Pino is er, krijgt een vriendje + update

Gestart door Maryvonne, december 21, 2008, 10:37:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maryvonne

Hoi Allemaal,

Gisteren is Pino bij ons gekomen. Het is er uiteindelijk toch 1 geworden, omdat andere mensen diezelfde dag 2 parkieten hadden genomen. Hij is heel mooi, donkergroen met blauw in zijn staartveer, dus ik kon hem daar niet laten en ergens anders voor 2 parkieten kijken. Er kan er altijd nog 1 bij.

Nu zit hij vooral bang in zijn kooitje. Het is wel moeilijk om m nu met rust te laten! Af en toe klets ik even tegen hem, maar verder ga ik vandaag nog maar niet met mijn hand in het kooitje. Af en toe schut hij met zijn vleugels nadat hij zich bol gemaakt heeft.

Groetjes
Maryvonne

PS Ik zie de edit knop  niet, maar hij heeft nog niet gegeten (denk ik)

Berichtjes samengevoegd. ;)
Gr.Sonja.

Mars

Nou, maar even afwachten nog. Als je het bakje bekijkt, zouden er wel wat vliesjes in het bakje moeten liggen, dan is er gegeten.
Heb je ook wat zaad over de bodem gestrooid/of op een schaaltje op de bodem gelegd?

Veel plezier met je Pino!


PS: edit kun je allen kort na het plaatsen van je berichtje doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maryvonne

Ja er liggen ook zaadjes op de bodem en er hangt een stukje trosgierst bij het bakje.

Ik heb geduld... :)

Maryvonne

Uhm...Pino is slim... Ik had het voerbakje blijkbaar niet goed dicht gedaan... Zie ik hem opeens via het voerbakje eruit vliegen! Tegen het raam aan... :o Via de plant weer in zijn kooi teruggestopt. Alledrie geschrokken. Maar hij zit nu driftig zijn veren te poetsen en zocht eten op de bodem van de kooi, dus niks aan de hand verder!

Heb nu al 2 keer gekeken of de bakjes wel goed dicht (blijven) zitten. 

Wat een grap...haha!


Maryvonne

#4
Iets later dan gepland, maar morgen krijgt Pino toch nog een vriendje. Bij de kweker werden allemaal andere dingen verteld dan dat wat jullie hier adviseren. (weinig speeltjes in de kooi, want dan wil de vogel graag uit zijn kooi. geen vriendje, want dan issie sneller tam en meer op jou gericht, als je er 2 hebt moet je 6uur per dag met ze bezig zijn, etc.) Pino is dus ook kortgewiekt, maar dat terzijde, komt over een half jaar weer goed (en hij heeft al bewezen recht op het raam af te kunnen vliegen...).

Daardoor was ik helemaal in de war gebracht. De kweker zal het toch ook wel goed weten?!
Maar mijn vriendje vind het zielig dat Pino zo alleen is heel de dag en dat hij nu veel op 1 stokje zit. Ik heb hem uitgelegd dat dat nog de wenfase is. Maar hij heeft wel gelijk. We werken allebei 4 dagen in de week (komende 12 dagen vrij, dus lekker veel tijd voor de parkieten) en dan is een vriendje wel zo gezellig. Leuker als de radio aan!

Morgen haal ik bij een andere kweker, hier in de buurt, een blauwe grasparkiet op. Hoewel jullie adviseren de parkiet eerst 2 weken in een kooitje ernaast te zetten, ben ik eigenwijs en zet ik hem/haar er meteen bij. Pino is toch nog niet echt gewend. Ik blijf er uiteraard bij staan om eventuele "vechtpartijen" uit elkaar te kunnen halen.

Pino heeft vandaag wel op mijn hand gezeten :) Heb mijn hand bij het schommeltje gehouden met trosgierst en mijn vinger voorzichtig onder zijn ene pootje gefrummeld en dat liet hij toe. Daarna zette hij zijn andere pootje erbij en kon ik van het schommeltje afbewegen. Heb toen mijn hand in de buurt van een zitstokje gehouden, zodat Pino er zo af kon stappen als hij wilde. Dit is me 3 keer zo gelukt!

Zo heel verhaal, meerdere dingen ineen, hopelijk geen probleem!

Maryvonne


Topics samengevoegd. Hier kan alles bij elkaar staan en ontstaat er ook geen verwarring. Caradow

Mars

#5
Nou, wat wij voorop zetten is het welzijn van het vogeltje en niet van het baasje ;) .
Wij vinden het belangrijker dat het vogeltje zich snel thuis voelt en niet eenzaam is, dan dat het meteen op je vinger komt (uit angst).
Een vogeltje in zijn eentje in een kooitje zetten zonder speelgoed is gewoon zielig. Misschien trekt ie dan iets eerder naar mensen toe, maar met speeltjes en maatje gebeurt dat ook wel. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat parkietjes die niet goed in hun velletje zitten, juist minder snel tam worden omdat ze angstig zijn.

6 uren aandacht per dag is echt totale onzin! Als je meerdere keren per dag even 5 minuten met ze speelt/oefent, zul je zien dat het ook heel goed zal gaan.

Veel plezier met Pino's maatje, ik denk dat dat een heel goed besluit is, omdat je parkietje anders heel veel alleen zit.

Overigens heb ik zelf ook meestal nieuwe vogeltjes vrij snel bij andere gezet, hoor... Maar de tip is eigenlijk om wel wat achter de hand te hebben als het mis gaat en ook het goed in de gaten te houden. Vooral als je vogeltjes al wat langer hebt, zul je meer terratoriumgedrag zien. En een beetje gekibbel om de verhoudingen te bepalen blijf je altijd houden.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..