Normaal?

Gestart door Maryvonne, januari 01, 2009, 19:14:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maryvonne

Is het normaal dat de parkiet alle zaadjes achter elkaar opeet? Of moet hij heel de dag door wat tot zijn beschikking hebben?

Mars

Je kunt er voor kiezen om de hele dag zaadjes aan te bieden of het in twee kleinere porties te geven.
Je parkietje moet wel eind van de dag en 's avonds ook nog zaadjes hebben om te eten.

Maar geef hem niet te veel: je mag zo veel geven dat het aan het einde van de dag zo goed als op is (dus als het 'bedtijd' is). Anders eet je parkietje alleen maar de lekkere zaadjes uit het bakje en dat is zeker niet goed!
Als je er dus voor kiest om 1 portie te geven, blaas dit dan aan het einde van de middag even uit en bepaal of er dan nog voldoende zaadjes in het bakje zitten. Controleer dat ook de volgende dag nog even als je nieuwe geeft: is alles zo goed als op of blijft er wel erg veel over? Dan kun je daar de neiuwe portie op afmeten. Een parkietje eet niet elke dag dezelfde hoeveelheid, maar meestal komt het wel ongeveer uit. Eet hij een dag wat meer, dan kun je hem voor de nacht nog wat extra geven.

Als richtlijn: reken op ongeveer 1 tot 2 eetlepels per vogeltje. Dus geef bijvoorbeeld 1 eetlepel 's ochtends en kijk zo rond etenstijd eens of er nog voldoende overblijft na het uitblazen, zo niet, dan geef je er nog een halve eetlepel bij..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..