Onze parkiet misschien ziek? Ik kom er niet uit

Gestart door Martijn26, december 19, 2008, 13:43:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn26

Hallo allemaal,

Ik heb deze site regelmatig bekeken, maar nog niet eerder zelf iets gepost.

Wij hebben nu ongeveer 5 jaar onze parkiet Sam (mannetje, ook ongeveer 5 jaar oud).
Sam is altijd erg levendig en wil graag zijn kooi uit. Daarom vliegt hij eigenlijk altijd de hele dag in het rond, ook als we niet thuis zijn.
Hij heeft een aantal favouriete plekjes waar hij dan lekker in slaap valt.

Nu ongeveer 1 a 2 weken is hij erg stil. Hij maakt nog maar weinig geluidjes (voorheen was hij altijd goed aanwezig, vooral als hij uit zijn kooi wilde en het deurtje dichtzat vanwege het koken o.i.d.). Verder wil hij ook niet echt uit zijn kooi. Normaal gesproken springt hij direct op je vinger om er uit te gaan, nu ontloopt hij het eigenlijk.

Vanmorgen ging hij dan toch een keer uit zijn kooi, met een beetje hulp. Eigenlijk om hem lekker een stukje kaas te geven.
Maar hij begon direct te vliegen. Erg laag, maar hij kwam wel op 1 van zijn favouriete plekjes uit (de afzuigkap, die vrij hoog zit). Dat was dus gelukt. Later wilde hij terugvliegen, maar stond ik toevallig een beetje in de weg. Daardoor vloog hij weer terug naar de keuken, echter haalde hij de hoogte niet meer. Hij bleef ongeveer ter hoogte van de laagste kasdeurtjes en landde uiteindelijk op de grond. Ik heb hem toen mijn vinger voorgehouden, daar ging hij opzitten (onder het lopen fladderde hij nog wat), en zo heb ik hem maar weer in zijn kooi gezet. Daar zit hij eigenlijk nu al continue. Een beetje te slapen, af en toe wat rond te springen. Ook als je bij zijn kooi komt, lijkt hij nog redelijk nieuwsgierig.
Het lijkt wel of hij een soort uitgeput is. Hij is wel in de rui, en zit ook af en toe aan zijn veren te plukken. Ik weet dat dit veel energie kan kosten, alleen lijkt hij al lang niet meer zo heftig in de rui te zijn (geen pennen zichtbaar etc, alleen wat losse veertjes op de grond etc.).

Zal er misschien meer aan de hand zijn, misschien ziek? Ik heb al wat topics doorgelezen, maar ik kom er niet echt uit.
Hij eet nog gewoon, drinkt ook nog wel af en toe zover ik kan nagaan. Zijn ontlasting lijkt ook gewoon goed. Hij wil alleen niet uit zijn kooi, is nogal stil en leek met vliegen nogal vermoeid.
Hij slaapt gewoon op zijn stokje, netjes op 1 pootje. Zijn (blauwe) neusdop lijkt een klein randje bruin te hebben, maar het ziet er niet heel vreemd uit.
Zijn veren lijken verder ook netjes.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen of hij bol zit, maar volgens mij valt het mee. Zijn vleugels zitten ook netjes, en hangen ook niet volgens mij.

Ik had niet echt het idee dat er iets met zijn vleugels was o.i.d., die gingen gewoon gelijk op.
Ik heb geen ervaring met zieke parkieten, dus vandaar dat ik jullie even om hulp vraag. Voor de duidelijkheid heb ik er ook maar wat foto's bij gedaan. Misschien zien jullie er iets aan. Dit is wel in zijn kooi, omdat hij er echt niet uit wil. Alvast bedankt!





[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Hij zit overduidelijk hartstikke bol. Je geeft aan dat dit al zon 1/2 weken aan de gang is.. Hoogste tijd om naar een vogelarts te gaan nu...

Milo-Pixel

Jou parkietje is duidelijk ziek.. Snel naar een vogelarts! Zeker omdat dit al 2 weken aan de gang is, daar niet mee wachten!

Chicowen

Ook ik sluit me hierbij aan. Zo snel mogelijk naar een vogelarts!
Succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Martijn26

Bedankt voor jullie hulp.
Iemand een goede suggestie hier in de buurt (omgeving woerden / gouda)?

overigens kwam ik net beneden en was hij toch uit zijn kooi. Hij is toch weer aan het vliegen gegaan, en kwam ook op mijn brood af. Hij leek nu ineens weer heel levendig, ook qua geluid. We hebben in ieder geval al een vitamine spray gekocht om over zijn eten te spuiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik trouwens nog niet had aangegeven, maar wel opvalt is dat hij af en toe een beetje lijkt te rillen. Het is ongeveer 18/19 graden, daar zal het niet aan liggen neem ik aan?

Sonja

#5
Hoi Martijn,

Niet gaan rommelen met vitamine spray etc.

