Twijfels....

Gestart door Maryvonne, november 25, 2008, 16:40:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maryvonne

Zucht.....de 1 zegt dit, de ander dat (mensen buiten het forum...)

De 1 zegt een grasparkiet is leuker, de ander zegt een engelse parkiet is leuker.
De 1 zegt je moet er meteen 2 nemen, omdat je 4 dagen per week werkt en ook nog sport, de ander zegt begin maar met 1.

Ik denk zelf dat ik wel genoeg tijd kan maken voor 1 parkiet. Vrijdag-zondag ben ik altijd wel een paar uur thuis om de parkiet aandacht te geven. Desnoods gaat hij met kooi en al mee naar de studeerkamer, kunnen we ook nog kletsen. In de avonduren kan hij na het eten tot we naar bed gaan los vliegen. Ik ben er dan niet heel de tijd bij (studeren), maar mijn vriend wel...

Maar de twijfel of ik er 2 zal nemen...heb geen ervaring, daarom leek 1 me beter, maar ja ben wel 4 dagen van huis van 7u20-ongveer 18. Dus dan is 2 wel weer beter ivm eenzaamheid....

Of met 1 beginnen, kijken hoe die het doet? Er kan dan altijd nog een 2e bij...

Hellup....

DarkWolf

Haay,

Ik ben ook begonnen met 1 parkiet. Was in de week elke dag weg van 7u30 tot 16u30.
Dit is een jaar goed gegaan, toen begon ik te merken dat Falkor zich eenzaam begon te voelen & heb ik er Bartok bij gekocht.
Op termijn zul je toch een speelkameraad moeten kopen, maar je kan gerust met 1 beginnen en die tam maken enzo & dan een 2e erbij kopen. Persoonlijk vond ik het beter om met 1 te beginnen & dan een 2e te kopen want ik had ook nog totaal geen ervaring dus bij Falkor heb ik alles op mijn gemak gedaan & nu bij Bartok gaat het veel makkelijker omdat ik het ooit al eens heb gedaan.

Parkieten-Freak

In jouw geval zou ik kiezen voor 2 parkieten.
Je hebt een druk leven, bent 4 hele dagen weg en er zullen ook zeker avonden zijn dat je niet thuis bent.

Als je één parkietje neemt, dan zijn je vriend en jij zijn totale sociale netwerk. Jullie zijn alles wat hij heeft.
Als jullie er niet zijn of weinig tijd voor hem hebben, is hij helemaal alleen. Dat zou ik het vogeltje niet aan willen doen.
Geef hem maar meteen een vriendje, dat is ook fijner voor jezelf. Je hoeft je dan niet schuldig te voelen als je een keer wat minder tijd voor de vogels hebt, ze hebben nu immers elkaar!



Piknikki

Ja, ik zou ook met twee beginnen. Qua onderhoud is het precies hetelfde, behalve dat je dan twee (of drie) voerbakjes hebt.
En je kunt ze ook prima tegelijkertijd tam maken.
Als je met eentje begint moet je zorgen voor een kooi die groot genoeg is voor twee, en een tweede kooi voor het tweede parkietje wat er dan later bij komt. En dan heb je ongeveer twee weken dubbel zoveel schoon te maken. Kun je beter twee tegelijk kopen en ze in een ruime kooi doen. Dan zullen ze elkaar gezelschap houden en hoef je je geen zorgen te maken in de uren dat je niet bij ze kunt zijn. :)

Ikzelf ben ook met twee begonnen, en twee weken later heb ik er weer twee bijgehaald. Dus in totaal heb ik er vier. Het enige verschil voor mij is meer decibellen geluid. :-X En ze worden ook al aardig tam.

Maryvonne

Hihi....mijn vriend ziet me aankomen... Neehoor schat..het is er maar 1 je ziet dubbel  :P

Ik ga er nog even over denken...ik denk zelf beginnen met 1, kijken of ik aan genoeg tijd kom en instrueer mijn vriend ook, hij kan ook best aandacht geven. Een vogelkooitje extra kan ik van iemand lenen, dus dat moet geen probleem zijn, voor als er toch een 2e komt.

Zo ging het met de konijnen ook. We begonnen met 1, was toch zielig, dus een 2e, maar die liet 1 broertje achter dus hadden we er 3. Dat ging niet goed, dus gescheiden en 2 koppeltjes, hadden we er opeens 4! Nu zijn de 2 heren overleden en zijn de dames nog samen.

Hoe is het voor een parkiet om met kooi en al een paar uur op een andere kamer te vertoeven? En als hij daar op zijn gemak is ook daar los te mogen vliegen? Dus dat hij leert dat er 2 plekken zijn om los te mogen.

Of zijn er ook parkieten houders waarbij hun pietje heel de dag door het hele huis achterna loopt/vliegt?


