HELP! Janey plotseling ziek

Gestart door Susanne32, november 13, 2008, 22:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

roha

He wat verschrikkelijk Susanne  :(

Ik kan me alleen maar aansluiten met de rest en hoop dat er een duidelijke uitslag komt van de week en dat je dan gericht bezig kan om te voorkomen dat de rest ook ziek wordt.

Heel veel sterkte voor jullie allebei, zal wel erg vreemd zijn nu in huis :(

Liefs, van ons allemaal, speciaal van Eunice

Hanneke

Sara

Wat een verschrikkelijk nieuws, Susanne.
Het lijkt wel een ware epidemie die bij jou de ronde doet.
Ik ben benieuwd naar de oorzaak van dit plotse gebeuren en ik hoop dat je als je de oorzaak weet, kan voorkomen dat er nog slachtoffers volgen.
Heel veel sterkte Susanne, ik wacht vol spanning de resultaten af.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caviaplanet

 :( O nee, wat erg! Ik wil je heel veel sterkte wensen en leef met je mee.
Jolanda

Ingrid

Heel veel sterkte met het verlies van Janey.......

Kleintjes

Hoi,

ik lees 't allemaal nu pas, vandaar de late reactie (nouja.. laat.. halfwat denk ik zo).
Sterkte met 't verlies van je dierbare vriendjes. Wel slim van je dat je sectie laat verrichten, zo kun je er (hopelijk) achter komen wat de oorzaak is en, zoals je zelf ook al schreef, de anderen evt gericht behandelen.

Sterkte in deze tijd!!

Groetjes, liefs en sterkte van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Susanne32

#25
Even een update...

Maandagavond hebben we Kiki opgehaald bij de dierenarts; het gaat redelijk goed met haar. Koko was blij haar weer te zien.

De uitslag van de sectie op Jane is binnen. In de conclusie van het rapport staat: 'Zeer ernstige Trichomonas infectie met kropontsteking en enteropathie'. We begrepen van de dierenarts dat deze bacteriële aandoening m.n. bij duiven voorkomt. Hoe Jane (en waarschijnlijk ook Kiwi...) hieraan is gekomen, is ons een groot raadsel... Dierenarts gaf aan dat alle vogels hiertegen behandeld moeten worden.

Vanavond hebben we Jane opgehaald... Ze zit in een doosje en is ingevroren geweest. We hebben haar nog niet bekeken (dat durven we niet...). Morgenochtend gaan we haar naast Pipo en Kiwi begraven.

Ook was de door Kindermans bestelde medicatie (Ronizol) gearriveerd. Een behoorlijk chemisch middel aldus de bijsluiter: 'Adem deze stof niet in aangezien dit middel kanker en erfelijke genetische schade kan veroorzaken en vermijd aanraking met de huid. Draag daartoe een stofmasker en geschikte handschoenen (...)'   :o :o

Dit middel moeten we aan het drinkwater van de 3 parkietjes toevoegen de komende 5 dagen... De dierenarts heeft berekend 1 gram Ronizol per 750 ml water... Ik heb gevraagd hoe we precies 1 gram moeten afwegen; 750 ml water afmeten is natuurlijk geen probleem, maar die gram Ronizol... Volgens de assistente moesten we maar een nauwkeurige keukenweegschaal kopen...

Heeft iemand ervaring met dit medicijn en kan iemand mij vertellen hoe ik op een andere manier EXACT 1 gram kan afwegen...? Volgens mij gaat dat verhaal met de weegschaal hem niet worden; 1 gram is wel heel erg weinig. Stel je voor dat de weegschaal niet nauwkeurig is en de parkietjes hierdoor een overdosis van die chemicaliën binnenkrijgen...  :-\

Ik hoop dat jullie zullen begrijpen dat ik die hele kuur niet zie zitten, omdat er zoveel risico's aan kleven...  :-\

Aan de andere kant schijnt dit de enige manier te zijn om mijn parkietjes bacterie-vrij te krijgen...



