Biologisch zaad

Gestart door Debby, november 26, 2008, 22:59:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Debby

Hallo, allen.

Ik heb vaak meegemaakt in het verleden dat mijn parkietjes heel erg ziek werden van hun zaad. Veel overgeven en echt doodziek werden. Dit komt, zei de dierenarts, doordat het zaad vaak uit de derde wereldlanden komt en daar veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Mijn laatste parkietje had ik drie jaar geleden op pellets gezet. Toen geen last meer van overgeven. Toch zou ik in de toekomst ook wel weer zaad willen gebruiken, samen met pellets, maar het liefst biologisch. Nu heb ik een website gevonden die dat volgens hun verkopen. Het adres is:http://parrotparadise.eu Graag jullie mening hierover ;)

Groetjes, Debby.

Mars

Ik wist niet dat er biologisch zaad bestond.
Ik gebruik zelf ook pellets (en ja, biologisch) en geef ze daarnaast een beetje zaad.

Ik weet dat er wel geadviseerd wordt om bijvoorbeeld zelf trosgierst te kweken omdat daar ook enorm veel bestrijdingsmiddelen aan zitten. Maar ik zal je link eens goed doorlezen.

Nu zullen de gifstoffen niet de hoofdreden zijn geweest dat je parkietjes ziek werden, waarschijnlijk waren je parkietjes ook te veel aan het snacken: de lekkere zaadjes er uit eten en de minder lekkere laten staan.

Dus ik zou je willen adviseren een combinatie van zaad met pellets te geven ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Parrotparadise, maar ook Vogeljungle heeft een voedingslijn met biologische zaden.
Maar mengels als van Xtravital of Prestige Premium zijn toch ook gewoon goed hoor.

Ikzelf kies ervoor om naar de pellets gene zaden te verstrekken, mede ook omdat Moppie simpelweg zaadmengelels niet kan verteren zoals het zou moeten.

Debby

Hallo Mars,

Maar toch, zouden ze van dat snack en dan gaan overgeven en aan de diaree raken? Mijn ene parkietje heb toen zelfs kropontsteking ervan gekregen. Dan ga je toch echt wel denken dat het komt door ondraaglijke stoffen in het voer. Vooral mijn ene parkietje had dat erg. Dan haalde ik er wel weer eens bepaalde zaadjes tussenuit en dan had ze een tijd geen last meer. Tja, maar dat was natuurlijk ook geen oplossing. Maar ik wist toen nog niet van het bestaan van pellets. En Renate, ik heb het er toen met jou over gehad en toen hadden we het ook over Xtra Vital,toen was ik er eigenlijk uit voor mezelf en dacht ik aan een mengsel van Xtra Vital en pellets. Maar mijn vriend herinnerder er mij aan dat ik dat in het verleden ook gegeven had en dat het toen ook mis ging. Ik blijf het  een vremd verschijnsel vinden, waarom die parkietjes toch elke keer weer ziek worden van dat zaad.
Een overbuurvrouw van mijn moeder heeft al jarenlang een parkietje en daar word verder weinig mee gedaan. Ze nemen hem wel mee naar de camping en of het nou fris is of niet, ze nemen hem zo met kooi en al mee naar buiten de auto in. Zonder een doek over de kooi. Ik moet er niet aan denken. En gewoon het simpelste zaad. En het diertje maakt het prima. En ik ben heel blij voor het vogeltje, maar ik kan het ergens niet uitstaan dat als je je parkietjes heel goed verzorgd, en heel voorzichtig met ze bent, het uiteindelijk toch elke keer weer verkeerd gaat. En mensen die slordig met hun vogeltjes omgaan, soms nog een gezonde vogel houden ook. Gelukkig voor die vogels naturlijk, maar die mensen verdienen het eigenlijk niet, vind ik. En Mars, ze zouden toch ook ziek kunen worden van die bestrijdingsmiddelen? Ik hoor graag van je als je die site heb bekeken.