DarkWolf

Als het onmogelijk is om mijn vogels beneden te laten vliegen (bv in de zomer als de achterdeur openstaat) dan laat ik ze wel eens boven vliegen. Maar meestal laat ik ze beneden, omdat ze de hele benedenverdieping hebben en op mijn kamer kunne ze enkel kleine rondjes vliegen. Falkor gaat - als hij zin heeft - wel mee op mijn schouder naar boven, Bartok is daarvoor nog niet tam genoeg :)

Wouter

Ik neem mijn Tommy ook vaak mee naar boven. Dit is erg leuk voor hem, en kent het boven nu even goed als beneden. Tommy is ook hier nu gewend aan het raam en vliegt er niet tegenaan als ik het gordijn openlaat. Hij is erg gewend aan 2 ruimtes. Dat kan dus prime ;)

Caviaplanet

Mijn vorige parkietje heeft z'n leven alleen doorgebracht. Achteraf bekeken zal ik dat nooit meer doen, ik heb er spijt van dat ze niet de gezelligheid van een soortgenootje heeft gekend. Je ziet toch dat ze een zekere vorm van 'gestoord' gedrag gaan vertonen, zoals verslaafd aan voor de spiegel zitten, territoriaal gedrag. Als je er 2 hebt, dan hebben ze de hele dag elkaar, je kan onmogelijk constant aandacht aan je vogeltje geven. En het is zo leuk om naar ze te kijken, hoe ze met elkaar spelen, hoe ze tegelijkertijd hun veertjes poetsen, dat ze elkaar voeren, elkaars kopveertjes verzorgen. Zo schattig. En 2 vogeltjes tegelijk tam maken is ook geen probleem. Gaat eigenlijk precies hetzelfde als met 1.
Groetjes
Jolanda

Maryvonne

Hallo,

Hier maar weer een berichtje van mij. Wat kan de aanschaf van een vogeltje je onzeker maken...Omdat je het goed wil doen!

Als het goed is haal ik mijn parkietje 20-21 december op. Als de hobbykweker dan nog een broertje of zusje over heeft, kan die er dan bij of krijgen we dan oorlog in de familie?
Stel dat die meneer een niet-familielid heeft en ze hebben niet bij elkaar gezeten en ze komen bij mij meteen samen in de kooi, is dat dan beter of kan dat ook? Of eentje van de kweker en eentje uit de dierenwinkel...meteen samen in de kooi?


hillie

Als je gelijk een broertje of zusje meeneemt bij die hobbykweker dan kan je ze gelijk bij elkaar zetten.
omdat ze nu ook al bij elkaar zitten.
En als je er een uit de winkel haalt dan moet je ze wel eerst apart zetten om aan elkaar wennen.
Omdat die elkaar niet kennen.
Als ik jouw was zou ik proberen een broertje of zusje meenemen.
Maar de keuze is aan jouw.

Maryvonne

Ik ben van plan op 1 dag bij 2 verschillende mensen een parkiet te halen (ik ben er over uit dat ik er 2 wil) Daardoor dacht ik dat ze meteen samen in 1 kooi kunnen, ze zijn ook ongeveer even oud.

Ik begrijp van Hillie dat dat niet verstandig is....maar ik ben toch ook weer niet van plan om 2 kooitjes aan te schaffen.....

Wouter

Citaat van: Maryvonne op november 28, 2008, 15:56:28
Ik ben van plan op 1 dag bij 2 verschillende mensen een parkiet te halen (ik ben er over uit dat ik er 2 wil) Daardoor dacht ik dat ze meteen samen in 1 kooi kunnen, ze zijn ook ongeveer even oud.

Ik begrijp van Hillie dat dat niet verstandig is....maar ik ben toch ook weer niet van plan om 2 kooitjes aan te schaffen.....

Als je geen twee kooitjes aan wilt schaffen, zou ik toch echt broertjes/zusjes nemen. Je moet parkieten tijd gunnen aan elkaar te wennen, als je niet wilt dat ze gaan vechten e.d. moet je OF een andere kooi erbij nemen, OF twee parkietjes nemen die elkaar al kennen!

Milo-Pixel

Ik denk dat het wel kan. Omdat de kooi op dat moment geen territorium is van 1 van de parkietjes. Ze komen dus allebei in een vreemde en rare omgeving.

Wel vind ik het persoonlijk alsnog verstandig een tweede kooitje te hebben als reserve, ziekenkooi en eventueel voor vervoering.

Maryvonne

Dat 2 kooitje komt er ook wel, maar niet meteen...Heb ook geen geldboompje in mijn tuin staan, helaas ;)

Bedankt voor je antwoord!

DarkWolf

Ik sluit me aan bij Marit.
De kooi is nog geen terretorium van één van de 2 parkieten, dus zal er ook geen ruzie ontstaan daarover. Maar natuurlijk is een ziekenkooi absoluut noodzakelijk, kijk daarvoor eens rond op internet..Je vind vaak wel een geschikte kleinere kooi voor maar 20€ (of soms gratis) die je als ziekenkooi kan gebruiken.