Parkieten-Freak

#26
Ronizol is een geneesmiddel uit de groep "imidazolen".
Een imidazool is -om het simpel te zeggen- een bepaalde scheikundige verbinding.
Bij mensen worden ook medicijnen uit de groep "imidazolen" gebruikt, ook tegen trichomonas infecties. Een voorbeeld van dit geneesmiddel wat bij mensen gebruikt wordt is metronidazol (Flagyl).
De stoffen die tot deze groep behoren hebben zogenaamde "mutagene eigenschappen".
Mutagene stoffen zijn stoffen die in het DNA iets aan de celkern veranderen. Doordat ze iets aan het DNA kunnen veranderen, kunnen ze kankerverwekkend zijn of op andere manieren schadelijk zijn.
Mensen die in de gezondheidszorg werken en beroepshalve met deze stoffen omgaan, moeten veiligheidsmaatregelen treffen om zo min mogelijk in contact te komen met dit middel. Als je dagelijks met deze stof om zou gaan, zou je daar ziek van kunnen worden. Het gaat hier met name om langetermijn effecten.
Toediening van deze stoffen in de vorm van een korte kuur brengt niet zoveel risico's met zich mee voor de patiënt. Een incidentele bereiding voor degene die het klaarmaakt, ook niet.
Wel is het zo dat degene die de oplossing bereid, er zoveel mogelijk voor moet zorgen dat hij of zij zo min mogelijk met deze stof in aanraking komt. Vandaar de waarschuwing in de bijsluiter.

De meeste reguliere apotheken gaan dit niet soort middelen niet voor je afwegen of klaarmaken. Zij besteden dit werk uit aan zogenaamde "steunpunt" apotheken of aan ziekenhuisapotheken.
De reden hiervoor is dat de meeste reguliere apotheken niet over de (dure) afzuigapparatuur beschikken die wettelijk verplicht is om veilig met dit soort stoffen te mogen werken.
Het is bij de wet geregeld dat apotheekpersoneel niet blootgesteld mag worden aan potentieel schadelijke stoffen indien er niet veilig gewerkt kan worden.
In steunpunt- en ziekenhuisapotheken werkt men wel dagelijks met dit soort middelen. Men heeft daar namelijk alle apparatuur en benodigdheden die nodig zijn om veilig met dit middel te werken. (Denk aan speciale afzuiging, kleding, handschoenen etc).

De dierenarts zal deze stof vermoedelijk zelf niet afwegen om bovengenoemde reden. Hij of zij zou immers veel te vaak met deze stof in aanraking komen als hij regelmatig Ronizol aflevert.
Enkele malen contact met deze stof is niet zo erg en zeker niet als je er heel voorzichtig mee omgaat (en mits je niet zwanger bent!!!).
Frequente bereidingen/contacten met deze stof (zonder adequate bescherming) zijn mogelijk op termijn wél schadelijk voor de gezondheid.

Ik zou de vogel deze kuur zeker geven. Zorg dat je wegwerphandschoenen draagt tijdens het klaarmaken van de oplossing en zorg dat je niet stuift met het Ronizol poeder. Je zult inderdaad voor dit doel een brievenweger moeten kopen.
Tip: ga naar je apotheek met deze brievenweger. Vraag daar of ze even willen kijken of (en hoeveel) deze brievenweger bij een gewicht van één gram afwijkt van de balans die zij gebruiken.


Wat je nog zou kunnen overwegen:
Informeer bij Kindermans of je eventueel Flagyl suspensie mag geven (= metronidazol). Wellicht is dit net als Ronizol ook werkzaam bij vogels.
Flagyl suspensie is verkrijgbaar bij de reguliere apotheek, Kindermans kan eventueel een recept uitschrijven. Laat hem de dosering uitrekenen.
Je kunt dan zelf met een doseerspuitje de vloeistof afmeten en toevoegen aan het drinkwater. Het overigens beter om dit geneesmiddel rechtstreeks in de snavel toe te dienen omdat een suspensie na verloop van tijd "uitzakt". De werkzame (onoplosbare) stof zinkt naar de bodem van het waterbakje. 
(Mocht dit uitzakken een probleem zijn, dan zou je in de oplossing Flagyl injectievloeistof kunnen gebruiken).
Voordeel: een vloeibare vorm als basis gebruiken is wat gemakkelijker. Je hoeft niets af te wegen en je hebt niet te maken met de pure grondstof zoals nu het geval is.
Nadeel: de kosten zijn mogelijk hoger.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de Ronizol oplossing te maken. Wegwerphandschoenen aantrekken, eventueel een mondkapje op (liefst een p-2 of p-3 filter, verkrijgbaar bij de apotheek, kost ongeveer 10 euro schat ik). Verder moet je netjes en rustig werken. Als je knoeit, dan met een natte prop keukenrol de boel goed schoonmaken.
Mocht je zwanger zijn of bezig zijn zwanger te worden: dan niet zelf doen, maar één van je huisgenoten de oplossing klaar laten maken.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, zo niet dan hoor ik het wel.  ;)
Succes!


