Radar besteedt aandacht aan NOP

Gestart door Mars, januari 08, 2009, 15:03:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caviaplanet

Wat ik er van heb begrepen is dat er heel veel dingen niet zijn uitgezonden. De interviews bv met Hedwig van der Horst en de pathaloog anatoom. De uitzending is zodanig aan elkaar geknipt om de kijker er van te overtuigen dat het park fout is. De kijker is vaak snel overtuigd door wat hij/zij krijgt voorgeschoteld in de media. Veel mensen denken nu slecht over het N.O.P. en wie zijn nu het meest gedupeerd? Weer de vogels. Als je een goede uitzending wilt maken, laat dan alles zien en wees objectief. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het N.O.P. goed werk doet. Kritisch naar de Stichting kijken kan nooit kwaad en verbeteringen moeten natuurlijk worden toegepast.
Jolanda

Safrena

Hoi

ik heb via internet hier ook even gekeken

Ik vind het heel erg, ten eerste zijn er nu mensen die zo kritiek hebben, maar snotverdorie eerst moeten ze een papegaai en dan plots niet meer omdat ze er geen tijd voor hebben, of dat het diertje onhandelbaar is geworden enz....
Ik vind dat deze mensen toch maar eerst eens naar hen zelf moeten gaan kijken. Iedereen weet dat papegaaien heel oud kunnen worden, dus als je je daar niet mee kan vinden, begin er dan ook nooit aan.
Persoonlijk vind ik dan ook dat ze toch heel wat strenger mogen zijn, als iemand een papegaai koopt, dat voorkomt al heel veel ellende.

Wat betreft het NOP, tja dat er veel dode diertjes zijn, daar zal wel iets van inzitten. Mede inderdaad door het vechten van verschillende papegaai soorten onder elkaar,die eigenlijk niet samen zouden mogen zitten,  maar men vergeet een ding, het zijn niet alleen papegaaien die er binnen gebracht worden, ook grasparkietjes, valkparkietjes, lori's enz.. en die worden lang zo oud niet als een grote papegaai

Enfin, het is inderdaad zo dat altijd weer de diertjes de dupe ervan zijn.

Vele groetjes

Hetty

Vanmorgen was er een interview met Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren, op de radio! Het ging over het programma van Radar! Dit krijgt dus wel een staartje! Er worden vragen gesteld in de kamer door de Partij van de Dieren, want Marianne Thieme vond dat dit niet door de beugel kan.

Caradow

en Marianne Thieme trekt dus ook gelijk haar conclusies, op basis van een Tv programma...

Kamerlid HenkJan van Ormel, zelf dierenarts, geeft aan veel vragen te hebben en onderzoek te willen, maar velt niet gelijk een oordeel. Hij wil eerst meer gegevens... Terecht!

ilka

Ik heb stage gelopen bij Gerry Dorrestein en heb een week lang mogen helpen met de secties. Ik heb die week niet opvallend veel dode vogels uit het park gezien. En ook de doodsoorzaken vond ik niet zorgwekkend. Ik heb onder andere vogels gezien met jicht en leverproblemen. Dat zou ik eerder toeschrijven aan de jarenlange verkeerde voeding voordat de dieren in het park kwamen...

Organisatorisch is het volgens mij wel een beetje een rommeltje bij het NOP, maar zulke negatieve publiciteit verdienen ze zeker niet!

hillie

Is me nu wel gelukt om de uitzending te zien.
(lag waarschijnlijk aan onze laptop)

Idske

Ik hoorde vanavond pas dat deze uitzending was geweest en moet de herhaling nog gaan kijken, maar ook ik ken radar niet als een programma dat wat knipwerk doet om er voor te zorgen dat bedrijven zo slecht mogelijk uit de bus komen.
Toen Ziggo in het nieuws was had Radar echt gelijk (zit zelf op verkoop, wanhopig werd je ervan) maar nu met het nop... ???

Ik kan het me haast niet voorstellen, ga dus eerst kijken wat Radar zegt...
Mij indruk van het park was altijd positief en ook met dokter van der Horst heb ik goed contact gehad toen het nodig was...
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingrid

Citaat van: Idske op januari 14, 2009, 23:14:46
maar ook ik ken radar niet als een programma dat wat knipwerk doet om er voor te zorgen dat bedrijven zo slecht mogelijk uit de bus komen.

