zo hard POEOEOES!!! roepen, als die poes een keer de kans krijgt.......

Pietje Bell

Nogmaals...mijn katten zijn bijna altijd buiten!!!!! Josephine, bedankt voor de tip om mijn dochter er bij te betrekken, was ik ook van plan hoor, en uiteraard onder begeleiding van mij.

Groetjes van Pietje Bell.

Marlies

Hoi Pietje Bell,

Ik heb  een zoontje van 3 en die laat ik ook altijd helpen met het verschonen van de kooi en met het geven van water en eten. Hij vind het geweldig. Hij is al van baby af aan opgegroeid met parkietjes want zijn opa en oma hebben al jaren een parkiet (die tam is) dus hij weet precies wat hij wel en niet mag doen. Toen hij nog geen jaar was hadden ze een parkiet die samen met Sven (zoontje) speelde en hij kon hem oppakken enzo. Helaas is deze parkiet overleden. Sinds 2 jaar hebben we ook een parkietje (sinds kort 2) en hij vind het leuk als Pietje heel hard kwettert en ik roep Pietje dan staat Sven ook naast me te roepn Pietje.

Ik zou dus je dochtertje er lekker bij betrekken en als je zoontje wat ouder is ook.

Ik laat Sven wel alleen in de kamer met mijn parkietjes omdat hij weet dat als de kooi dicht is hij hem niet open mag doen en dat hij dat alleen mag als ik het zeg. Als ze los vliegen komt Sven niet bij ze in de buurt want hij vind het los vliegen maar eng.

Groetjes Marlies, Pietje en Pluk

Carla

Ik heb ook een poes en parkietjes samen wonen. Mijn parkieten staan op een hoge plank tegen de muur waar zelfs de poes niet bij kan. (Niet dat het haar intereseert) Ik let er wel op als we niet thuis zijn dat de poes niet in de kamer met de vogels kan.
Ik zou je niet aanraden om je parkietjes op een standaard te plaatsen. Binnen een paar maanden begint je jongste kind te kruipen en dan is die standaard een idiale plaats om hem aan recht te trekken.
;)

Pietje Bell

Marlies.....bedankt voor je"steunende berichtje" hhhahahaha.
Ik ben erg blij te horen dat het goed gaat met kids erbij.Ik ben ook zeker van plan om Celina erbij te betrekken en Kevin ook als hij wat groter is. Nog een paar dagen en ik kan mijn parkietje gaan halen. Wat grappig dat je vlakbij Zoetermeer woont.Heel veel pietengroetjes van Nancy.  

Carla......Het is inderdaad een goeie tip om de kooi niet op een standaard te zetten, ik was dit niet van plan. Twijfelde tussen ophangen of neerzetten. Ik heb nu ervoor gekozen om de kooi op mijn dressoir te zetten. En als ik weg ga laat ik de deur dicht en stuur de katten naar boven of naar buiten.

Groetjes van Nancy.

jessay

Ik heb een parkietje van iemand overgenomen die twee "buitenkatten" had. De katten deden in huis niets anders dan naar het parkietje kijken.

Het parkietje is kleiner dan een normale parkiet en beweegt zo zenuwachtig als een kanarie.
Leven met katten is stresvol voor parkieten.
En hoe goed je ook oplet het is geen goede combinatie.
Zoals al eerder gezegd is hebben de meeste katten hebben een jacht instinct. Bij da meeste huiskatten slaapt dat maar kan ineens opgewekt worden.
Bij buiten katten is dat zoiezo vaker wel al aanwezig want die jagen ook op vogeltjes buitenhuis.

Ik vind het gewoon niet verstandig om vogels te houden in het zelfde huis als katten. Ik begrijp dat er mensen zijn die het doen maar ik vind het met recht de kat op het spek binden. Kijk een vogeltje dat geen kant op kan.

Hou er ook rekening mee dat vogeltjes zich dood kunnen schrikken als ze aangevallen worden.

Maar je hebt ze nu eenmaal. Ik zou zeggen uitkijken.

gr jessica


Pietje Bell

jessay,

Zoals ik al meerdere malen heb gezegd; mijn katten zijn het meest buiten ! en als ze binnen zijn slapen ze het meest en dan ook nog eens op zolder. Als de katten in de woonkamer zijn, zal ik er altijd bij zijn,,,en 1 blik of sprong naar de kooi en ze gaan naar boven of naar buiten.
Je reactie " je hebt ze nu eenmaal" vind ik een vervelende opmerking. Maar goed, ieder zijn eigen meinig he? en eh.....ik ben 1 van de MENSEN die het doet!  

Veel plezier met je vogels.....of heb jij nog andere huisdieren die wel samen met vogels kunnen? ;)

groetjes van Pietje Bell.

Parkieten-Freak

#15

Voor het geval dat we dadelijk nog combinaties kijgen van chinchilla's met grasparkieten (al dan niet in het gezelschap van reptielen) zet ik er een slotje op. Dit gaat namelijk ontaarden in een eindeloze discussie.

Ik ben geen voorstander van de combinatie katten en vogels.
Het kan goed gaan, maar vaker gaat het vroeg of laat fout.
Ik wil niemand op het idee brengen om deze combinatie te gaan uitproberen.
Dus?
*Klik*