Susanne32

#27
@ Anneke: bedankt voor je uitgebreide reactie.

De dierenarts zal deze stof vermoedelijk zelf niet afwegen om bovengenoemde reden. Hij of zij zou immers veel te vaak met deze stof in aanraking komen als hij regelmatig Ronizol aflevert.

Wat ik wel vrij schokkend vond, is dat de assistente die ons het middel mee gaf, nauwelijks op de hoogte was van het middel en de gevaren. Het is dat Jac, die ter plekke de bijsluiter las, zei van 'Zo, dat is een heftig middel...!', anders hadden we er -misschien... - thuis pas achtergekomen... Het is toch wel heel vreemd dat er geen waarschuwing met zo'n medicijn wordt meegegeven...?

Gisterenochtend heb ik Kindermans uitgebreid gesproken en mijn ideeën (lees: angsten) m.b.t. dit middel geuit. Mijn gevoel zegt dat het niet alleen een risico is voor degene die het moet bereiden, maar ook voor de vogels... In hoeverre kunnen hun kleine lichaampjes tegen zo'n paardemiddel (lees: GIF)...? Normaalgesproken wordt dit middel gebruikt bij duiven en op kippenfarms, maar niet bij parkietjes...

Gisteren een apotheker in de buurt bereid gevonden om tegen betaling 5 x 1 gram Ronizol af te wegen. Hij had eerst het middel bestudeerd op internet en gaf toen aan dat hij dit bij wijze van uitzondering voor mij wilde afwegen, waar ik natuurlijk erg blij mee was.

Ik heb wel een tijdje met een schuldgevoel rondgelopen: laat ik het gif door een ander afwegen om er zelf maar zo min mogelijk mee in contact te hoeven komen... Wie weet blijven er een paar korreltjes op zijn weegschaal achter die vervolgens in de medicijnen van een onschuldige derde belanden... Maar goed, hij wist met wat voor middel hij te maken had en ik mag aannemen dat hij de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen, ook wat de hygiène van de weegschaal zelf betreft...  :-\

Omdat het gisteren al na de middag was, hebben we toch besloten om zaterdagochtend het water voor de 1e keer te bereiden. Wat een fijn, stoffig poeder is dit... Korreltjes zijn nauwelijks te ontdekken. Wat opvalt, is dat het niet goed oplost, er blijven 'deeltjes' rondzweven in het water en de 'grove' korrels belanden op de bodem.

Ik heb een waterbakje wat op z'n kop in de volière hangt. Loop ik nu geen risico dat de vogels een 'overdosis' van de werkzame stof binnenkrijgen, als het gaat neerslaan en dus in het drinkgedeelte terecht komt...?

Parkieten-Freak

#28
Suzanne, je hebt er heel goed aan gedaan om dit middel door een apotheker af te laten wegen.  ;D
Hij of zij is op de hoogte van de eigenschappen van de stof, heeft meer beschermingsmogelijkheden in de apotheek en kan daarom sowieso veiliger werken.
Daarnaast beschikt hij over hele goede, nauwkeurige weegapparatuur en dat is alleen maar beter.
CiteerWie weet blijven er een paar korreltjes op zijn weegschaal achter die vervolgens in de medicijnen van een onschuldige derde belanden
Nee hoor, daar hoef je niet bang voor de zijn, dat gebeurd echt niet! ;)

Wat betreft de oplosbaarheid: van wat ik op internet kan vinden, is het Ronizol poeder oplosbaar in water. Wel zou ik je aan willen raden om het in een fles (met schroefdop) klaar te maken zodat je goed kunt schudden.
Maak de oplossing in ieder geval een paar uur van te voren klaar zodat alle Ronizol kan oplossen. Af en toe met de fles schudden is heel goed, het bevordert de oplossnelheid.
Mocht je na een paar uur nog een paar "grove korrels" zien, zorg dan dat deze niet in het drinkbakje van de vogels terechtkomen.

Wat betreft de veiligheid van de middel voor de "patient" (in det geval je parkietje) maakt de dierenarts altijd een afweging. Soms moet je een bepaald middel inzetten als andere middelen niet meer helpen.

Daarnaast is de fabrikant verplicht om alle bijwerkingen van het geneesmiddel te vermelden op de bijsluiter. Ook al komt een bijwerking slechts 1 x op de 100.000 gevallen voor, dan nog staat deze erbij. Het is dus niet zo dat je vogeltje automatisch last krijgt van al deze bijwerkingen!