Caradow

Debby, jij hebt simpelweg domme pech gehad met je parkietjes. Ook op het allerbeste dieet en met de allerbeste zorgen, kunnen ze nu eenmaal ziek worden. De kans dat ze ziek zijn geworden door een zwakker gestel, is groter dan dat ze ziek geworden zijn van de XtraVital. Een kropontsteking komt niet pertinent door het soort voer dat je geeft.

Er zijn vogeltjes die niet tegen (bepaalde) zaden kunnen. Mijn Moppie reageerd daar ook heel erg sterk op en zou niet op een zaadmengsel kunnen overleven. Neemt niet weg dat 99% van de parkietjes dit probleem niet heeft.

Mijn parkietjes krijgen alleen Harrisons, krijgen NIETS dat ook maar niet goed voor ze zou kunnen zijn. Metalen onderdelen van speeltjes waar ze eventueel ziek van zouden kunnen worden, worden hier verwijderd. Ik ga extreem ver in dit soort dingen. Maar toch heb ook in een 3 maanden tijd 2 lieverds verloren. Een aan een levertumor, en de ander aan Megabacterie.

Ik denk, en dat bedoel ik zeker niet aanvallend, dat jij, door je ervaringen, nu TE voorzichtig bent en TE angstig dat het weer fout zou gaan. Probeer niet door te draaien hierin meis, want dan heb  je zelf geen leven meer...

Parkieten-Freak

#5
Tja het is altijd moeilijk.

Bij vogels is aangetoond dat ziektes veroorzaakt kunnen worden ten gevolge van eenzijdig voedsel (slecht zaadmengsel, veel vette zaden), maar er zijn meer factoren die meespelen.
Persoonlijk denk ik dat ieder mens en/of dier bij zijn of haar geboorte een soort "genetische blauwdruk" meekrijgt. Het ligt voor een groot deel in je genen opgeslagen of je wel of geen tumor krijgt. Gezonde voeding levert uiteraard een positieve bijdrage aan de gezondheid in het algemeen, maar het is geen garantie voor 100% gezondheid.
Persoonlijk ken ik ook iemand die een parkiet had die enkel zaad at en daarmee 13 jaar oud is geworden. Dit soort uitzonderingen bestaan.
Er zijn mensen die roken, 90 jaar worden en geen longkanker krijgen. Er zijn ook mensen die niet roken maar wel sterven aan longkanker.
Je kunt ongezond leven en 90 jaar worden, je kunt ook gezond leven en op je 20e sterven aan een ernstige ziekte.

Mijn parkiet eet XtraVital. Hij eet zeer regelmatig "met de pot mee": hij krijgt groenten, fruit, een stukje brood, wat gekookte aardappel, elleboogje macaroni etc. Hij lust alles, zelfs een stukje gekookte vis vindt hij heerlijk.
Hij krijgt géén voedsel waaraan suiker toegevoegd is. Hij krijgt géén "mensen-snacks".
Ik hoop dat hij alle noodzakelijke voedingsstoffen die hij nodig heeft binnenkrijgt. En verder hoop ik dat ik nog heel lang van mijn blauwe manneke mag genieten......





Debby

Hi,

bedankt jullie beiden voor de reacties. En Renate, je hebt gelijk, het kan op een gegeven moment een obsessie gaan worden. En dan laat je jezelf alleen nog maar leiden door angst. En angst in inderdaad een slechte raadgever. Ik ga het van me afzetten,want ik heb zelf ook wel door dat ik anders beter helemaal geen parkietje meer kan nemen. En dat zou doodzonde zijn, want je kan zo van ze genieten, zou ze voor geen goud willen missen. Bedankt nog en hier kan een slotje op ;)

Groetjes, Debby.

Caradow

Bij deze een slotje ;)

Enne, Debby, volg gewoon je hart, voer pellets in combinatie met zaad, wat je eigenlijk wil en houd eraan vast dat je je best doet en dat je meer dan dat niet kunt ;)