Zichzelf uithongeren tot de dood!?!?....

Gestart door sanne-s, november 23, 2008, 09:40:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanne-s

Ik ben boos!.
Op mijn knappe mannetje Speed van 1,5 jaar oud. En op mijzelf, omdat ik het niet eerder gezien heb!!. Vorige week maakte ik zijn kooi in zijn geheel schoon, inclusief voederbakjes met nieuwe zaadjes. Maar wat bleek 5 dagen later. Meneer vond zijn voedzame zaadjes niet goed genoeg. Ik had deze namelijk (voorverpakt) van een ander merk/soort gekocht, veel vitaminen, mineralen en met kleurtjes. Lekker en zeer voedzaam volgens de fabrikant. Gevolg na een paar dagen, bol zitten, diaree, geen kracht hebben om te vliegen, echt heel ziek zijn. En ik mij maar zorgen maken....... totdat hij zijn trosgierst strengetje die ik hem aan bood letterlijk als een bezetene opvrat. Toen werd mij alles duidelijk. Viel het mij op dat hij zijn zaadjes nog niet had aangeroerd. Ik heb hem de kooi gelijk vol gehangen met trosgierst!!!. Ben de volgende dag als een speer zijn vertrouwde verse zaadjes bij de zaadhandel gaan halen. Volgens de winkelier en vogelkenner zou ons mannetje zich doodgehongerd hebben. Gelukkig gaat het nu weer goed met mijn mannetje, is hij gezond, heeft weer praatjes en speelt. Ik ben zo teleurgesteld dat ik niet eerder heb gezien dat Speed niet at. Maar ook boos dat Speed niet gewoon is gaan eten wat hem werd aangeboden, dat doen wij mensen immers ook. Wat als ik er een langere tijd niet ben (vakantie) en de oppas heeft het niet door...... Speed zit nu op mijn schouder en doet notabene net alsof er nooit iets gebeurd is. Daar komt waarschijnlijk de uitdrukking "vreemde vogel" vandaan. 

Safrena

Hey Sanne S

Sorry dat ik het even zeg, maar je bent terecht boos op je zelf.  :-X
De meesten ,bijna iedereen hier  zeg maar, geeft zijn diertje iedere dag vers eten, mocht dit ook bij jou zo zijn zou je het ook veel sneller opgemerkt hebben.  :-\

Verder, parkietjes kunnen inderdaad heel erg koppig zijn en soms liever doodvallen dan iets op te eten, dat zijn nu eenmaal diertjes.
Als je ooit op vakantie bent, zorg je er toch gewoon voor dat je de voeding meegeeft die jouw parkietje gewoon is

Gelukkig gaat het nu weer goed met je mannetje  ;)

Vele groetjes

sanne-s

Natuurlijk krijgt hij een lepeltje eivoer en water elke dag vers >:(!!!!!!. Maar zaadjes zitten bij Speed in een etensbakje met zo'n grote buis erboven waar een grote voorraad in kan. De voorraad is dan afgesloten, blijft vers en wordt automatisch aangevuld als Speed eet. Deze wordt al 1,5 jaar zonder problemen gebruikt. Wat ik met mijn ervaring wil meegeven is dat je niet zomaar zonder problemen over kunt gaan op ander voedsel. Dat je dan alert moet zijn in het eetgedrag.

Kyrenna

...en dat is dus eigenlijk wat Safrena ook zegt, als jij elke dag zou checken hoe veel er uit die voervoorraad verdwenen was had je dit eerder opgemerkt. Maar: eind goed, al goed. Deze keer. Niet lomp bedoeld, maar ook als je parkieten niet om zet op ander voer moet je hun eetpatroon goed in de gaten houden ivm eventuele ziektes.

Ik ken 't wel trouwens...had online XtraVital besteld omdat ik hier had gelezen dat 't zoveel beter is (er zit inderdaad meer in dan het voer dat ik tot dan toe gaf) en denk je dat m'n oudere dames het blieften? Natuurlijk niet :P

Nu hangt er voor elk parkietje een klein voerbakje in de kooi: 3 met het 'slechte' zaad voor de oudere dames, 2 met XtraVital voor de jongeren die daar wél meteen op aanvielen. Ik zie de oudjes af en toe wel wat proberen uit die bakjes, dus ik denk dat 't op de heel lange termijn wel goed komt...de verhouding was 4 op 1, en wordt binnenkort 2 op 3...maar als je 't dus met de 'botte bijl' methode doet, voer overzetten, hou ze inderdaad heel goed in de gaten.

