Nieuw parkietje, wil niet eten

Gestart door Eressea, november 20, 2008, 18:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Hoi :)

Sinds dinsdag heb ik een tweede parkietje erbij gehaald, omdat ik zag dat Muts toch wel wat eenzaam was ondanks de schandalige hoeveelheid aandacht :P Maar goed, ik heb dus een nieuw parkietje gehaald, Max (waarschijnlijk een mannetje). Hij is nog heel erg jong, ik vermoed dat hij pas net zelfstandig is. Na een paar dagen van apathisch op dezelfde stok te zitten, is hij nu al echt aan het spelen, en heb ik net gezien dat Muts Max zat te kriebelen op zijn hoofdje en dat ze zitten te snavelen... Wow, dat is echt snel! Na 5 mislukte koppelingspogingen van mijn andere parkiet die beneden zit (Muts en Max zitten op mijn kamer), is dit echt heel vreemd. Maar in ieder geval... Max wil op de een of andere manier niet echt eten. Ik heb eten op de grond, in de bakjes, en in een los bakje zonder bovenkant, precies dezelfde als hij in de dierenwinkel had, en daar heb ik m ook zien eten. Het aparte is, hij LIGT wel in de bakjes, maar hij eet helemaal niks... Hij wil af en toe voer uit mijn hand hebben, dus ik heb meerdere uren per dag mijn hand in de kooi met eten erop, maar hij wil alleen eten als Muts ook van mijn hand eet. Dat laatste is niet zo'n probleem, als Muts Max niet zou wegjagen als hij aan het eten is... Ik denk dat Max nu ongeveer 50 zaadjes op heeft in totaal vandaag. Ik vind het eerlijk gezegd maar apart, ik bedoel, als Max depri is van het oververhuizen zou hij het in ieder geval niet van mijn hand willen komen eten, maarja, als hij in zijn eigen zaadjes gaat liggen en nog niet eet, is dat toch niet normaal? Iemand enig idee wat ik het beste kan doen? Ik blijf m in ieder geval zo veel mogelijk eten aanbieden de hele dag door, misschien dat het vanzelf komt...

alied63

Hallo,

Ik herken je verhaal. Onze jonge parkiet Bibi(toen ongeveer 6 weken) at alleen uit een schaaltje uit onze hand.Hij at voornamelijk eivoer en was nog niet geinteresseerd in zaad pellen. We bleven wel zaad aanbieden!! Het schaaltje met eivoer en zaad konden we wel terug zetten in de kooi met Bibi er op. Uit de voerbakjes heeft hij ruim drie maanden lang niet gegeten. Bijna van de een op de andere dag was het over en at hij uit zijn voerbakje. Het rare was dat het voer uit de schaaltjes gelijk niet meer in trek was. Het is ons wel opgevallen dat sinds Bibi goed zaad eet zijn verenkleed erg mooi geworden is.
Dus houd moed  ;D en blijf voer aanbieden, op een gegeven moment zal het eetgedrag vanzelf normaal worden, zeker als er een parkietenvoorbeeld in de buurt is. :)

Alied

Eressea

3 maanden, wow... At hij al wel in de winkel/bij de fokker, of weet je dat niet meer? Ik hoop dat Muts het weet aan te leren bij Max, alhoewel het wel handig is voor het tam krijgen momenteel ;)

hillie

Strooi anders wat voer op de grond kan die het daar van wat oppikken.
En op een gegeven moment gaat van zelf wel uit het voer bakje eten.

Heb je wel 2 of 3 voerbakjes hangen?

Eressea

Hij weigert op de vloer te gaan zitten, al ligt er ook een hele berg zaad... ik heb 3 bakjes, en eentje hang ik telkens bij het stokje waar hij op dat moment op zit (hij verplaatst zich gelukkig nog niet zoveel :P)... is precies hetzelfde bakje als van de dierenwinkel, en daar at ie er wel uit... Maar hier echt niet dus ::)

Safrena

Hey Eressea

Ben je wel helemaal zeker dat je parkietje al zelfstandig genoeg is
Een parkietje dat net uitgevlogen is, is normaal nog iets te jong om bij zijn ouders weg te halen. Vaak is dat de periode dat ze zelfstanding moeten leren eten enz

Bij twijfel zou ik dat toch een keer goed navragen, en indien je parkietje echt nog te jong is nog even bij zijn/haar ouders doen.

probeer onderutssen zelf eens met geplette zaadjes, eiover en trosgierst en bouw ze zo op naar gewoon zaadjes.

Vele groetjes

Eressea

Het parkietje at al volledig zelfstandig van de zaadjes in de winkel, ik heb 3 dagen elke dag bij ze gestaan, voor ik er eentje meenam. Het is hetzelfde zaad, hetzelfde bakje, en van mijn hand eet ie het zaad ook, dus ik denk dat hij net oud genoeg is, dat zou het in theorie niet kunnen zijn. Inmiddels ben ik maar met wat trosgierst begonnen, hij heeft nu 4 cm opgegeten omdat Muts er ook van at, maar als Muts niet meeƫet, weigert hij te eten...

Mars

Lastig... ik had met Quint ook een moeilijke eter, maar hij at wel als de rest at. in zijn eentje eet hij niets (nog steeds niet ;) ).

Een wat groter bakje of schaaltje, zodat ze er samen tegelijk uit kunnen eten, is dat niet een oplossing?

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

#8
Ja, ik heb een grote open bak, zo'n 10x10 centimeter, naast zijn favo stokje... hij ligt erin, hij graaft erin, en hij eet er niet van....

1972marloes

Weet je zeker dat muts hem niet voert ?
We hebben toen we storm net hadden dieeerst in een eigen kooi gehad omdat het ons werd aangeraden door de liefhebbersd hier.
Onze storm at echter niet de vogels waren wel samen los
na 2 dagen en heel veel zorgen zagen we dat  loeki die kleine uk voerde 
Wel we hebben storm meteen bij loeki in de grote kooi gezet en ons probleem was opgelost.