Radar besteedt aandacht aan NOP

Gestart door Mars, januari 08, 2009, 15:03:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Caradow

Inderdaad.. de media kan ontzettend veel veranderen met de techniek tegenwoordig. Zonder dat het opvalt.

Ik zou heel graag meer feiten willen en ik denk dat ik me nog het meest aansluit bij de aanwezige minister...  er zal heus wel iets niet goed gaan, zullen altijd verbeterpunten zijn, maar om iets nu gelijk helemaal met de grond gelijk af te branden.

Milo-Pixel

Als er 600/700 papegaai achtige bij het NOP gebracht worden in een jaar, en daarvan gaan 500 dood.. Dan zullen niet al die 500 verwaarloosd, ongezond, ziek etc. zijn lijkt mij? Ik neem aan dat een groot percentage daarvan ook gezonde dieren zijn, van baasjes die er niet meer voor konden zorgen oid.

En het zal zeker wel uit zijn verband gehaald worden. Zo is de media. Ze willen het NOP in een slecht daglicht zetten, dus dan zullen ze zeker de goede stukjes eruit 'knippen', daar ben ik van overtuigd.

Caradow

Er word niet gezegt dat de overleden vogels uit dat jaar zijn, die kunnen ook al 10 jaar in het park aanwezig geweest zijn....

Chicowen

Citaat van: Ingrid op januari 12, 2009, 21:39:10
Kortom, ik vind en dat is mijn persoonlijke mening, dat er nog wel meer duidelijkheid mag komen ;)

Daar sluit ik mij bij aan. Er mag wel wat meer duidelijkheid komen voordat ik mijn mening goed kan vormen. Dus hopelijk komt er nog een vervolg op dit, waarbij niet alleen 1 zijde belicht wordt.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

#24
Citaat van: Caradow op januari 12, 2009, 21:44:13
Er word niet gezegt dat de overleden vogels uit dat jaar zijn, die kunnen ook al 10 jaar in het park aanwezig geweest zijn....

Ik dacht dat ze het toen hadden over de gemiddelde cijfers per jaar? Het gemiddelde van wat er gebracht werd per jaar, en het gemiddelde van sterfte per jaar?

Edit; Ik snap hem al.. het is natuurlijk niet het gemiddelde van sterfte, over de vogels die dat jaar gebracht zijn...

Mars

Nou goed... er wordt dus gezegd: er komen er 700 binnen in een jaar en er gaan 500 dood.  Getallen varieerend van 10-30 per week (ik heb even geen zin om te gaan tellen)!

En wat mij het meeste opviel is een uitspraak van die directeur: hij zegt op een gegeven moment iets in de trend van:
'op een gegeven moment heb je zoveel dieren dat de populatie het niet meer aan kan, dan gaan er evenveel dood als dat er binnen komen'.

Dus hij zegt iets waarbij hij aangeeft dat het een capaciteitsprobleem is: ze gaan dood omdat er niet meer ruimte is, of omdat het er te veel zijn.
Dan moet zo'n park dus geen vogels meer aannemen (of uitbreiden/ergens een tweede locatie beginnen).

Nog zo'n uitspraak van een 'leidinggevende' (met verborgen camera): tja we zijn afhankelijk van vrijwilligers, als die een dag niet op komen dagen dan krijgen de vogels geen eten. En dat dat dus regelmatig gebeurde (en denk er eens aan als een belangrijke vrijwilliger een week ziek is? Wat gebeurt er dan?).

Als ik dat zo allemaal hoor, moet er dus een hoop gebeuren op organisatorisch gebied. Natuurlijk zal een deel overtrokken zijn, of een momentopname, maar dan toch.. We wachten af..(op onafhankelijk onderzoek).

Ik miste in dit geheel Hedwig van der Horst. Als vogelarts zou zij toch meer moeten weten.

Overigens wel typisch: iemand die zich er op beroept dat ze haar ara af heeft gestaan en hem dan een paar weken later alleen in een kooi ziet zitten. Daarbij wordt overgeslagen dat ze in het park alle nieuw binnengekomen vogels een tijd in quarantaine houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mo

Nou wat mij betreft zeggen beelden genoeg. Ik snap dat media alles aandikt,maar bij het zien van deze beelden heb ik gegeten en gedronken.Vind dit echt schandalig hoe het daar eraan toe gaat. Dat er bijna alleen maar mensen rondlopen die de ballen verstand heeft van die beestjes en ze gewoon aan hun lot over laten.
Ik zou nooit afstand doen van mijn vogels, enbij het zien van deze beelden zou ik ze al helemaalniet naar deze opvan doen.