Zo ver wil ik ook niet gaan, maar bij de media draait het om nieuws ;) En nieuws maken ze toch interessant voor de kijker. Voordat iedereen conclusies gaat trekken denk ik dat het toch goed is kritisch te blijven en het onafhankelijk onderzoek wat er komt te volgen.

judithdejong

Nou voor mij staat er zeker een ding vast, er kloppen zeker dingen niet daar bij het NOP.
Al die vrijwilligers die daar werken, op zich een goeie zaak, maar alleen maar vrijwilligers en stagiaires en geen een persoon met de kwalificaties die nodig zijn op zo'n park vind ik toch wel erg raar hoor.
Die Engelse mevrouw zei dat ze die vogels er verwaarloosd uit zag zien, nou jullie zijn er geweest en ik ben er twee keer geweest en dat vond ik heel erg mee vallen. Niet elke vogel zag er best uit, maar dat komt naar mijn idee omdat die vogels zo binnen gebracht worden. (denk aan leekwieken en dergelijke) Tja misschien naief maar toch...
Verder vind ik het sterfte cijfer wel heel erg hoog! Tis ook zo dat dit helemaal niet klopt met het gevoel dat ik heb als ik aan het NOP denk. Vind het daar zo leuk, sterker nog was van plan in maart te gaan met mijn moeder. Eerst maar is dat rapport af wachten voor ik verdere conclusies ga trekken. Maar toch Radar is een programma wat de consument toch juist de waarheid moet voorschotelen zonder het erger te doen lijken dan dat het is. En zonder allerlei andere technische snufjes. Nou ja afwachten maar.


Hetty

#49
Citaat van: judithdejong op januari 15, 2009, 16:45:31
Nou voor mij staat er zeker een ding vast, er kloppen zeker dingen niet daar bij het NOP.
Al die vrijwilligers die daar werken, op zich een goeie zaak, maar alleen maar vrijwilligers en stagiaires en geen een persoon met de kwalificaties die nodig zijn op zo'n park vind ik toch wel erg raar hoor.
Die Engelse mevrouw zei dat ze die vogels er verwaarloosd uit zag zien, nou jullie zijn er geweest en ik ben er twee keer geweest en dat vond ik heel erg mee vallen. Niet elke vogel zag er best uit, maar dat komt naar mijn idee omdat die vogels zo binnen gebracht worden. (denk aan leekwieken en dergelijke) Tja misschien naief maar toch...
Verder vind ik het sterfte cijfer wel heel erg hoog! Tis ook zo dat dit helemaal niet klopt met het gevoel dat ik heb als ik aan het NOP denk. Vind het daar zo leuk, sterker nog was van plan in maart te gaan met mijn moeder. Eerst maar is dat rapport af wachten voor ik verdere conclusies ga trekken. Maar toch Radar is een programma wat de consument toch juist de waarheid moet voorschotelen zonder het erger te doen lijken dan dat het is. En zonder allerlei andere technische snufjes. Nou ja afwachten maar.

Ik ben her hier helemaal mee eens. Waar rook is, is vuur, dus er is wel degelijk iets mis!



Chicowen

Citaat van: Hetty op januari 16, 2009, 15:58:28
Ik ben her hier helemaal mee eens. Waar rook is, is vuur, dus er is wel degelijk iets mis!

Waar rook is kan ook de rook flink alle kanten opgeblazen zijn, waardoor het meer lijkt dan het is. ;) Niet alles zal helemaal volgens het boekje gaan, niets en ook niemand is immers perfect, maar voordat er conclusies getrokken worden is het misschien verstandig eerst verder onderzoek af te wachten.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

Citaat van: Chicowen op januari 16, 2009, 16:03:54
Waar rook is kan ook de rook flink alle kanten opgeblazen zijn, waardoor het meer lijkt dan het is. ;) Niet alles zal helemaal volgens het boekje gaan, niets en ook niemand is immers perfect, maar voordat er conclusies getrokken worden is het misschien verstandig eerst verder onderzoek af te wachten.