Even offtopic:
Nog even iets over veiligheid van geneesmiddelen:
Er bestaan geen 100% veilige geneesmiddelen.
Alle geneesmiddelen hebben bijwerkingen. Deze zijn lang niet allemaal even ernstig, soms zijn ze zelfs gewenst en dienen als basis voor een nieuw geneesmiddel.
Het onschuldige "aspirientje" bijvoorbeeld, is zo onschuldig nog niet. Je kunt er o.a. maag- darmperforaties van krijgen met als gevolg ernstige inwendige bloedingen.
Paracetamol staat ook bekend als een veilig middel. Dat is op zich ook zo, maar ook hier kan het fout gaan. Wist je dat bij kinderen al leverbeschadigingen op kunnen treden bij inname van éénmaal de maximale dagdosering?

Zolang je de richtlijnen en de dosering aanhoudt die jouw dierenarts aangeeft, moet je niet te bang zijn om het middel te geven.
Het middel Ronizol kan zeker wat bijwerkingen veroorzaken, maar persoonlijk zie ik geen enkele reden om je vogeltje dit middel te onthouden. Dit geneesmiddel heeft ook een hele goede bijwerking: je vogeltje kan er beter van worden!  ;)


Susanne32

#29
Hallo,

Vorige week zaterdag zijn we begonnen met de kuur Ronizol. De 1e keer met bibberende handen het water bereid met 1 gram medicijn, wat de apotheker netjes in 5 envelopjes gevouwen had.

Heb de vogels het hele weekend scherp in de gaten gehouden, maar ze leken er geen last van te hebben. Koko en Indy heb ik diverse malen zien drinken, ondanks dat ze het duidelijk vreemd vonden smaken. Kiki heb ik niet zien drinken, maar het kan natuurlijk goed dat ze tijdens mijn afwezigheid wel gedronken heeft, althans, daar ga ik wel van uit.

Woensdag was de laatste dag Ronizol, GELUKKIG... Het vervelende is dat moeilijk uit te vinden is, of de bacterie ook écht is uitgeroeid... 100% zekerheid zullen we nooit hebben, helaas...  :-\

Het gaat nog steeds goed met de vogels, alleen over Kiki heb ik soms mijn twijfels... Maar volgens Kindermans, waar ze onlangs 4 dagen opgenomen is geweest, gaat het goed met haar. Voor alle zekerheid hebben we haar vanmorgen toch apart gezet, zodat we haar nog wat beter in de gaten kunnen houden, wat eten en drinken betreft; ze zit er zo stilletjes bij... Als ze er na het weekend nog zo bijzit, dan neem ik zeker weer contact op met de dierenarts.

We missen de 3 parkietjes, Pipo, Kiwi en Jane, enorm... Met name Jane laat een leegte achter in de kooi... Deze allemansvriend zette altijd de boel op stelten... :-\

NaOmi_W

Hey Susanne,

Vroeg me juist af hoe het met je parkietjes gaat en kwam even hier kijken of er iets tussen stond. Helaas heb ik dus moeten vernemen dat het daar allemaal niet zo best is gegaan de laatste tijd  :(

Ik hoop heel hard dat de medicatie heeft geholpen en je van de 3 die je nog hebt, nog lang mag blijven genieten!

Knuffel,
Naomi

Susanne32

Hallo,

We zijn inmiddels een paar weken verder sinds de Ronizol-kuur.

De parkietjes zijn levendig en zitten weer met z'n allen in de kamervolière. Ook met Kiki lijkt het beter te gaan.

In het weekend krijgen de vogels appelazijn door het drinkwater en ik krijg de indruk dat ze het niet vies vinden.

We hebben inmiddels een nieuw vriendinnetje voor Indy gevonden en hebben haar Queeny genoemd. Indy en Queeny zijn dikke maatjes en voeren elkaar regelmatig.

Voorlopig houden we het bij 4 vogeltjes. Eerst de komende maanden aankijken hoe het gaat. Voor nu lijkt in ieder geval de rust te zijn weergekeerd in onze volière...

Bedankt voor jullie reacties!

roha

Wat fijn Susanne, das goed nieuws!!
En ook nog een schatje erbij, mooi parkietje zeg!!

Veel plezier met z'n allen!

Liefs Hanneke

NaOmi_W

Goed zeg dat het weer beter lijkt te gaan! Hoop voor jullie dat er de komende tijd niets meer zal gebeuren. Er is wel weer genoeg gebeurd om even op te teren  :-\

Geniet er maar lekker van  ;D