Wordt tijd dat hier een grote bezem doorheen gaat en de boel eens flink op te kalefateren. Mensen met verstand van beesten. Goede verzorging wat betreft voeren,medsche behandeling van ziekte en goed observeren van de dieren, zodat ze narigheid voor kunnen zijn.


Moppers

Ik kwam vandaag via de landelijke site van de dierenbescherming op dit nieuws en ben ook gelijk naar de site van Radar gegaan. Heb het hele verhaal gelezen (kon de uitzending niet bekijken, de computer hier doet moeilijk), en ik moet zeggen dat ik toch wel erg geschrokken ben.
Ik ken Radar toch niet als een programma dat graag dingen overdrijft om kijkcijfers te trekken. Uiteraard is dit hun kant van het verhaal en hebben zij de macht over de inhoud van de uitzending. Maar ik ga er niet vanuit dat alles buiten verhouding is getrokken.
En ik snap het dilemma dat ter sprake gebracht wordt ook wel enigzins, als het NOP zou moeten sluiten, waar laat je dan al die vogels? Maar dat dilemma is geen reden om een ongewenste situatie maar door te laten gaan.

Hm...

Hetty

Ik vind het N.O.P. EEN SLECHTE ZAAK! Alleen al het feit dat er zoveel vrijwilligers zijn. Zijn er dan ook nog mensen die om die vogels geven? Ik vraag het me af! Ik wil er in ieder geval niet heen, nooit meer!

Moppers

CiteerIk vind het N.O.P. EEN SLECHTE ZAAK! Alleen al het feit dat er zoveel vrijwilligers zijn. Zijn er dan ook nog mensen die om die vogels geven?
Eh, die redenatie snap ik niet.
Vrijwilligers zijn toch juist mensen die om de dieren geven? Hoe meer vrijwilligers, hoe beter, toch?

Milo-Pixel

Citaat van: Hetty op januari 13, 2009, 13:53:35
Ik vind het N.O.P. EEN SLECHTE ZAAK! Alleen al het feit dat er zoveel vrijwilligers zijn. Zijn er dan ook nog mensen die om die vogels geven? Ik vraag het me af! Ik wil er in ieder geval niet heen, nooit meer!

Ik kan me niet voorstellen dat de vrijwilligers niet om de dieren geven, waarom zouden ze er anders werken?

Even uit het gastenboek van het NOP:

CiteerWe vragen een ieder om de rust te bewaren. De uitzending stelt het N.O.P. in een kwaad daglicht zonder de werkelijkheid te achterhalen. Binnenkort zal een verklaring volgen.

Ik ben benieuwd naar de verklaring. Verder hoop ik dat er snel een onderzoek gedaan wordt zodat er meer duidelijkheid is.

Hetty

Citaat van: Marit· op januari 13, 2009, 13:59:25
Ik kan me niet voorstellen dat de vrijwilligers niet om de dieren geven, waarom zouden ze er anders werken?

Even uit het gastenboek van het NOP:

Ik ben benieuwd naar de verklaring. Verder hoop ik dat er snel een onderzoek gedaan wordt zodat er meer duidelijkheid is.
Ze moeten het hebben van vrijwilligers en zijn er veel te weinig vaste personeelsleden. Er werd ook gezegd dat in de weekeinden er alleen vrijwilligers zijn en als die niet komen opdagen krijgen de dieren geen eten, vind je dat normaal??

Milo-Pixel

Citaat van: Hetty op januari 13, 2009, 14:56:31
Ze moeten het hebben van vrijwilligers en zijn er veel te weinig vaste personeelsleden. Er werd ook gezegd dat in de weekeinden er alleen vrijwilligers zijn en als die niet komen opdagen krijgen de dieren geen eten, vind je dat normaal??

Tuurlijk is het niet normaal dat de dieren dat geen eten krijgen, en dat moet ook anders. Maar dat ze het van vrijwilligers moeten hebben vind ik geen probleem. Wel vind ik dat die vrijwilligers een goede leidinggevende moeten hebben die structuur bied aan het hele park.
Het is natuurlijk niet zo, dat als je vrijwilliger bent, je ook gewoon kan zeggen 'ik kom niet, want ik heb geen zin'. Want vrijwilligers zijn natuurlijk wel gewoon werknemers ;). Een vrijwilliger is naar mijn mening, dus ook gewoon een vast personeelslid.