En in je ander topic las ik over gedwongen samensteken (kan het niet goed verwoorden) maar dat snap ik niet..Je kan inderdaad je kooi meenemen naar de kweker & je parkieten meteen in de kooi steken (maar haal er dan wel alle slingerende dingen uit, dus enkel wat zitstokjes) maar de meeste kwekers hebben zo doosjes om je parkiet in te steken zodat ze in een donkere ruimte (wat voor rust zorgt bij de meeste dieren) tot bij hun nieuwe huisje komen en dan kun je ze thuis in hun mooi ingerichte kooi steken. Want als je de kooi meeneemt naar de kweker moet je ze bij thuiskomst al meteen gaan lastig vallen om de kooi verder in te richten (met bv belletjes, spiegel,..) en het is het beste om je parkiet de eerste 24u te laten wennen. Hoop dat mijn uitleg wat duidelijk was :P

Maryvonne

Dat samensteken (mooi belgisch woord?;)) bedoelde ik als volgt:
Konijnen moet je ook koppelen: of op neutraal terrein samenbrengen of in 2 aparte hokken met gaas ertussen of...en dat is een uiterste methode als de eerste 2 niet lukken...ze samen in een reiskooi doen en dan met de auto rijden. Omdat ze dan bang worden, zoeken ze steun bij elkaar. Gelukkig hoefde dat met mijn konijnen niet, want ik vind dat de naarste methode van alle 3...
In het geval van de parkieten dacht ik dat ik parkietje 2 bij de eerste in het doosje, die ik van de kweker inderdaad krijg, zou kunnen doen, zodat ze het laatste half uur steun kunnen zoeken bijelkaar.

Maar ik kan ze dus ook bij thuiskomst samen in 1 kooi doen. Dat leek mijzelf ook wel kunnen.

Of, en dat bedenk ik zo opeens, genoeg gaatjes in het doosje maken en ze eerst elkaar laten zien en dan samen doen? Onee, levert weer stress op en straks prik ik per ongeluk in een oogje, dat moeten we ook weer niet hebben!!!!

Hahahaha...je kunt er maar slapeloze nachten van krijgen en ik moet nog een paar weken wachten!!!

DarkWolf

Nee geen gaatjes prikken..zitten genoeg luchtgaatjes in :P en ze zullen elkaar toch niet zien, hoeveel gaatjes je er ook inprikt.
Gewoon bij thuiskomt het doosje openmaken & parkiet eruit laten en dan bij de volgende hetzelfde.
En parkieten zijn niet zo moeilijk als konijnen dus :D

Caradow

Je andere, nieuw aangemaakt topic verwijderd. Crossposting is niet toegestaan en je had al antwoord ontvangen in dit bestaande topic!

Moppers

Ook ik zou twee nieuwe parkietjes gelijk samen zetten. Net als met konijnen (en heel veel andere dieren) is territorium de oorzaak van de meeste ruzies bij samen zetten. Omdat beide nieuwe parkietjes de nieuwe kooi nog niet als territorium zien, zullen ze het ook niet gaan verdedigen. Ongeacht of ze daarvoor al samen zaten of niet.
Ik zou ze zeker niet samen in 1 doosje doen, daar is het doosje te klein voor.

1972marloes

Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten als je ze dezelfdedag ophaald en het is dan voor beide een nieuwe kooi ze zijn nog piejong en speels.
Als het echt niet gaat kun je er altijd stukje gaas tussen zetten voor de eerste dagen.
waarschijnlijk spelen ze al snel samen. en is dat gaas helemaal niet nodig


Kenzo

Mijn 2 parkieten kwamen van bij 2 verschillende fokkers (zat een weekje tussen) en de andere bij die ik had gezet en het ging direct goed zonder maar 1 keer ruzie gehad te hebben...

Mars

Ik heb eigenlijk een nieuwe altijd vrij snel bij de rest gezet. Je krijgt dat vogeltjes naar elkaar gaan roepen om steun te zoeken en dat is heel erg zielig om aan te horen (vind ik dan).
Als je toch twijfelt, vermeld dan even je woonplaats, misschien kan iemand je tijdelijk een kooi lenen: veel leden hebben wel 1 of 2 of 3 kooien over ;)

Een beetje gemopper houd je altijd.
Ik geloof wel dat het tussen twee broertjes of broertje en zusje misschien meteen beter klikt, maar zou daar zelf nooit voor kiezen: in ieder geval niet voor de combi broer-zus. Je zult zien dat twee vogeltjes van een verschillend geslacht toch heel erg in liefdeszin naar elkaar toe trekken en hoewel je zonder broedgelegenheid eigenlijk nooit eitjes krijgt, vind ik het idee toch niet prettig.
Dus een verstandige keuze om uit twee nestjes te halen.

Succes!



Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..