Hier sluit ik me graag bij aan. Eerst afwachten wat het afhankelijk onderzoek te zeggen heeft. Dat zullen duidelijke feiten zijn, berust op het hele park, en niet een deel ervan (en zal dus niet zo eenzijdig zijn).

judithdejong

Ik vind ook hoor dat we dat onderzoek moeten afwachten, heb ik ook gezegd maar dacht ik doe ook even mijn zegje. Kan ik dan niet laten als ik dat allemaal op internet heb gezien.
Toch vind ik dat wel moeilijk, maar zoals ik ook al zei ik heb er altijd zo'n goed gevoel bij als ik aan het park denk. En dat hou ik toch maar even vol, vind wel dat ze aan die vrijwilligers echt wat moeten doen hoor!!
Maar goed, afwachten..

Parkieten-Freak

OK, even een reactie van mijn kant:
Zelf heb ik de uitzending niet gezien, wel heb ik over dit onderwerp het een en ander in de krant gelezen.
Het (Hilversumse) journaille zoekt zoals gewoonlijk publiciteit en krijgt dat ook. Dat de kijker/lezer daarbij slecht en onvolledige geinformeerd wordt, zal het overgrote deel van het journaille een worst wezen. Kijkcijfers, daar draait het om.
Het is goedkoop scoren van Tros Radar, het gros van de mensen heeft toch geen verstand van vogels. Het NOP is geen dierentuin, maar een opvangcentrum waar ernstig verwaarloosde vogels opgevangen en voorzover ik kan inschatten, goed behandeld worden.
Dat er fouten gemaakt worden zal ongetwijfeld waar zijn, maar in elke organisatie worden fouten gemaakt.

Zolang er geen onafhankelijk onderzoek plaatsgevonden heeft dat uitwijst dat de papegaaien slecht behandeld worden en dat de sterfte hoger is dan verwacht zou mogen worden, valt deze aflevering van Tros Radar voor mij onder de catergorie beeldvervuiling c.q. riooljournalistiek.
Next. 


Moppers

De politiek is er ook hard mee bezig:
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640321&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_file_id=34462

(ik krijg op kantoor van de dierenbescherming de nieuwsbrief van het ministerie van LNV, als er weer een bericht over komt zal ik hier weer een link plaatsen)

Marjolein90

#55
Beetje een late reactie, maar ik heb net pas de aflevering gekeken en het hele topic gelezen.

Ik kan wel een heel verhaal ophangen over wat ik er allemaal van vind, maar dan zit ik hier morgenochtend nog.
Wel vind ik het apart dat toen die radar-medewerker vrijwilliger werd in het park, hij zomaar werd binnengehaald (als je snapt wat ik bedoel :P)... Je test toch wel even of iemand uberhaupt verstand heeft van papegaaien (of de andere dieren). Dat er geen enkele vorm van educatie is geweest, is naar mijn mening onacceptabel. Het gaat hier toch om bijzondere dieren (en als dat niet zo was, dan was mijn mening ook niet anders).
Je zou toch denken, dat als een directeur van een dierenOPVANG allang weet dat hij over zijn capaciteit heen zit, dat hij dan stopt met dieren toelaten?
Bovendien vond ik de medewerkers die ik in de uitzending heb gehoord erg laks.

Nouja, er zal hier wel meer achter zitten, zoals jullie al zeggen.
Ik wacht af.

ps. Sorry voor mijn af en toe wat gebrekkige zinnen, ben een beetje moe  :-\


Moppers

De kamervragen zijn beantwoord:
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640321&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_file_id=35186

Goed nieuws over het NOP dus. Het enige waar iets op aan te merken was, was de registratie, maar daar zijn ze mee bezig om dat op orde te krijgen.

hillie

Gelukkig maar.....

Maar het werd ook wel erg zwart af getekend in Radar vond ik.

Caradow

#59
Het onderzoek is afgerond mensen... Ja er zijn zeker verbeterpunten, maar qua zorg en welzijn mankeert er niets aan het park!

http://www.papegaaienpark.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=529%3Auitslag-onderzoek-bekend&catid=86%3Anieuws&Itemid=211&lang=nl