Parkieten-Freak

#4
Sanne-s:
Vogels hebben een enorme hoge stofwisseling. Ik denk niet dat een grasparkiet vijf dagen zonder voedsel kan overleven.....


Mars

Het beste geef je je parkietje elke dag een beetje zaad. En dus niet een voorraadje. De reden daarvoor: als hij elke dag een beetje krijgt eet hij alles op en kiest niet alleen de lekkere zaadjes er uit.

Je geeft dus al 1,5 jaar je vogel de kans om te snacken.

En als je wilt dat je parkietje (s) overgaan op ander voer en ze etenh het niet meteen, laat ze er dan langzaam aan wennen door het steeds iets meer te mengen. Losse bakjes met verschillende smaken ophangen is niet de oplossing. Jij bent nog altijd het baasje, je parkiet(jes) niet!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mlange

eetgedrag veranderen doe je niet van de ene op de andere dag, dat is wel duidelijk. Zelf heb ik (tot nu toe met succes) vanaf het begin eens in de zoveel tijd "ander" zaad gekocht. Dit moeten ze van me opeten (dus niet snacken) voor ze vers voer krijgen. (uiteraard hou ik wel in de gaten dat ze eten, daarvoor houd ik altijd wel wat van het vorige voer achter de hand, maar dat weten ze lekker niet en heb het tot zover niet nodig gehad) gevolg is nu dat ze het voer eten dat ik ze voorschotel.

Dingen waar ik op let bij het veranderen van soort voer:
- wordt er wel gegeten? (voerbakje checken)
- helaas pas na een paar dagen zichtbaar: zien ze er nog gezond uit? Dik zitten of dat ze zich duidelijk anders (minder energiek vooral) gedragen. Dit kan er op duiden dat ze doen alsof ze eten.

Bedenk je goed dat ze zich vaak ongeveer gedragen alsof het 4-jaar oude kinderen zijn. Mocht je kinderen hebben: "dat lust ik niet" en het vertikken op te eten is je dan vast niet vreemd ;-) Mixen en gedoseerd doorzetten kan dan een optie zijn. Het eten lekkerder maken met iets dat ze wel erg lekker vinden (zorg dat ze het zien dat het erdoorgaat, dus in jouw geval: vul voerbakje en laat ze daarna zien dat je er ook trosgierst bijdoet) kan dan een optie zijn, maar zorg eerst dat ze weer genoeg op kracht zijn.

Met de aanpak die ik tot nu toe gehanteerd heb kan ik intussen gerust stellen dat mijn parkietjes elk zaad eten dat ik ze voor zal zetten. Snacken is echt uit den boze. Daarom vul ik het voer ook niet elke dag aan (wreed, ik weet het) maar het voer moet op zijn... Om je gerust te stellen: ik geef ze voor ongeveer 2 a 3 dagen voer in hun bakje, daarna moeten ze weer bij mij langs om nieuw voer te halen. Echt nieuw voer dat er totaal anders uitziet moeten ze echt aan wennen. Hier kun je voordoen hoe lekker het is: neem er een hapje van en doe ontzettend enthausiast over hoe lekker het wel niet is. Ze zullen nog een paar dagen nodig hebben om het eens uit te proberen, maar uiteindelijk zullen ze het doen en merken dat het echt lekker is. Eten dat je zelf niet lekker vindt is hier geen echte optie voor ;-)

De successen tot nu toe:
- zonnebloempitten lieten ze links liggen, intussen is het een favoriet
- druiven, hier moesten ze eerst niets van hebben... nu zijn ze favoriet boven de zaadjes, dus moet ik oppassen met de voedingswaarde van de zaadjes en niet te vaak druiven voorschotelen.
- appel, nog niet zo favoriet als druiven, maar wordt ook met smaak weggewerkt
- banaan is de nieuwste fruitsoort om als feestvoer te dienen, maar wordt vooralsnog met argusogen bekeken.

zodoende bouw ik hun dieet meer en meer uit, afwisseling is niet alleen goed voor mensen,  maar ook voor dieren. Breid hun pakket met beleid uit, en je zult merken dat ze ook wat minder kieskeurig worden....

Ik hoop dat dit helpt.

