Leeftijd?

Gestart door Plumeau, augustus 19, 2005, 09:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plumeau

Sinds ik begin deze zomer te horen kreeg dat mijn 9 jaar oude Macha nog wel wat jaartjes extra mee kan, ben ik op zoek naar een leeftijdsgenootje voor haar. Helaas is dat niet makkelijk... Zelfs bij de mensen die hun parkiet tot het einde aan toe blijven verzorgen zijn parkietjes van 6+ eerder uitzondering dan regel :(

Nu heb ik in de buurt iemand gevonden die parkiet + kooi weg wil doen, maar niks weet van leeftijd of geslacht. Deze persoon heeft me wel een foto gestuurd, waaruit ik afleid dat dit een kereltje is. Ik ga ervan uit dat ik zonder broedhok geen nestproblemen krijg, dus het geslacht is geen bezwaar ;)

Kunnen jullie met me meekijken naar de foto en helpen in te schatten of dit inderdaad een volwassen parkiet is? Met de leeftijdsklasse die ik zoek zijn alle tekenen van 'jong' niet wenselijk :P Of de parkiet vervolgens 2 of 20 jaar is... tja, dat blijft gokken!

Het staartje vind ik wel wat kort, maar als het kooitje zo klein is als ik inschat kan die tegen de tralies stukgeschuurd zijn  :huh: Het formaat van de kooi is bij de aanschaf voor mij geen bezwaar, want is de kooi te klein, dan kan ik het beestje altijd nog in de grote rat/hamsterkooi laten logeren tot de vonk tussen Macha en Nieuweling overslaat... Verder lijkt het diertje op de foto me gezond.

De verkoper is erg kort in de mailtjes, waardoor ik zoveel mogelijk de info uit de foto probeer te halen. Het Nederlands is een beetje gebrekkig, dus gok ik erop dat er weinig extra informatie uitgewisseld zal worden (het telefonisch afspreken van tijd en plaats lijkt me al een hele uitdaging  :rolleyes: )

De foto van Nieuweling (een echte naam komt pas als ik een besluit genomen heb en het diertje ophaal ;) ):


Wat denken jullie? Zou dit een goed maatje voor mijn Macha kunnen zijn? Macha is al 3 jaar een soloparkietje, dus een makkelijke koppeling verwacht ik niet. Maar aangezien ze menselijke aandacht nog altijd meer eng dan leuk vindt lijkt zelfs een parkiet in een apart hok naast haar me al een stuk gezelliger  B)

Chantalleke

Hoi Plumeau,

Sjefke van ons was ook 3 jaar lang alleen bij ons. Nu is hij helemaal verliefd op zijn vriendje Billy! We hebben ze ook eerst in een eigen kooi gehouden, maar zodra één van twee dan los was zocht hij gelijk contact met de ander. Na een week kregen we Billy onmogelijk meer weg uit Sjefke zijn kooi. Als jouw Macha dus net zo'n schik heeft met een nieuw vriendje komt het zeker goed!

Dan de foto. Dit is zeker geen jonge parkiet! De tekening op zijn koppie is al mooi 'weggezakt' Jonge parkietjes hebben een tekening die gelijk boven de neusdop begint. Zijn oogjes zijn geen zwarte kraaltjes meer, dus ook dat toont dat deze parkiet al wat ouder is. De neusdop is inderdaad blauw, dus het is een ventje  :D  Korte staartje zie ik ook ja. Maar dat komt met een groter huisje en een rui misschien ook wel weer goed. Op de foto verder ook geen tekenen van een ziekte.

Als je het parkietje 'live' ziet kijk dan in ieder geval of hij niet bol zit, zijn kontje schoon is en je normale poepjes in zijn kooi ziet liggen. Zijn pootjes moeten mooi zijn (teentje meer of minder is niet zo erg, als hij er maar goed op kan staan en er geen tekenen van mijt zijn)

Hopelijk wordt het wat met dit kleine parkietenvriendje! :D

Groetjes,
Chantal

Plumeau

Ik heb niet zo heel veel ervaring met leeftijden schatten, maar mijn inschatting was ook dat dit een 'uitgegroeid' parkietje is. De koptekening was duidelijk voor me, maar het verschil in oogkleur ken ik alleen uit omschrijvingen op dit forum. Een ruimschoots volgroeid parkietje is precies wat ik voor mijn meisje zoek :D