Mo

Dat er zoveel vrijwilligers werken vin ik ook geen probleem, maar naar mijn inziens hebben het gros van deze vrijwillegers NIET de kennis die nodig is. Ik geloof best dat ze wat van vogels afweten, maar het is schijnbaar niet voldoende om het grote sterfte tegen te gaan. Daar is veel meer kennis voor nodig. Ik vind vogels ook helemaal geweldig en heb ook jaren en nu nog parkieten, maar dat wil niet zeggen dat ik ook een goede vrijwilleger zal zijn. Want ondanks dat ik altijd vogel heb gehad is mijn kennis nog te oppervlakkig om zon verantwoordelijkheid te hebben.

Aan de andere kant kunnen die vrijwilligers er ook niets aan doen, maar diegene die ze aannemen. Nou snap ik ook dat als je mensen krijgt die er vrijwillig willen werken mooi is meegenomen, maar dat zou niet de reden mogen zijn. Er zal iemand met dermate veel kennis zulke vrijwilligers moeten begeleiden, zodat ze weten waar ze mee bezig zijn en niet alleen het voer in een bakje doen hoewel dat ook al te moeilijk is aan de beelden te zien.
Verder zou ik als ik in zon park de leiding had mensen een bepaalde functie en verantwoordelijkheid opleggenn die tot de kennis van die persoon rijkt en niet dat iedereen maar wat aanmodderd, want dan heb je totaal geen overzicht en structuur.Niet voor de mensen de er werken en al helemaal niet voor de dieren.

Heel erg zonde dat zulke onschuldige beestjes dupe worden van de choas van mensen.

Chicowen

Onderstaand las ik op het forum van Radar, misschien biedt dit wat meer duidelijkheid:

"Misschien moet u eerst even vanavond de uitzending op Omroep Brabant om 18.30 uur bekijken. Daar reageert het Park op de Radar uitzending, daar komt ook onze patholoog Dr. Prof. Gerrie Dorresteijn aan het woord! Ook zou u even het onafhankelijk onderzoek, gelast door ons eigen bestuur, afkunnen wachten. De resultaten worden medio maart verwacht.
Mocht u geen Omroep Brabant ontvangen, het programma is ook via Internet te bekijken."
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Kleintjes

Citaat van: Chicowen op januari 13, 2009, 15:17:30
Onderstaand las ik op het forum van Radar, misschien biedt dit wat meer duidelijkheid:

"Misschien moet u eerst even vanavond de uitzending op Omroep Brabant om 18.30 uur bekijken. Daar reageert het Park op de Radar uitzending, daar komt ook onze patholoog Dr. Prof. Gerrie Dorresteijn aan het woord! Ook zou u even het onafhankelijk onderzoek, gelast door ons eigen bestuur, afkunnen wachten. De resultaten worden medio maart verwacht.
Mocht u geen Omroep Brabant ontvangen, het programma is ook via Internet te bekijken."


Dan ben ik eens benieuwd.
Oordeel geef ik pas als ik alle kanten ken, ik heb geleerd om niet over 1 dag ijs te gaan (spreekwoordelijk dan, hier is geen schaatsbaar ijs meer  ;)).

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow

http://www.omroepbrabant.nl/?news/111756952/Radar+sterftecijfer+papegaaienpark+Veldhoven+tachtig+procent.aspx

fimpje en audioberichten van omroep brabant.. oa Dorresteijn, pathaloog anatoom werkzaam op en aan het park aan het woord.

Chicowen

Bij onderstaande link is de uitzending te bekijken:
http://www.omroepbrabant.nl/?program/44122/Brabant+Nieuws+(18.30+uur).aspx

Dan even klikken onder "Laatste uitzending" en dan bij "Dinsdag, uitzending gemist"
Dan krijg je het nieuws van vandaag en bij circa 5min10 krijgt je het stukje over het NOP wat ongeveer 3 minuten duurt.

Hij doet het niet altijd, waarschijnlijk ivm de drukte, dus als het niet lukt, probeer het dan later nog eens.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

hillie

De link doet het nog niet goed krijgt steeds het nieuws van dinsdag 6 jan.

Om nog even te reageren op de uitzending van radar gisteren.
Ik weet eigenlijk ook niet wat ik er van moet denken.
Ze hebben het dat er zo 500 papagaaien binnen worden gebracht en dat meerdere deel van over lijden.
Maar net wat jullie al zeggen in wat voor staat komen die papagaaien binnen als ze verwaarloost zijn door hun vorige baasje en daar door erg ziek zijn dan kun je toch wel na gaan dat het beest niet oud word.

En over die vrijwilligers ja ik vind als je ergens aan begint moet je het goed doen en er voor gaan.

We moeten maar afwachten wat er verder gebeurt.

Chicowen

Dat is raar. Ik heb het nog even geprobeerd en krijg gewoon de uitzending van 13 januari.
Echt raar, jammer.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.