broeden in de winter

Gestart door gipsy65, januari 04, 2009, 14:28:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

en dat is nou precies wat ik zo jammer vind aan dit forum, de deskundigheid etc wil ik nix van zeggen maar er wordt zovaak gezegd "je moet het niet doen want het is niet goed voor de vogels" het kan dus wel dus het is in lang niet alle gevallen niet goed voor de vogels, er wordt gezegd dat het niet goed is maar wie bepaalt wat wel en wat niet goed is voor een vogel? iemand die toevallig zelf veel vogels heeft en vindt dat het niet zo hoort maar anders? ik ben van mening dat je in principe best goed kunt broeden om deze tijd van het jaar, daarnaast moet je er gewoon voor zorgen dat je na 2 rondes de kastjes weghaalt want anders heeft het ook geen zin om vroeg te broeden want dan zit je alsnog in het najaar te broeden

Mars

Nou, dat is niet de enige reden. We hebben het veel meegemaakt dat mensen 'per ongeluk' de blokken laten hangen en er dan in de winter wel erg veel kleintjes dood gaan van de kou. Het is gewoon niet aan te raden.
Dat het bij jou tot nu toe goed is gegaan, wil niet zeggen dat het goed is. Vogeltjes horen niet in de winter te broeden, het gezegde is niet voor niets: 'in mei leggen alle vogels een ei'. Dat onze huisparkietjes de weg volledig kwijt zijn, wil niet zeggen dat je daar misbruik van moet maken, om teleurstelling en vooral dierenleed te voorkomen, hang de blokken pas op als de nachttemperatuur boven de tien graden aanhoudt.

Dat jij dat anders doet, moet je zelf weten, maar ga het niet verdedigen alsof dat de manier is!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietje parkietje

ik verdedig het niet alsof het de juiste manier is, ik zou alleen graag zien dat er op dit forum minder gepraat wordt over je MOET het niet doen, en "het is niet goed voor de vogels" want als het niet goed was geweest dan broeden ze zowieso niet, ik zeg niet dat het de manier is om het te doen maar het is ook niet zo dat het absoluut niet goed is

Marjolein90

Ik heb het woord 'moet' niet gezien...

pietje parkietje

ik bedoelde het meer op de manier van "het IS niet goed voor je vogel" dit is vaak niet zo, er wordt gezegd dat het niet goed is, maar als het niet goed was waarom gaat het dan in vele gevallen wel goed?

Parkieten-Freak

#25
Citaat van: pietje parkietje op februari 19, 2009, 18:06:42
en dat is nou precies wat ik zo jammer vind aan dit forum, de deskundigheid etc wil ik niets van zeggen maar er wordt zo vaak gezegd "je moet het niet doen want het is niet goed voor de vogels" het kan dus wel dus het is in lang niet alle gevallen niet goed voor de vogels, er wordt gezegd dat het niet goed is maar wie bepaalt wat wel en wat niet goed is voor een vogel?

Allereerst heb ik zelden zo'n lange zin gezien.  :o

Ok, ontopic. Wie bepaalt wat er goed is voor vogels?
Allereerst doet de natuur dat zelf. Vogels broeden meestal pas op het moment dat het aanbod van het voedsel het grootste is en de kwaliteit van het voedsel het beste. Een goede voedingstoestand van de oudervogels zorgt voor gezonde jongen. Gezonde voeding voor de jongen zorgt ervoor dat de jonkies gezond en sterk/ worden. Een (tropische) vogel in de winter laten broeden vind ik onverstandig. Wat is het doel hiervan, en/of welk nut streef je na?
Als iets "kan" betekent dat nog niet automatisch dat je het ook daadwerkelijk "moet doen".
Een broedblok ophangen in een volière is een kunstmatige ingreep. Van nature zullen je vogels in februari niet gaan broeden in een voliere......


Citeer
en dat is nou precies wat ik zo jammer vind aan dit forum, de deskundigheid etc wil ik niets van zeggen maar er wordt zo vaak gezegd "je moet het niet doen want het is niet goed voor de vogels".

Het is juist aan de deskundigheid van onze forumleden te danken dat je van hen dit goede advies krijgt.
Dat je het niet leuk vind om te horen begrijp ik best, maar dat is een andere zaak.



Piknikki

Citaat van: pietje parkietje op februari 19, 2009, 18:24:53
want als het niet goed was geweest dan broeden ze zowieso niet, ik zeg niet dat het de manier is om het te doen maar het is ook niet zo dat het absoluut niet goed is

Ik heb zelf geen ervaring met broeden, maar het lijkt me zeer ongezond als jij dit zo gaat doen. ???
Tijdens het broeden zullen de popjes meer energie verbruiken, en daarbij moeten ze hun eigen temperatuur plus de temperatuur van hun eitjes op peil houden. De winter is nog niet voorbij, en dan gaan ze gelijk alle energie steken in hun nestje. Als je een iets zwakker popje hebt, is er een kans dat het popje ziek zal worden of zelfs doodgaat. Dit is het absoluut niet waard om zo vroeg in het jaar al te beginnen met broeden!

En Caradow heeft eigenlijk al het antwoord gegeven:

Citaat van: Caradow op januari 17, 2009, 17:36:00
Grasjes zoals wij hebben, in gevangenschap, kunnen niet meer instinctief uitmaken of het wel of niet goed is wat ze doen en wij als baasjes zijn er verantwoordelijk voor om ze daarbij te helpen en te beschermen.
Jij kunt ze nu alleen steunen door de blokken weg te halen en te zorgen dat er nu niet buiten een nestje gestart word.

Door de blokken te laten hangen, tegen beter weten in en ze dus moedwillig te stimuleren om te gaan kweken, breng jij de gezondheid van je vogels in gevaar.