Kan je parkietjes alleen thuis laten bij vakantie of beter niet?

Gestart door viki rams, december 03, 2008, 14:50:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

viki rams

Hoi
wij hebben 2grasparkietjes, die nu 2weken bij ons wonen.
Hiervoor hebben we 2weken een kakaraki gehad (een grote parkiet), die na 2 daagjes logeren bij mijn schoonouders door een mysterieuze ziekte plots is overleden. De dierenarts wist ook absoluut niet wat er mis was, en hij is dus ondanks de antibiotica, plots gestorven.

De dierenarts zie dat het ook wel eens door de stress van het verhuizen kon zijn...

Daarom ben ik me nu aan het afvragen want we het beste doen, als we de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar een midweekje naar Centerparcs gaan.
Mijn ouders hebben een hond, die zich suf rent en blaft achter alle vogels in de tuin, dus die zien dat niet zitten.
Mijn zus wil er wel op passen, maar zij heeft een kat, en dat vertrouw ik dan weer voor geen haar...
En naar mijn schoonouders durf ik ze niet te doen, wie weet komen ze er weer niet levend van af... >:(

Mijn ouders hebben voorgesteld dat we ze gewoon thuis laten, en dat zij er elke dag wel evtnejs voor langs komen om ze eten te geven, maar dan zitten we wel een dag of 5 zonder het "normale sociale contact", terwijl ze nu nog altijd wat schuchter zijn, en niet zelf uit hun kooi willen komen.
Er komt dus nog wat oefening aan te pas.

Denken jullie dat het te doen is om ze alleen thuis te laten??

groetjes,
Viki

Sonja

Hoi Viki,

Ik vind het niet zo'n goed idee om ze alleen thuis te laten.
Een midweek is dan toch wel lang hoor, ook al hebben ze elkaar en komt er iedere dag even iemand kijken.
Ze zullen dan toch wegkwijnen.

Je ouders en je zus lijken me, zoals je zelf ook schrijft, niet in aanmerking komen vanwege de kat en de hond.

Mij lijken je schoonouders toch de beste optie.

Het is bovendien niet bewezen dat door het verblijf van je kakariki bij hen, het diertje daarom is overleden.....
Het kan een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn geweest. Misschien had het diertje toch al iets onder de leden, ze kunnen dat een hele lange poos verbergen voordat het opvalt.

Je kunt van tevoren heel goed met je schoonouders overleggen, en een lijstje maken over wat ze wel moeten doen en wat perse niet.
En zorgen dat ze op een rustige, tochtvrije plaats komen te staan.

Tot slot vraag ik me ook nog iets anders af:
Was het niet beter geweest als je je parkietjes pas had aangeschaft NAdat jullie naar Centerparcs waren gegaan....?
Ik neem tenminste aan dat jullie 2 weken geleden al wisten dat jullie een midweek weg zouden gaan?

Groetjes, Sonja.

kris79

hallo viki

misschien een oploosing kan zijn,de vogeltjes mee te nemen naar Centerparcs,geloof dat het daar geen probleem is,kan zijn dat je eventueel wel iets voor moet bijbetalen,moet je eens nakijken
of een andere oplossing is mss dat je ouders hem zeker dagelijks zeer goed komen verzorgen,en dat je vraagt of ze smorgends en savonds even kunnen langstkomen en smorgends de radio opzetten en deze savonds komen afzetten,dat ze gans de dag stemmen horen,ik heb trouwens in mijn kweekruimte voor vogels,gans het jaar dag en nacht de radio opstaan

veel succes met het zoeken naar de beste oplossing ,voor de vogels.en een leuke midweek gewenst!ik zelf ga het weekend ervoor naar centerparcs,maar daar ik vollop in de kweek zit,zullen mijn ouders dagelijks eten en drinken geven,maar kom ik zelf zondagvoormiddag overentweer voor eivoer te maken,de eitjes uit te halen,en alles te noteren,eventueel koppels eieren terug te geven en eventueel jonge vogels te ringen.als je dieren hebt moet je er namelijk iets voor over hebben!

mvg
kris

roha

#3
Ik zou ze naar je schoonouders doen, omdat niets erop wijst dat je schoonouders debet zijn aan de dood van je kakariki.
Maak een zeer uitgebreide beschrijving van wat ze moeten doen voor je vogels.

