Fladderen in de kooi

Gestart door Siebje, december 21, 2008, 09:55:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siebje

Siebje en Flots hebben we nu een goede 4 weken. Het tam maken gaat redelijk goed...

Ze eten trosgierst en komen om mijn hand zitten... de een wat sneller dan de ander, maar van elkaar leren ze prima...

Ze hebben al een keer of 3 los gevlogen door de kamer... gewoonlijk niet helemaal zonder botsingen... maar ze kennen de ruimte redelijk goed inmiddels...

Nu zitten ze 's avonds elkaar vaak te plagen... leuk om te zien, maar de laatste paar dagen vliegen ze s'avonds als gekken door de kooi op en neer... Aanvankelijk dacht ik dat ze schrokken van de TV, maar ze doen het nu elke avond..

Ze doen zich geen pijn, maar ik vind het soms zielig om te zien.... en heb dan de neiging ze los te laten vliegen...

Heeft iemand een idee waar dit gedrag vanaf komt of is het een vorm van spelen, vleugels strekken??

1 van de 2, Siebje, blijft ook een beetje een smerig poepertje houden... maar aan zijn gedrag is absoluut niet te merken dat hem iets mankeert... Hij eet en drinkt als een gek...  is zeer speels (echte acrobaat) en zit niet dik op een stokje... Moet ik dit toch laten nakijken?

Dank weer voor de hulp!   ;D

Stefan

Sonja

Hoi Stefan,

Je schrijft eigenlijk zelf al wat de oorzaak is van het fladderen in de kooi. ;)
Namelijk dat je ze loslaat als ze dit doen.

Parkietjes zijn hele intelligente diertjes, dus ze weten nu dat als ze maar flink fladderen, het deurtje van de kooi opengaat.
Het gefladder heeft dus effect, en daarom blijven ze het ook doen.

Als je dit niet wilt, negeer ze dan als ze zo fladderen en laat ze er op zo'n moment ook niet uit.
Laat ze er wel uit als ze gewoon rustig zitten in de kooi.
Het zal even duren en je moet het wel consequent blijven volhouden, maar dan werkt het op den duur.

Het vieze kontje van Siebje zou ik toch even na laten kijken en/of wat ontlasting opvangen en dat laten onderzoeken door een vogelarts.
Ze horen geen vies kontje te hebben dus iets klopt er niet.

Groetjes, Sonja.

Siebje

Hoi Sonja,

Even nieuwe foto geupload... ha...

Ik laat ze er niet uit als ze rondfladderen in de kooi. Ik heb alleen de neiging om dat te doen... 1 van de 2 speelt ook graag helicopterje...

Vliegt rondjes boven zijn stuk... lache om te zien...

Ik zal eens wat poep opvangen en laten onderzoeken...

Dank je...

Gr.
Stefan