Radar besteedt aandacht aan NOP

Gestart door Mars, januari 08, 2009, 15:03:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Maandagavond 12 januari zal Tros Radar een item hebben over het NOP.
Daarbij wordt oa kritisch gekeken naar het beleid van het NOP.

Lijkt me interessant om even naar te kijken.

Nog even als toevoeging:
kritiek die er oa is, is dat het NOP geen vragen stelt bij het afstaan van de vogels en dat er geen statistieken bijgehouden worden:
dus er wordt niet gepubliceerd hoeveel vogels er binnen komen en dood gaan en welk percentage bijvoorbeeld binnenkomt met ziektes.

Kortom: interessant om eens even naar te kijken.

Samengevoegd. :)
Gr.Sonja.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Leuk Mars... ben benieuwd.
Help me tegen die tijd nog eens herinneren wil je, ik ga het geheid vergeten. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Maryvonne

Misschien stomme vraag...maar wat is het NOP?

Mars

http://www.papegaai.org/

Een stichting die papegaaien opvangt in Veldhoven. Hierdoor is het een heel groot park geworden, met niet alleen vogels, waar je de vogels kunt bezichtigen, er tussen door kunt lopen en bijvoorbeeld eten geven. Erg leuk om eens naar toe te gaan.

Maar het belangrijkste is dus dat het de grootste papegaaienopvang van Europa is. Als eigenaren van een papegaai problemen hebben met hun papegaai (meestal gaat het dan om gedrag) of als er bijvoorbeeld sprake is van overlijden van het baasje dan kan de papegaai daar naar toe.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sanne

Dit is wat Trosradar op hun site zegt over de uitzending van a.s. maandag:

Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien
Gepubliceerd op vrijdag 9 januari 2009

Duizenden mensen brachten de afgelopen jaren hun papegaai naar het Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien. Ze dachten dat hun huisdier hier een beter leven te wachten  stond. Radar toont in een onthullende reportage het ware gezicht van het opvangcentum in Veldhoven.

De dieren op het park worden slecht verzorgd en de sterfte is dan ook zeer hoog. Hoe heeft het zover kunnen komen, wat is de rol van de overheid en wat is de verklaring van het opvangcentrum?


Bron: http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1330


Misschien is 't een beetje aangedikt om kijkers te lokken, maar er is dus wel iets meer aan de hand dan alleen het niet publiceren van de cijfers.

Caradow

Naar aanleiding van de komende uitzending heeft de Raad van Toezicht Stichting NOP een persbericht doen uitgaan.

Persbericht
Wintelre 09-01-09



De Raad van Toezicht van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor
Papegaaien wil u graag informeren over haar standpunt betreffende de
door het Tv-programma Radar aan de Stichting N.O.P. gedane
beschuldigingen. De Raad heeft vernomen dat Radar, tijdens een bezoek aan het
Papegaaienpark in Veldhoven op 7 januari, meerdere beschuldigingen heeft
geuit over het functioneren van de stichting in het algemeen en
directeur Van Meegen in het bijzonder. Onder andere over, naar mening
van Radar, onvoldoende zorg voor de dieren in het park. De Raad van
Toezicht heeft vanuit haar functioneren nooit enige grond
voor de beschuldigingen geconstateerd en is van mening dat Stichting
N.O.P. en haar directeur altijd een omvangrijke en unieke positieve
bijdrage aan het dierenwelzijn hebben geleverd. In de Raad van Toezicht
is veel deskundigheid op dit gebied aanwezig.

De Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien is een
opvangcentrum voor dieren in nood. Particulieren bieden ons hun papegaai
aan omdat ze niet meer voor de vogel kunnen of willen zorgen. De vogels
die wij opvangen komen nooit meer in de handel. Vaak krijgt een vogel na
jaren van eenzaamheid in een klein kooitje bij ons eindelijk een eigen
partner in een ruime volière. We zijn ook het officiële opvangcentrum
voor de overheid. Zowel de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming,
de Algemene Inspectiedienst, de RVV en de Douane brengen dieren bij ons
onder.