Zie je dit echt niet zitten dan zou ik ze gewoon thuis laten en je ouders ze laten verzorgen. Ook dan kun je een uitgebreide beschrijving erbij doen. Daarnaast kun je de radio aanlaten overdag, bijv. met een tijdschakelaar gaan werken, dit kan je ook doen met het licht in de avonduren. En natuurlijk de verwarming niet laag zetten, maar op een aangename temperatuur, of je hebt toevallig een regelaar die je kan instellen.
Je kan je ouders vragen of ze iets langer willen blijven dan alleen de basisverzorging.
Je gaat gewoon door met oefenen en doe geen overhaaste dingen met ze. Als jullie dan terugkomen, zullen ze nog wel weer eerst wat schuchter zijn, maar je begint dan gewoon opnieuw en dat went snel genoeg weer, zolang er geen vervelende dingen gebeuren in de tussentijd met ze.

@Sonja: Je kunt dit niet zomaar aannemen, misschien hebben ze t midweekje kado gekregen en is ze direct over de beste oplossing gaan nadenken ;)

Vandaar ook het vraagteken erachter. ;)
Gr.Sonja.

viki rams

Het weekje Centerparcs is er min of meer onverwacht van gekomen,ja, en ondertussen hebben we de parkietjes nu bijna 3weken, en duurt het ook nog eens 3.5weken vooraleer we naar Centerparcs gaan.
Ze meenemen, vind ik geen optie, omdat ze toch nogal een grote kooi hebben, en die krijgen we niet meer bij onze bagage en 2kids in de auto ;)
daarbij, vind ik 1.5u in de auto heen en weer, ook niet te doen voor de diertjes!

Ik zou het event. wel aan mijn schoonouders kunnen vragen, maar ik denk dat ze er zelf niet voor staan te springen, met in het achterhoofd hetgeen de vorige keer is gebeurd, ze hebben er zelf een beetje bang van gekregen.
De radio aanzetten en de verwarming is ind. geen probleem, dus ik denk dat we die optie toch serieus moeten overwegen.

Is er ergens (in Belgiƫ dan...)iets bekend over dierenpensions die ook vogels bijhouden gedurende de vakantie?
Want dit zal ook niet onze laatste vakantie worden, in onze parkietjes hun (hopelijk lange!!) leven...

groetjes en alvast bedankt voor de reacties
Viki




DarkWolf

He Viki, waar woon je ergens? Ik ben een Belgje, woon in Denderleeuw (tegen Aalst - Oost Vlaanderen) en wil anders wel gerust op je parkieten passen. Heb zelf ook 2 parkietjes, en ben de hele kerstvakantie thuis (behalve op oudejaarsavond). Met kerstavond & oudejaarsavond verhuizen de parkieten naar mijn kamer, omdat we dan gourmetten.

viki rams

Hoi

een superlief aanbod, maar ik denk dat het net iets te ver is, wij wonen tussen Lier en Heist-op-den-Berg, in de provincie Antwerpen, dus toch een dik 1-1.5uur rijden naar jullie denk ik...

toch bedankt,
Viki

viki rams

Waarschijnlijk  brengen we ze toch naar mijn ouders, waar ze dan in een aparte kamer komen te staan.
Op die manier kan de hond er niet aan (en kan hij ze ook niet zot maken door er naar te springen of te blaffen)
en kunnen mijn ouders er toch een paar keer per dag eventjes bij gaan zitten, en tegen babbelen...

groetjes

DarkWolf

Mijn aanbod blijft anders ook nog steeds gelden :) Maar ik geloof dat ik net de andere kant van je vakantiebestemming woon, en zo moet je heel Belgiƫ door :P

viki rams

Hoi Darkwolf

klopt inderdaad, de 2bestemmingen en onze woonplaats liggen dan net iets te ver uit elkaar...
dan kunnen we eevengoed naar het buitenland rijden, alles bij elkaar!  :D

maar ik vond het echt super lief en tof van je, om dat voorstel te doen, spijtig dat je niet dichterbij woont...


groetjes

Hiss_Airness

Hey Viki, Ik las je 'probleem' en dacht dat ik mss een oplossing zouden kunnen bieden. Wij wonen heel wat dichter en hier is nog plaats voor een kooi naast onze 2 kwebbelaars.