Ik ga wel even met Ralf overleggen of hij zijn hobbykamer af wil staan als quarantainegebied. Ik weet niks van het verleden van dit kereltje, dus twee weken apart wonen lijkt me wel verstandig... Hoe kan je mijt eigenlijk zien? Ik ga nog even zoeken op het forum, daar zal het vast al eens zijn uitgelegd :P Bij knagers/katten kan ik ziektes redelijk goed herkennen, maar met parkietjes heb ik beduidend minder ervaring. Wel kan ik op de foto zien dat dit parkietje geen Vit A gebrek heeft zoals mijn Macha had :blush:

Ik hoop dat het klikt tussen Nieuweling en Macha. Een parkietje alleen (en dan ook nog eens niet mensgericht) vind ik eigenlijk zielig... Drie jaar geleden dachten we dat Macha aan ouderdom wel gauw achter Sunny aan zou gaan, maar de da heeft haar groen licht gegeven dat ze nog best een jaartje of 8 mee zou kunnen gaan :P

Chantalleke

#3
Oogjes:
Helaas hadden we nog geen digicamera toen we Sjefke kregen, dus die foto is minder scherp. Daarom ook een foto van onze kleine Billy erbij. Je ziet dat bij jonge parkietjes er echt sprake is van zwarte kraaloogjes. Als de parkiet iets ouder wordt dan krijgen ze een wat kleinere pupil.

Foto van mijt op de pootjes heb ik niet voor je. Op het forum staat er wel één van mijt op de snavel.

Groetjes,
Chantal
De foto's dus:

[verwijderd door de beheerder]

Plumeau

De oogkleur op het plaatje lijkt inderdaad het meest op plaatje 3  :D

Sonja

Hoi Plumeau,

Ook voor mij is dit duidelijk een volwassen parkiet.
Wat ook nog weleens iets wil zeggen over de leeftijd van de parkiet, zijn de pootjes.
Ik heb dit bij mijn vorige parkiet gezien: Toen hij jong was, had hij hele lichtroze pootjes die, naarmate hij ouder werd, steeds meer 'blauwgrijsachtig' van kleur werden. Ik heb bovendien ook weleens in een grasparkietenboekje gelezen, dat hoe ouder de parkiet, hoe grijzer de pootjes worden. Het schijnt weer wel zo te zijn, dat deze bewering niet voor alle kleurslagen opgaat, maar volgens mij wel voor parkietjes zoals op de foto van jou.
Je kunt dus eens kijken naar de pootjes van deze parkiet, en de pootjes van jouw Macha, om te zien of er verschil in zit.

Groetjes, Sonja.

Plumeau

Als ik Macha's pootjes vergelijk met de pootjes uit de foto, dan zijn Nieuwelings pootjes iets lichter, maar niet erg veel. Ze komen op de foto niet echt roze meer over... Voor mij dus een goed teken :D

Plumeau

Nieuweling is er!!!!  :D  Ik heb hem vandaag opgehaald.

Het kooitje is wat klein, maar ik laat hem er de eerste week nog maar wel in wonen. Daarna verhuist hij door naar een grote hamsterkooi waarin hij ook de vleugels iets kan strekken. De kooi zit nogal vol aangezien ik toch wel vast een gierstschommeltje, een andere maat zitstokje en een lekker badje erin wilde doen :P





P.S. Over een fatsoenlijke naam voor Nieuweling wordt nog hard gedacht :rolleyes: De vorige eigenaren hadden geen naam voor hem en wisten ook niks van de leeftijd...

Josephine

het lijkt mij inderdaat ook een mannetje hij heeft een blauwe neusdop, en meestal is het dan wel duidelijk!
het lijk mij ook een heel klein kooitje waar hij inzit...
ik zou(als het mogelijk is :(  :unsure:  :rolleyes: ) vragen waarom ze hem weg willen doen, mischien heeft hij wel wat...

daarom is het mischien goed als je hem van ze overneemt.
want heeft volgend mij een erg kleine kooi...
groetjes van Josephine : baasje van rakker
p.s. wil het mij in en PM laten weten of je hem koopt of niet ( dat vind ik wel leuk.)
want ik vind deze topic nooit meer terug denk ik.