Eerst moet de vogelarts bekijken wat er precies scheelt. Hij/zij zal de juiste behandeling voorschrijven.
Dus zo snel mogelijk naar de vogelarts gaan is het allerbeste wat je nu kunt doen voor je kleine vriendje.
Je parkietje is echt ziek, daarom rilt hij ook en zit hij bol. Een zieke parkiet kan zijn lichaamstemperatuur niet op peil houden.
Maak vandaag nog een afspraak met de vogelarts en zet tot die tijd je parkietje lekker onder een warmtelamp zodat hij geen energie hoeft te gebruiken om zichzelf warm te houden.

Hier kun je lezen hoe je dat het beste doet, een stukje naar beneden scrollen:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Laat hem ook niet rondvliegen nu. Hij heeft alle energie die hij nog heeft hard nodig om zich staande te houden.

Hierbij een lijst van vogelartsen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Laat je weten hoe het geweest is?

Groetjes, Sonja.

Martijn26

Oke, we racen nu naar de dokter na een telefoontje!!!!

RESCUE... here we come!

Sonja

Oke!
Een verstandige beslissing. :)

We horen vast nog wel van je hoe het is geweest?

Sterkte hoor, pak je parkietje maar lekker warm in onderweg.

Groetjes, Sonja.

Martijn26

Gisteren in Driebergen (aanrader!) geweest. In de auto dachten we nog dat het niet meer nodig was, Sam leefde helemaal op. Bleef maar aandacht vragen, meezingen met de muziek. Bij de dierenarts zagen ze op het oog en met wat voelen dat het in ieder geval nog niet kritiek was. Hij at nog genoeg, en we waren er dus vroeg bij (zag er nog goed vitaal uit). Daardoor hoefde hij in ieder geval niet te blijven.
In zijn ontlasting zaten wel veel te veel bacteriƫn (van 1 soort). Daarom heeft hij antibiotica gekregen via een sonde. We moeten nu 5 dagen lang 's ochtends en 's avonds antibiotica toedienen. Vanmorgen is dit al gebeurd, en dat ging prima.

Hij is al veel opgewekter eigenlijk, gisteravond vloog hij al weer in het rond. Niet voor niets geweest dus. Al met al moet hij er weer helemaal bovenop komen.
Hij heeft ook even (tijdelijk?) een wat warmer plekje gekregen, zodat de temperatuur wat minder energie kost.

Verder moeten we wat meer op zijn dieet letten (wat te dik rond zijn keel, gelukkig vliegt hij veel waardoor hij nog in goede conditie is). Hij eet wat te veel, en zoekt zijn eten ook uit. Voortaan dus kleinere hoeveelheden en zorgen dat eerst alles opgaat. Vooral omdat zijn soort ook aanleg heeft om dik te worden.
Nu mag hij nog even zijn gang gaan, alles wat hij eet is goed nu.

Nou bedankt zover, goed dat we naar de arts zijn gegaan..

Chicowen

Fijn dat hij alweer op begint te knappen! En je kunt beter 5x teveel naar een dierenarts gaan dan 1x te weinig en in dit geval was het zeker nodig! ;)
Veel sterkte nog even, maar hij komt er vast weer helemaal bovenop. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Sonja

Hoi Martijn,

Zo zie je maar dat het goed is dat je naar de da geweest bent!
Fijn dat het alweer de goede kant opgaat met Sam. :)

Als Sam straks helemaal beter is, kun je eens kijken wat je hem voor parkietenzaadjes gaat geven.
Ik weet niet wat je nu geeft, maar XtraVital is een heel goed voer waar zelfs het eivoer al doorheen zit.
Er zit een maatschepje bij om de juiste hoeveelheid per dag af te meten. 1,5 a 2 van die schepjes is voldoende per dag per parkiet. Dan worden alle zaadjes opgegeten, ook de wat minder lekkere. Dat is belangrijk, want anders kan op de lange termijn vitaminegebrek ontstaan.

Je zou er t.z.t. ook nog over na kunnen denken om over te schakelen op pellets, maar dat moet je wel heel geleidelijk aan doen. Er is al veel geschreven hierover, dus met de zoekfunctie kun je er meer info over vinden.

Hierbij ook nog een link over gezonde voeding:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groetjes, Sonja.

Caradow

Goed dat je geweest bent!

Driebergen, dat is Verstappen toch? Die staat goed bekend in vogelland :)

Martijn26

Ja dat is inderdaad dokter Verstappen. Ik kreeg een goede indruk van hem, dus zeker aan te raden.
Ik ben blij dat wij er een stukje voor gereden hebben. Wij zagen het toch niet echt zitten om met een parkiet naar een reguliere dierenarts te gaan.

Vandaag hebben we in ieder geval Xtravital gehaald. Dat gaan we binnenkort ook maar eens proberen. Pellets wil ik gezien de moeilijkheid nog even niet aan.

Groet, martijn

Milo-Pixel

Super dat je meteen naar een goede VA gegaan bent! Sam zal zich vast snel weer beter voelen.

Sterkte ermee!