Ik zal je nog een pb sturen met meer informatie.

Maar als je het al hebt kunnen oplossen, des te beter natuurlijk  :)

Sammydeparkiet

Mij lijkt het het beste om ze naar je schoonouders te doen. Met een kat in huis is het altijd een risico, zeker als die kat het niet gewend is. Een drukke hond kan zo de kooi om stoten van je parkietjes. Ik zou ze niet thuis laten. Zelf heb ik dat ook gedaan toen ik mijn parkietjes anderhalve week had. En toen ik terug kwam waren ze totaal anders en mocht ik weer overnieuw beginnen met tam maken. Wij gaan in de zelfde week ook op vakantie in Nederland, en mijn parkietje is tam genoeg en gaat gezellig mee.

viki rams

Hoi,

Allereerst, hartelijk bedankt Michael voor je voorstel om op onze parkietjes te passen.

Wommelgem is inderdaad dicht bij de deur, en ik moet zeggen, dat hoewel we denken het "probleem" opgelost te hebben, je voorstel me nog interessant lijkt.

We hadden eigenlijk afgesproken om ze toch bij mijn ouders te zetten.
Mijn schoonouders durven er blijkbaar niet meer op passen, ze hebben de schrik van hun leven gepakt door de vorige keer op onze kakaraki gepast te hebben, die dan een paar dagen later plots gestorven is.
Mijn ouders hebben al heel hun leven honden, en wij hebben thuis, toen ik nog kind/puber was, zelf ook een valkparkiet gehad. Dus ze weten wat het is om een vogel te verzorgen.
Het enige probleem blijft natuurlijk hun hond. Hij heeft de vogels nog niet gezien. Kan zijn dat hij er op reageert en er tegen blaft, langs de andere kant kan het ook dat het hem koud laat...
Mijn vader ziet het in ieder geval zitten,en wil de vogels in de veranda zetten op een verhoogde (+-100cm hoog) tafel (de hond is een klein ras).
De veranda kan met een schuifraam (en zelfs met een rolluik) volledig afgesloten worden van de living, als ze weg gaan.

Ik wil dit eventueel wel proberen, aangezien het zeker niet de laatste keer is dat we op verlof gaan, en ik dan wel graag zeker ben van een plaatsje waar we ze elke keer kunnen onderbrengen.

Ik wil het voorstel van jou in mijn achterhoofd houden voor eventueel een andere keer, als het dit niet moest lukken.
Of misschien kan ik beter je adres en/of tel.nr. vragen voor het geval de hond echt het hele kot afbreekt, dan  kunnen mijn ouders ze nog in allerijl naar jou brengen... ;D

Wat doe jij trouwens met je parkietjes als jij op verlof gaat?

Woon je nog thuis of heb je zelf een gezin?

groetjes,
Viki


ALs het dan toch problemen geeft, kunnen ze hen nog altijd in een echte aparte kamer plaatsen.

Hiss_Airness

Goed van je ouders  :) Daar zullen je parkietjes het wel naar hun zin hebben. En inderdaad,wie weet kijkt hun hondje er wel niet naar om.

Ik zal in pb anders verdere gegevens geven. Dan ben je altijd welkom om mij in jullie achterhoofd te houden  ;)

Ik ga zelf niet veel op verlof (verplichtingen met basketbal het hele jaar rond) maar als ik toch eens paar dagen ergens anders ben, dan blijven mijn parkieten gewoon hier staan en wordt er voor gezorgd. Maar ik woon inderdaad nog thuis dus is dat nooit een probleem. En heel het gezin tegelijker tijd op vakantie valt nooit voor dus.. En als het toch zo zou zijn, kan ik mss jullie in het achterhoofd houden  ;)

Groetjes Michael

viki rams

Ok, Michael, heel lief van je
en je mag ons inderdaad ook in je achterhoofd houden als je een opvangprobleem hebt  ;D

groetjes,
Viki