NB: dit zal naar alle waarschijnlijkheid niet helpen voor oudere parkietjes, maar als ze nog jong zijn valt ze nog een hoop aan te leren. Ook kieskeurigheid... het is een stukje opvoeding denk ik, en bij volwassenen gaat dat altijd wat moeilijker. Ik zou niet zo snel ander voer uitproberen op een wat oudere vogel waarvan ik niet weet of die wel ander voer blieft. Genoeg te eten is voorwaarde 1, daarna komt pas afwisseling.

Caradow

Citaat van: mlange op november 25, 2008, 20:46:11

Dingen waar ik op let bij het veranderen van soort voer:
- wordt er wel gegeten? (voerbakje checken)
- helaas pas na een paar dagen zichtbaar: zien ze er nog gezond uit? Dik zitten of dat ze zich duidelijk anders (minder energiek vooral) gedragen. Dit kan er op duiden dat ze doen alsof ze eten. Door de snelle spijsvertering zul je al binnen een dag resultaat zien en aan de ontlasting kunnen aflezen of er voldoende gegeten is. Enkele dagen zonder voer, kunnen ze niet.

Daarom vul ik het voer ook niet elke dag aan (wreed, ik weet het) maar het voer moet op zijn... Om je gerust te stellen: ik geef ze voor ongeveer 2 a 3 dagen voer in hun bakje, daarna moeten ze weer bij mij langs om nieuw voer te halen. Je vogels moeten ELKE DAG vers voer krijgen en je moet ze nooit ene voorraad voor 3 dagen geven. Eet jij ook droog brood wat al ene paar dagen buiten de zak ligt? Wanneer je wilt dat alles gegeten word, geef je dus meerdere porties per dag!

De successen tot nu toe:
- zonnebloempitten lieten ze links liggen, intussen is het een favorietZonebloempitten zijn erg vet en niet gezond voor kromsnavels Net als trosgierst en snoepsticks ed mag dit slechts heel beperkt aangeboden worden.

NB: dit zal naar alle waarschijnlijkheid niet helpen voor oudere parkietjes, maar als ze nog jong zijn valt ze nog een hoop aan te leren. Ook kieskeurigheid... het is een stukje opvoeding denk ik, en bij volwassenen gaat dat altijd wat moeilijker. Ik zou niet zo snel ander voer uitproberen op een wat oudere vogel waarvan ik niet weet of die wel ander voer blieft. Genoeg te eten is voorwaarde 1, daarna komt pas afwisseling. Ongeacht de leeftijd is elke vogel nieuwe dingen/nieuw gedrag aan te leren. Afhankelijk van het karakter van het beestje, zal dit sneller of langzamer gaan. Daarnaast is ene gezonde gevarieerde voeding altijd prioriteit nummer 1

Piknikki

Citaat van: mlange op november 25, 2008, 20:46:11
eetgedrag veranderen doe je niet van de ene op de andere dag, dat is wel duidelijk. Zelf heb ik (tot nu toe met succes) vanaf het begin eens in de zoveel tijd "ander" zaad gekocht. Dit moeten ze van me opeten (dus niet snacken) voor ze vers voer krijgen.

Boh, jij geeft wel vreemde adviezen. ???
Het ene mengsel zal wellicht verschillen in variatie zaadjes en kwaliteit dan met het ander, maar dat betekent niet dat je iedere week of iedere maand moet wisselen. Als je een gezonde en gevarieerd zaadmengsel geeft, is het helemaal niet nodig om steeds ander merk voer voor te schotelen.

De zaadjes (en bij sommigen de pellets) zijn de basis, en daar hoef je niet zo gek veel aan de sleutelen.
Maar je doet er wel goed aan zoveel mogelijk verschillende (niet giftige, natuurlijk) groenten, fruit, en planten aan te bieden, en daarmee te gaan variëren.
En ook groenten (of fruit) die je zelf niet lust, kan een parkietje misschien juist heel lekker vinden.

Als een vogeltje heel erg kieskeurig is wat betreft zaadjes, kun je het "oude" zaadmengsel met het nieuwe mengen, zodat hij geleidelijk aan de smaak went. Er zijn parkietjes die zonder mokken accepteren wanneer ze een ander zaadmengsel krijgen dan ze gewend zijn, maar als je merkt dat je parkietje het verschil doorheeft, geeft dan gewoon de helft "oud" zaad en de helft "nieuw" zaad, en bouw dit af totdat hij moeiteloos het nieuwe zaad eet. Zo is er weinig kans op uithongeren. :)