De Raad is zich er van bewust dat de eenzijdige benadering van Radar kan
leiden tot onjuiste beeldvorming bij het brede publiek. Bovendien doet
het geen recht aan de inspanningen van vele vrijwilligers die dagelijks
op het park actief zijn. De Raad vindt de negatieve gevolgen die dit zou
kunnen meebrengen voor het Papegaaienpark onnodig en onacceptabel en wil
dat discussies op basis van feiten gevoerd worden.
Daarom is door de Raad van Toezicht een onafhankelijke en gezaghebbende
persoon uit de sector gevraagd om een beoordeling te geven over het
functioneren van Stichting N.O.P., het niveau van zorg voor de dieren en
alles wat verder van belang geacht mocht worden.

Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid
verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in
Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van
Dierentuinen. Dhr. Dorresteijn zal het onderzoek naar eigen inzicht
verrichten en de bevindingen hieruit in een eindrapportage aan de Raad
van Toezicht kenbaar maken, waarna deze bevindingen openbaar worden
gemaakt.
Uiteraard hebben alle betrokkenen hun volledige medewerking toegezegd.


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Dhr. P.M.J. van den Baar
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P.

Met dank aan Zootrotter op Parkieten-Land.nl

Vervolgens volgend bericht uit de krant:
http://www.ed.nl/regio/veldhoven/4319496/Ophef-rond-sterfte-papegaaien-Oerle.ece

Ingrid

Tja, helaas is het zo dat nieuwsberichten vaak maar voor 20% waarheid bevatten. En nee, dat heb ik niet zelf bedacht ;) Een tijdje terug heb ik met een traumadeskundige gesproken die ook onderzoek heeft gedaan naar de media qua nieuwsberichten (voornamelijk bij schokkende gebeurtenissen, maar ook in het algemeen). Ze pikken vaak 1 feit eruit wat interessant is en bouwen daar een verhaal omheen waardoor iets toch wel eenzijdig en/of negatief belicht wordt. De kijkers willen vaak toch wel smeuiighied nietwaar?

Maar goed, ik wil (nog) geen oordeel vellen over Radar of het NOP, we zullen eens gaan kijken wat ze te vertellen hebben.

Caradow

De uitzending is vanavond om haf 9 op nederland 1

Milo-Pixel

En ik kom er nu achter dat ik geen ned. 1 heb......  ::)
Balen, had wel willen kijken.

Ingrid

Via internet een optie?, sowieso via uitzendinggemist kun je het later alsnog bekijken ;)

Caradow

Kijk maar achteraf dan ;)

Wie maakt dan ook de AB zoek!

Milo-Pixel

Citaat van: Caradow op januari 12, 2009, 20:16:01
Wie maakt dan ook de AB zoek!

Sssst!! Enne, heb hem al gevonden hoor  :-X
(Nadat ik mijn hele kamer overhoop heb gehaald, en hem uiteindelijk vond onder mijn bed...)

Chicowen

hahahahaha... Marit... ik kom even niet meer bij. :P hahaha

En mensen... het is radar tijd!!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Diana

En Marit heb je al beeld hihi snelllllll lol het begint even kijken hoor...

Diana

Jeetje zeg als je dit nou allemaal ziet over het NOP dan schrik je toch behoorlijk zeg. Het sterfte cijfer is wel erg hoog daar,en dat de directeur dan zeg dat een papagaai meestal niet ouder word dan 30 jaar vind ik toch wel vreemd ;)

Ingrid

En toch....ik vind het erg eenzijdig belicht ;)

Een oud-werknemer aan het woord, tja, hoe verbeten is hij daar weggegaan?
Het Tweede-Kamerlid zegt dat er meer transparantie moet komen over hoe dieren worden binnengebracht en waaraan ze daadwerkelijk sterven. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat is iets wat qua nieuwswaarde over het algemeen niet zoveel van belang is voor consumentenprogramma's. Die gaan toch voor hoe smeuiiger hoe beter want dat is wat mensen boeit. Kijk hoe zielig zijn die papegaaien, ze gaan zomaar dood, etc. Maar waarom werden de ernstig mishandelde en verminkte papegaaien, kaketoes ed niet getoond? Daarom vind ik het te eenzijdig om mijn oordeel erover te vellen.

