Voedsel

Gestart door proman, november 25, 2008, 15:54:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

proman

Hoeveel "mag" een parkiet per dag eten?
Als er een bepaalde aanbevolen hoeveelheid bestaat wil ik dat graag weten.

roha

Een parkiet eet gemiddeld zo'n 1 1/2 schep voer.
Je kan dit uitproberen, hoeveel jouw parkiet nodig heeft, door 's morgens eerst 1 schep of 1 1/2 schep te geven en als je parkiet dan toch 's avonds nog meer vraagt, of alles op heeft, geef je een half schepje erbij.
Zo heeft je parkiet in ieder geval niet de mogleijkheid om alleen de lekkere zaadjes op te eten.

Piknikki

1 schep is 5 gram (deze schepjes zitten bij XtraVital voer), en 1½ schep is dus 7,5 gram.
De gemiddelde gezonde hoeveelheid per dag ligt dus tussen de 7,5 en 10 gram zaadjes.

proman

ok hartstikke bedankt beide. dit wou ik graag weten want ik mijn parkiet niet te dik hebben!  ;)
normaal doe ik het hele bakje vol tot het leeg is en vul het dan tot de rand toe en ik heb gemerkt dat hij soms vaker eet dan mij normaal lijkt.

Audrey

Het hangt ook wel af van af parkiet tot parkiet, een parkiet die veel in z'n kooitje zit zal minder voedsel nodig hebben dan een parkiet die vele uren vliegt en speelt. Begin met een schep en als die op doe je er een halve schep bij, je ontdekt dan zelf wel hoeveel je parkiet nodig heeft. Zorg gewoon dat hij alle zaadjes opeet en dat hij niet de 'minder lekkere' kan laten liggen. :)