Ik zeg niet dat alles perfect is daar, dat kan bij geen één centrum, maar ik kan ook niet zeggen dat het zo slecht is als ze nu belicht hebben op basis van wat ik zelf heb gezien.

Caradow

De papegaaien in het park, het gros ervan, zal inderdaad niet oud worden. Daarin kan ik mij bij de directie aansluiten. Tenslotte worden de vogels binnen gebracht na vaak een periode van verwaarlozing, slechte voeding en andere gezondheidsproblemen.  Ze kunnen dan zelfs op het oog nog heel gezond ogen, maar dat is iets wat wij met onze grasjes ook weten, je merkt het pas heel laat als het niet goed is. En heel opvallend, dr Hooimeijer vermeld NU in zijn verhaaltje niet wat er dan allemaal in zijn ogen nodig is om papegaaien een dergelijke hoge leeftijd te laten bereiken.

Verder sluit ik mij wel aan bij Ingrid, dat het hele verhaal erg eenzijdig is en wacht ik ook graag het onafhankelijke onderzoek af, waarbij ik dan graag openheid zou zien over een en ander. overal is wel iets en ik geloof niet dat de soep zo heet is als dat die hier gegeten word.

Chicowen

Ik ben het voor een deel ook zeker met jou eens Ingrid. Het wordt nu heel erg van 1 kant belicht en naar mijn idee ook geen volledige afspiegeling van hoe het er echt aan toe gaat.

De leeftijd die de vogels bereiken zal in het NOP lager zijn dan de 50/60/70 jaar die genoemd worden. Toch vind ik het een vrij hoog sterftecijfer en zet ik er wel mijn vraagtekens bij.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

Ik vind het moeilijk, ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Ook omdat het echt van een hele negatieve kant bekeken wordt en ik echt niets positiefs over het hele park gehoord heb.. Ja, dat hij er waarschijnlijk goede bedoelingen bij heeft, maar that's it. Dat er vogels sterven dat is logisch, zeker om wat Renate al zegt, je ziet pas laat of een vogel daadwerkelijk wat mankeert. Er zullen echt wel zieke vogels binnen gebracht worden, die geregistreerd worden als gezond. Maar dan nog vind ik het sterfte aantal wel erg hoog... +- 500 vogels van de 600/700 die binnen gebracht worden?! Nee, dan moet er iets niet goed zijn, lijkt mij. En niet alleen in de gezondheid van de vogels zelf.

Wat ik wel jammer vind, is dat Radar met het interview met de eigenaar zelf, ontzettend fel was. De eigenaar kon niet eens uit praten, en dus niet zijn eigen verhaal vertellen.. Erg jammer, zo blijft het natuurlijk heel eenzijdig.

Ik persoonlijk denk wel dat het NOP het beste met de dieren voorheeft, maar blijkbaar gaat het e.e.a. niet goed, anders zou het sterftepercentage niet zo hoog zijn. Ik heb er dus ook wel mijn vraagtekens bij, en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

Ingrid

Maar dat sterftecijfer, hoe kloppend is dat? Dat werd mij niet helemaal duidelijk, niet transparant genoeg dus. Een hoog sterftecijfer onder gezonde dieren, ja dan krab ik achter mijn oren. Hoog sterftecijfer bij dieren die verwaarloosd zijn, dan verbaast me dat niet. Kortom, ik vind en dat is mijn persoonlijke mening, dat er nog wel meer duidelijkheid mag komen ;)

Ik wil nog wel opmerken dat je niet weet hoe eea gezegd is. De directeur zegt dat papegaaien 30 jaar worden, maar is er niet geknipt in de opnames? Bedoel zijn antwoord kan (lees: kàn) uit het verband gerukt zijn. (Helaas heb ik uit ervaring moeten vernemen hoe de media met nieuws om kan gaan, verhalen worden uit hun verband gerukt door te knippen in delen van vragen en antwoorden.)